CORETAN TERBARU NADH

Variasi jawapan untuk soalan "Bila nak kahwin?"

ASSALAMUALAIKUM DAN SELAMAT SEJAHTERA kepada yang bukan beragama ISLAM
Tajuk kemain panjang. Lama rasanya aku tak menaip menggunakan komputer riba. Skema sungguh ayat. Pedulikan hal itu. Sebenarnya aku nak kongsikan tentang perkara yang serius tak jemu orang bertanya.

BAB NIKAH KAHWIN!
Mesti muda mudi macam aku akan dihujani dengan pertanyaan tentang nikah, kahwin, nikah, kahwin, nikah, kahwin. Bagi yang bujanglah. Kalau yang dah kahwin ditanya macam tu memang minta ****lah tu.

Biasanya soalan berbunyi begini;
Kenapa cuti lama? Nak kahwin ke?
Yang ni bila nak kahwin?
Cuti sekolah ni tak ada rancangan nak kahwin?

Bila dah kerja tanya pasal kahwin. 
Soalan wajib!

Bila situasi mendesak, kita adakalanya boleh jadi stress memikirkan jawapan yang paling sempurna dengan soalan yang tak jemu orang tanya. Jadinya kita akan memilih antara dua jalan. Pertama, kita bersikap serius dan matang. Jawab dengan jujur. Yang kedua, kita buat lawak sampai orang tu tak ada modal nak balas. Oh yang ketiga memang penuh emosi. Awas!

Misalnya,
Bila kau nak kahwin ni?
Bila jodoh sampai, kahwinlah aku. *Ini serius!


Bila kau nak kahwin ni?
Bila kau free? Aku tunggu kau masuk minang je ni. *Speechless terus!


Bila kau nak kahwin ni?
Tengah cari calonlah ni. Kau tak tahu aku pergi sarawak, sabah, utara, selatan sebab nak cari calon. *Ini ayat bengang.

Oleh itu, pandai-pandailah korang jawab soalan nampak macam mudah tapi kalau dah sepuluh ribu kali lapan ratus kali dia tanya setiap masa. Apa maknanya itu? Soalan mudah tapi jawapan belum tentu tersedia ada. Semoga berjaya! Eh!

5 comments:

Dik bee said...

jawapan aku "semua tu rahsia Allah swt. "... so, jawapan aku ni kategori ape? hehe

Sunah Sakura said...

sampai bila2 pun soklan tentang hidup takkan benti...bila da kawen, orang akan tanya soklan lain pulak kannnnn....huhuhu

Nong Andy said...

tensen sangat kena Tanya pasal kawen ke ni :)

Lea IsNawi said...

cakap je taun depan

tahun depan can be 2014 2015 bla bla bla..


hahaha

penaberkala said...

Soalan cepu-cemas kalau balik kampung

PERINGATAN

Assalamualaikum dan selamat sejahtera kepada yang bukan ISLAM.

1.Saya selaku tuan punya blog ingin menegaskan sebarang peniruan amat tidak digalakkan. Sebarang pengambilan info, sila kreditkan kepada blog ini.

2. Idea yang dicetuskan oleh saya hanyalah pendapat peribadi. Sekiranya anda tersinggung harap dimaafkan. Segala kesulitan saya memohon ampun dan maaf.
Daisypath Anniversary tickers