CORETAN TERBARU NADH

Part 17: I'm nothing without you

ASSALAMUALAIKUM DAN SELAMAT SEJAHTERA kepada yang bukan beragama ISLAM
Ini entry kolaborasi antara dua penulis berbeza. Sila lihat di widget kanan anda untuk part sebelumnya.

“Assalamualaikum, makcik, pakcik…” Iskandar memulakan bicara.
“Oh kawan Shahir ye?”
“Aah kami kawan masa study dulu,” Ujar Zaki sambil bersalaman dengan mereka.
“Shahir macam mana pakcik? Ada perubahan?” Iskandar memandang wajah lelaki tua itu.
“Macam tulah. Nampak lena sangat,” Sebak di dadanya tiba-tiba.
“Abang…” Zainah turut menangis.
“Maafkan kami, pakcik makcik. Tapi kami turut bersimpati. Kawan kami perahsia orangnya. Sampaikan berita kemalangan ni lambat baru kami dapat tahu,”
“Dia memang penuh rahsia. Kami kadang tak tahu apa yang difikirkan,”Zainah menjawab dalam sebak.
“Itulah sikapnya. Pakcik pun kadang pelik. Dia balik pun jarang-jarang. Selalu duduk je kat rumah sewanya. Bila tanya pasal kahwin mulalah mengelak,”
“Yang kami tahu dia pernah ada kekasih hati nama Insyirah. Tapi sayang, dia dah meninggal,” Zaki mencelah.
“Insyirah? Makcik tak pernah tahu pun,”
“Itulah kami pun baru tahu. Dia terlalu berahsia,”
“Puan Zainah, encik Nazli. Anak awak dah sedar,” Nurse keluar dari Unit Rawatan Rapi.
“Anak kita bang!!!” Keduanya meluru ke dalam wad.
“Harap ini berita baik,” Iskandar berharap. Mereka menanti di luar.
Xxxxx

“Uncle jaga mama kejap. Ila nak jenguk kawan,”
“Uncle faham. Pergilah, hati-hati. Takut terserempak dengan maknya pulak,”
“Baiklah uncle,” Adilla segera keluar.
Dibiarkan mama berehat. Mamanya sudah sedar kini. Hanya memerlukan rawatan selanjutnya. Wayar berselirat di badan. Hatinya tau mama kuat hadapi dugaan ini. Langkah diatur dengan berhati-hati. Dia perlu berjumpa Shahir. Terlalu lama dia berlawan dengan hatinya. Rasa sayang membuatkan dia tekad untuk melawat meskipun dia tahu sukar dijinakkan hati seorang wanita bernama ibu.
Xxxxx


Adilla memandang dari kejauhan. Terdapat dua lelaki di luar wad ICU. Dia tertanya-tanya. Hatinya kuat mengatakan itu adalah kenalan rapat atau saudara Shahir. Dia sudah berkira-kira untuk ke sana. Mujur saja mak ayah Shahir tiada. Lega sedikit hatinya yang dari tadi tak keruan.
“Assalamualaikum,” Adilla memberanikan diri.
“Waalaikumussalam, cik cari siapa?” Zaki terlebih dulu menjawab. Kagum sebentar dengan keindahan makhluk ciptaan Allah S.W.T.
“Saya nak tahu saudara berdua ni kenal Shahir ke?” Iskandar berkerut.
“Awak siapa? Rasanya Shahir tak pernah cerita dia ada kawan perempuan,”
“Ah, betullah kamu berdua kenal Shahir. Saya Adilla. Kawan dia,” Sengaja dia sebut kawan kerana dia pun belum tahu status hubungan mereka.
“Kawan?” Zaki pelik.
“Aah kawan. Saya baru je kenal dengan dia. Masa dia baru masuk ICU ni pun saya ada,”
“Oh jadi awak tahulah Shahir sedang sakit sekarang. Kami pun baru tahu hari ni,”
 “Macam tu. Maaf saya pun tak ada kesempatan nak lawatnya. Hari ni baru ada peluang. Shahir macam mana sekarang?”
“Dia dah sedar. Mak ayah dia ada kat dalam,” Iskandar menunjuk ke arah wad.
“Alhamdulillah,” Segera dia menadah tangan tanda syukur.
“Hah itupun mak ayahnya,” Adilla kaget tiba-tiba. Keberanian terus hilang. Lututnya umpama skru telah longgar. Wajah tegas emak Shahir sungguh menggerunkan.
‘Ya Allah berilah aku kekuatan…’
“Kamu berdua nak melawat silakan. Shahir masih lemah. Hinggakan kami pun dia tak kenal,” Nazli sedih. Tak sangka begitu teruk kesan hentakan pada anaknya. Dia takut kehilangan Shahir setelah kehilangan kembar Shahir iaitu Shahirah kerana penyakit jantung berlubang.
“Adilla awak nak masuk dulu ke?” Adilla hanya menikus. Gentar sungguh dengan pandangan Zainah yang berkaca.
“Masuklah. Saya…erm…” Adilla tergagap.
“Awak Adilla?” Zainah memandang. Nazli terkejut.
“Ya saya puan. Saya Adilla. Maafkan saya,” Adilla makin takut. Dia ingin cepat-cepat beredar.
“Adilla!” Terus tubuhnya dipeluk. Hilang rasa takutnya sebentar. Kehangatan pelukan mak Shahir melentur segala macam rasa berbaur di benaknya.
“Adilla, hanya awak boleh selamatkan anak kami,” Nazli berterus terang. Iskandar dan Zaki menjadi pendengar sahaja.
“Apa encik cakap?” Sengaja dia berbahasa formal.
“Shahir, sejak sedar dia sebut nama awak. Pakcik rasa dia hanya kenal awak,” Adilla terasa lemah sendinya.
“Apa?”
“Ya Adilla. Awak boleh tolong kami kan? Tolong kembalikan ingatan Shahir. Tolong pulangkan Shahir yang dulu. Makcik merayu…” Tangisan kuat kedengaran. Adilla bingung.
“Tapi dia sihatkan makcik? Dia tak sakitkan?” kata Adilla yang juga berlinangan air mata. Anggukan lemah dari Zainah dirasai. Keduanya lemas dalam tangisan syukur. Syukur kerana masih ada nyawa untuk insan yang disayangi. Antara kasihnya ibu dan kasih seorang wanita. Nazli tersenyum. Iskandar dan Zaki hanya berpandangan sesama sendiri. Mereka masih terkejut.

Nota Iffah: Broadband tak dibayar. Hidup aku sekarang ialah blogger tanpa internet. Sawan! Selama pakai tak rasa nak bayar sebab bawah nama adik. Ayah, jasamu dikenang. segerakan pembayaran ye=) Kalau ayah aku bayar, cepatlah aku online hehe.
Ps: Lupa seketika tentang dia.

6 comments:

Luqeem™ said...

wow, sedih + sweet..;)

jgn trlalu berahsia dgn keadaan sndri.

p/s: ttiba rasa sedih sebb kawan sy menniggal dunia semalam. wlupun slama ni dia sihat2 belaka.

FasiHaH SupiaN said...

memang sesuai sangat jadi writer ;)

fRaMe+LenSeS said...

Ehhh, nadh igtkan da tamat. Hihihi

r-5 said...

peh nice! tu la cinta itu memang buta bisu pekak.. cinta buat kita tak keruan.. hanya menghimpit kita di bawah kawalan minda separa sedar.. semua adalh mimpi indah.. ;)

sergeant keroro said...

lupakan dia.

kiera'sakura said...

Alhamdulilah sedar jgak...

msti syahir syg sgt adila tue.. :)

PERINGATAN

Assalamualaikum dan selamat sejahtera kepada yang bukan ISLAM.

1.Saya selaku tuan punya blog ingin menegaskan sebarang peniruan amat tidak digalakkan. Sebarang pengambilan info, sila kreditkan kepada blog ini.

2. Idea yang dicetuskan oleh saya hanyalah pendapat peribadi. Sekiranya anda tersinggung harap dimaafkan. Segala kesulitan saya memohon ampun dan maaf.
Daisypath Anniversary tickers