CORETAN TERBARU NADH

Manusia dan hukuman

ASSALAMUALAIKUM DAN SELAMAT SEJAHTERA kepada yang bukan beragama ISLAM
Takut?
Lupakan sahaja. 
Manusia memang sangat gemar menghukum.
Buktinya?
Ada jelas di depan mata.
Kau tergolek dia kata kau jalan tak hati-hati.
Kan? Senang je.
Lagi satu, kau nak berubah dia kata kau dah nak mati ke? 
Apa bila dah mati baru nak ingat Tuhan?
Lupa.
Dia memang suka menghukum.
Hukumlah semua.
Hukumlah selagi ada daya.
Nanti di akhirat kau pula akan terima hukuman.
Bukan kau je. Kita semua.

Biarlah orang nak berubah jadi baik. Jangan kerana dia belum cukup baik kita nak hukum dia.
Biarlah orang nak belajar menjadi orang Islam daripada kita yang makna Islam pun masih samar.
Biarlah dia belajar menutup aurat walaupun bukan kewajipan dia daripada kita yang wajib ni pun masih bermalasan nak buat.
Biarlah dia bersuara pendapat dia yang memang benar-benar belaka daripada kita sibuk nak hukum salah orang tanpa melihat salah sendiri.

Ada benarnya manusia ini sememangnya suka menghukum. Suka menghentam. Suka mencari salah orang. Tapi sedarkah kita bahawa satu masa akan tiba kita pula yang akan dihisab amal ibadah. Yang kafir sudah tentulah neraka tempatnya. Sedangkan kita? Islam hanya tinggal nama. Kita sibuk dengan jaga tepi kain orang tapi kain kita? Di mana pula tempat kita? Syurga? Ataupun neraka?

Apa yang pasti mereka yang lalai akan terus terleka. Apa yang kita beri itulah yang kita dapat. Apa yang kita usahakan itulah Allah akan tunaikan. Jangan tergigit bibir sendiri bila mana kita yang dari lahir memang agama Islam lagi jahil daripada mereka yang baru berjinak dalam mengenal Islam... =)

4 comments:

MissNick said...

good sharing....setuju sangat :)

trah zain said...

ramai yang nak jadi hakim...

michelle mici said...

hai pah..
sudah semestinya ko x mengenali diriku.lol

kenapa menghukum kalau diri tak sempurna.
wahh..

Nur Zulaikha said...

lame xdtg sini ats kebizian yg melanda..huhuhu
setuju sgt dgn entry akk ni..

PERINGATAN

Assalamualaikum dan selamat sejahtera kepada yang bukan ISLAM.

1.Saya selaku tuan punya blog ingin menegaskan sebarang peniruan amat tidak digalakkan. Sebarang pengambilan info, sila kreditkan kepada blog ini.

2. Idea yang dicetuskan oleh saya hanyalah pendapat peribadi. Sekiranya anda tersinggung harap dimaafkan. Segala kesulitan saya memohon ampun dan maaf.
Daisypath Anniversary tickers