CORETAN TERBARU NADH

Ibu oh ibu~~~~

Fikiranku melayang jauh.
“Macam mana nak bagi tahu kat ibu ni? Kata-kata ibu cukup jelas. Tak perlu ulang siar lagi, tapi macam mana aku aku nak jumpa orang begitu? Susahla nak jelaskan kat ibu. Ibu bukan faham. Kalau aku bagi tahu sekarang boleh ke ibu terima?” rungutan demi rungutan terkeluar dari bibir si gadis. Oh mungkin belum sesuai untuk panggilan gadis. Perangainya tak ubah seperti kanak-kanak. Apa orang tua kata? Tak matang pemikiran.

“Ah aku pedulik ape! Janji aku happy,” dengus si dia kasar. Suaranya serak-serak basah kadangkala menyerupai suara lelaki. Tapi dia sedikit pun tidak peduli jika ada suara-suara sumbang mengatanya. Baginya, itu adalah rahmat pemberian dari ALLAH swt.

Eh apa yang aku melalut seorang ini. Berbalik pada ibuku. Kahwin. Perkataan itu ringkas namun padat dengan makna yang mendalam. Orang lain cakap senanglah. Bukan dia yang kena. Keluarga kita berbeza walaupun bangsa kita sama. Agama kita samakan?


“Arghh kenapa bangkitkan isu ini? Umurku baru mencecah 21 tahun. Masih terlalu awal untuk memikirkan soal ini.”


Kalau setakat kahwin nak aje aku ni..auu miang tau..!
Tapi teman hidupku ini layakkah dibuat suami? Layakkah di mata ibu dan ayah?
Amaran awal telah diberikan.
“Kalau mencari calon biarlah berhati-hati. Yang penting calon itu mesti direstui.” Kata-kata ini dipetik dr FB ibuku sendiri.
Kedeboomm~
Nak mampus? Sempurna di pandangan aku tak semestinya sempurna pada pandangan ibu dan ayah? Betul kan?
Lagi satu yang buat jiwaku parah. Lelaki itu mesti di interview dulu. Lulus tak semua ujian. Adakah lebih mendebarkan dari exam kita? Yela semua hal akan dipersoalkan. Termasuklah kesihatan, tabiat, pegangan agama, adab blah1000x…
Oleh sebab itu, aku mengambil keputusan untuk senyapkan diri. Jangan bebankan diri dengan masalah. Study pon belum habis. Da menggatal. Ahakzz~~~
KALAU KORANG DI TEMPAT AKU…APE YANG KORANG AKAN BUAT? 


2 comments:

PERINGATAN

Assalamualaikum dan selamat sejahtera kepada yang bukan ISLAM.

1.Saya selaku tuan punya blog ingin menegaskan sebarang peniruan amat tidak digalakkan. Sebarang pengambilan info, sila kreditkan kepada blog ini.

2. Idea yang dicetuskan oleh saya hanyalah pendapat peribadi. Sekiranya anda tersinggung harap dimaafkan. Segala kesulitan saya memohon ampun dan maaf.
Daisypath Anniversary tickers