CORETAN TERBARU NADH

Sampai bila nak lari dari kenyataan?

ASSALAMUALAIKUM DAN SELAMAT SEJAHTERA kepada yang bukan beragama ISLAM
Kadang aku terfikir kenapa manusia suka lari dari kenyataan. Sedangkan kenyataan memang patut diterima walaupun pahit macam mana. Susah. Perit. Sedih. Semua itu kita rasa. Namun, perlukah melarikan diri kerana tak mahu terima hakikat?

Putus cinta.
Menangis.
Tak dapat terima hakikat.
Kejar bekas pakwe walaupun dia dah berpunya.
Kecewa dilukai lagi.
Usaha dapatkan lagi.
Guna cara kotor.

Sampai bila nak buat sesuatu yang sia-sia? Bunuh diri? Itu lagilah gila. Sebab takut hidup keseorangan tanpa cinta? Lari dari kenyataan. Pergi berkurung. Tak nak jumpa orang. Seksa diri.

Akhirnya, cinta yang kau dambakan tu sia-sia sebab kau takkan dapat. Kenyataan memang sukar untuk diterima. Tapi sampai bila kita nak lari? Bangun dan bina hidup baru. Jangan siakan hidup demi kenyataan yang perit. Tak ada guna. Percayalah!

23 comments:

paripariputih said...

Sampai ko berhenti mengejar orang yang tak mahu dirinya dikejar.. eh :P

Lina Hamiedah said...

buat masa sekarang ni kita lupakan pasal cinta... hehehe...

Aziela said...

Ada cinta yang takkan kecewakan kita. Itu yg patut dikejar dulu kan.

Asyiqin Haulisah said...

selagi hati tak puas. selama itu lah.

NIA SI DRUMSTICK said...

nice sharing..tp kt lbh sggup di lukai..sbb tkt d tgglkn org yg kt syg..pelik kan?

Rapunzeel Cikilolo said...

ifah...

ko buat aku rasa lagi berdendam dengan ex tunang aku.

bukan niat aku nak benci. tapi dia hadir di saat.

oouh... tak tau nak cakap mcm mana

Yana Sakura said...

sampai korg dh xlarat nk larik..msa tu berhenti lah mengejar dorg..hoho..

bunga bukan sekuntum kumbang bukan seekor..chillax ar..rmai ag owg len..ehh :p

maitimie said...

dah xde keje sbb tu jd mcm tuh.

azstory said...

errr.. iffah.. sy terkurung...

Musafir Jalanan said...

mengapa topik cinta sahaja yg selalu difikirkan orang2 perempuan? . . . . Hidup ini sekadar untuk bercintakah? . . . Orang-orang melayu terlalu mengagungkan cinta antara manusia . . . . . Lupakan cinta . . . . Akan ada masa untuk itu nanti, . . . . Kita lahir ke dunia dgn tanggungjawab dan amanah! . . . Kita bukan dilahirkan ke dunia semata-mata untuk bercinta! . . . . snap out of it, everyone, . . . Let's go, . . . ('',) We have some missions to be accomplished in this temporary world.

the malay male said...

nampak bodoh kan bila buat mcm tu

Encik H said...

some words are easier said than done..:)

but somehow, we live and learn..try untuk overcome hardness..setiap orang akan jadi kuat dengan cara masing2, insyaAllah..

Nong Andy said...

sebab itulah pegangan agama itu penting.. bila kita ingat DIA dan meminta-minta padaNYa(doa) dengan izinNya.. akan ada jalan keluar.. 'rasa' yg buat kita tersiksa boleh DIA 'lenyapkan' tanpa kita sedari..

*Aku dah lalui.. dan aku sedari yg doaku di dengarNYa :)

hana hadi said...

alaa. panjang lagi perjalanan hidup ni..

cintailmu89 said...

jiwa dia kosong..
kalau isi yang buruk2 amalnya,
buruk ler hasilnya..

Nur Zulaikha said...

terimalah kenyatann kan..

Eza Faezah said...

kalau cinta tu dah putus, kita kena percaya, ada yang lebih baik untuk kita. insyaAllah.

kay_are said...

time kenyataan jalan yang terbaik kan.. tapi memang ade certain yang tak dapat nak time kenyataan camtu.. tu r masalahnye.. hmm..

نورعيم said...

ok, xtau nk komen apa. sbb apa yg akak list tu xde kena mengena lg dgn diri sndiri.

dah lam pn terima kenytaan. hehe.

Musafir Jalanan said...

Ya, memang betul kata Nong Andy, . . . . . . Dia mendengar doa kita, . . . . . . dah terlalu banyak doaku yg Dia makbulkan, tapi lepas itu aku selalu je lupa kat Dia, . . . tapi Dia masih sudi mendengar doa-doaku, . . . dan tetap memakbulkannya, . . . alangkah tak bersyukurnye aku ni, . . . (T~T)

aku rasa kamu, ya, kamu yg sedang baca komen ni, pun Dia selalu tunaikan doa kamu kan? . . . . kan? . . . . iya kan?

kiera'sakura said...

kadang lagi kita kejar lagi jauh dia larikan diri ;)

deno said...

tak pernah bercinta ^^

Hana Amylia said...

entri ni buat han sedih...:')

PERINGATAN

Assalamualaikum dan selamat sejahtera kepada yang bukan ISLAM.

1.Saya selaku tuan punya blog ingin menegaskan sebarang peniruan amat tidak digalakkan. Sebarang pengambilan info, sila kreditkan kepada blog ini.

2. Idea yang dicetuskan oleh saya hanyalah pendapat peribadi. Sekiranya anda tersinggung harap dimaafkan. Segala kesulitan saya memohon ampun dan maaf.
Daisypath Anniversary tickers