CORETAN TERBARU NADH

Hidup tak susah sebenarnya

ASSALAMUALAIKUM DAN SELAMAT SEJAHTERA kepada yang bukan beragama ISLAM
Bagi aku hidup tak susah. Kita yang menyusahkan hidup kita sendiri. Hidup ni kan pilihan. Kita pilih. Bukan orang yang pandai-pandai tentukan. Kita pilih dan bertanggungjawab atas keputusan yang kita pilih.

You are what you think.

You are what you are.

You are what you eat.

So don't blame others.

Aku harap bila kau dah tetapkan hati dengan pilihan. Kau kena kuatkan hati, terima apapun yang mendatang. Risiko pasti ada. Hidup seakan perjudian. Kita pilih jalan ni apa akan jadi? Kalau kita pilih jalan tu apa jadi? Awal-awal dah buat senarai kemungkinan  yang akan berlaku. Baik buruk. Positif negatif.

Senang cerita macam kisah si penjamin dan penghutang. A berhutang B jadi penjamin. A lari dari bayar hutang. B tolong bayarkan. Sebab itulah tugas penjamin. Kita yang pilih untuk jadi penjamin. Kita yang pilih jalan tu. Ikhlaskan hati. Terima impak keputusan yang kita buat seadanya dan jangan salahkan orang lain. Sekian ingatan dari aku untuk aku dan korang juga.

22 comments:

Rapunzeel Cikilolo said...

penjamin dan penghutang. kadang2 kita perlukan keduanya.

-meeSUPERGIRL- said...

betul tu ! :)

.::: Princess MOMOY :::. said...

terima kasih untuk entri yang sungguh bermotivasi ni dear

Poi Blogger said...

hidup x lari dri risiko,, ^^ hadapinya dgn sabar,, huu

EL MARIACHI said...

rasanya tak ramai setuju bab penjamin kena bayar tu...sebab penghutang tu dah mintak tolong penjamin lepas tu tipu penjamin..

Novelgurl said...

terima ksih ingtkn.huuu..bahaya kott kena berhti2 supaya x teraniaya diri sndiri.

reenapple said...

kita yang pilih, Buat apa kita mahu menyesal bukan? Erk.. terkena pada diri sendiri. haha. =P

Aien Alien said...

hidup banyak pilihan. kita pilih kita tempuh apa jua risiko. kan...aku suka entry ko ni iffah! :)

kiera'sakura said...

dan setiap pilihan ada ranjau dan duri yang perlu dilalui. jadi bersedia fizikal dan mental yang penting itu semua cabaran bukan masalah ;)

Lizzie Yasmin said...

So Agree, apa yang kita pilih, kita kene bersedia dengan akibatnya. Samaada baik atau buruk.

maszull said...

assalamualaikum iffah...ingatan yang amat berguna sekali...:)

Mieya Atiera said...

Kalau tak berani ambil risiko, sampai bila-bila pon hidup kita takkan pernah berubah dari tampuk yg lama

aimie amalina said...

sila pilih jalan yg betil untuk hidup dengan betul dan siuman

kekekek

kan kak ngah? ;)

Nong Andy said...

sejutu 1 juta peratus n3 ini...

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

jgn harap saya ikhlas byr hutang org lain..hahahah

Leeza dayasari [santai leeza] said...

kehidupan yg dilalui adalah pilihan kita bukan org lain. so jgn salahkan org lain.. kan kan kan.....

shinji izac said...

pandai hutang, pandai la bayar...
kesian pada penjamin...

eyqa amin said...

don't blame other. enuff!

ellieandcarl'sstories said...

kdg2 kite bace entry iffah kite rase you are talking to me indirectly :P

CikZaitul said...

aku adalah diri aku ,
dan engkau adalah engkau..
tak gitu ???

tapi tulah..dah pinjam kene bayar..
tak suke jadi penjamin..dan kesian kat penjamin..sbb niat murni nak tlg , dia lak yg ssh kendian kann..

Noraim said...

akak, boleh jd motivator la :)

kay_are said...

sebab tu r kalau boleh elak jadi penjamin ni, tak pasal2 je kne tanggung hutang yang patutnye tak pernah ade.. ish ish

PERINGATAN

Assalamualaikum dan selamat sejahtera kepada yang bukan ISLAM.

1.Saya selaku tuan punya blog ingin menegaskan sebarang peniruan amat tidak digalakkan. Sebarang pengambilan info, sila kreditkan kepada blog ini.

2. Idea yang dicetuskan oleh saya hanyalah pendapat peribadi. Sekiranya anda tersinggung harap dimaafkan. Segala kesulitan saya memohon ampun dan maaf.
Daisypath Anniversary tickers