CORETAN TERBARU NADH

Semangat menulis

ASSALAMUALAIKUM DAN SELAMAT SEJAHTERA kepada yang bukan beragama ISLAM
Biasalah kalau tetiba rasa semangat tu hilang. Ada seorang sahabat kata dia dah tak semangat nak menulis. Yalah hidup ni ada turun dan naiknya. Kadang rasa letih nak menulis. Kadang rasa sia-sia. Entahlah perasaan kita memang sentiasa berubah-ubah.

Tapi nasihat aku senang je. Menulis kerana pembaca. Pembaca yang tak putus-putus datang walaupun tak tinggal jejak. Walaupun pembaca tak banyak manapun. Tapi mereka tetap perlu dihargai. Cara kita hargai ialah menulis, menulis dan terus menulis.

Mereka dahagakan penulisan kita. Tak kisahlah orang kata penulisan kita biasa je. Tak kisahlah ada yang mengkritik kata macam-macam. Yang penting, ada yang masih setia membaca. Jangan sebab semangat yang hilang kita pun terus hilang dari dunia penulisan.

Tiba-tiba jadi malu sebab ramai sangat memuji aku. Padahal aku rasa aku insan biasa je. Entahlah mungkin pandangan masing-masing. Buat Cikgu Dil terima kasih entry tu. Terharu* Tapi aku rasa penulisan aku bukan bagus sangat pun tapi kalau dah jadi sumber inspirasi kenalah tunjuk contoh yang baik kan? Haha perasan!

Ayat terbaik hari ni ialah "Meletakkan jiwanya di setiap penulisannya" by Saizuan di blog Gen2Merah=)

33 comments:

Lydia Miza said...

ye, pembaca tak putus2.kadang2 semangat tu hilang tap bila terkenang pembaca menanti kita akan terus bersemangat semula.

p/s:bila cikgu nak citer psl murid lagi?

Kalamhati said...

selagi Allah bagi ilham..menulis lah..
itu anugerah..tak semua yg dpt idea cem iffah..=)

Unknown said...

aku perasan, kadang2 aku tak menjiwai setiap penulisan aku

Anonymous said...

KETika Ad WAnita ATau JEJaka Yg MEMujimu ,PAhatkn Lh SUBHANALLAH D HTimu AGar RIAK JAuh DArimu...
KETika Ad WAnita ATau JEJaka YG CUba MENdekatimu MAka ALunkn Lh ASTAGHFIRULLAH DAlam Hatimu AGar KEinginan(nafsu) DIjauhkn Dr HAtimu...
KETika Ad WAnita ATau JEJaka MENjaga KEHormatn Mu ,MAka Zikirkn Lh ALHAMDULILLAH DAlam Jiwamu ,AGar KESYUKUran DEkat Di QALBUmu...
Gud LUCk! SELAmat BEKARya :)

Eimma said...

betul! bkn semua org boleh menulis. so, grab da chance :)

Lea Isnawi said...

betul tu, teruskan menulis
jangan malas2

hehe

Dayang Deno said...

apa yang ifa tulis, itu yg deno suka... ur writing is d best! suka sgt... em, nak request skit bleh tak ifa... deno teringin nak bc cerita kekeluargaan gaya penulisn ifa.. deno rasa mesti best nanti... heeee..

p/s : over plk deno.. hehehhh

Dayang Deno said...

ifa, jgn berhenti smgt nak menulis di sini ya.. deno akan datang walaupun kdg2 busy.. :)

saya cello191 said...

tulis utk kepuasan diri..
maybe...^^

Not Specified said...

Syasya pun hilang semangat nak taip entri dulu. Sekarang baru ada semangat balik. :)

Nong Andy said...

SEmangat menulis aku x pernah hilang... kadang idea tak ada cuma semangat saja yang ada ahahaha.. jadi memang blog xde n3 baru. berhari2 berminggu2. tapi aku tetap membaca.. menjelajah blog org. kala xde idea-blog walking paling seronok :)

*kerap tercari2 n3 Iffah. Dulu 2-4 n3 dlm sehari. sekarang cikgu iffah dah bz.. tapi itulah realiti kehidupan. ada masa lapang ada masa sibuk.. :)

Zehan Ilyana said...

nice netry sis..
menulis kerana pembaca..
saya juga kdg2 takde semangat nk tulis n tatau nak tulis apa..:)

Unknown said...

kann walaupon penat sgt kje tp ttp nak update utk readers....sweettttt

.........cP~ said...

Kalau tak rasa nak menulis pun, kena lawat kawan-kawan blogger lain. :) Lepas jalan-jalan mungkin ada rasa nak menulis kan?

mas saari said...

betul tu! menulis utk kepuasan pembaca... bila pembaca puas kita pun rasa puas!

maszull said...

asalamualaikum iffah ...moga akan terus menulis yer...:)

reenapple said...

Ah.. aku suka ayat terakhir tu..=)

Hafizin Jamil said...

oo..ramai je yang buat ko sebagai sumber inspirasi

Naniey TJ said...

da kembng semngkuk akak ipah kne puji.... hahahaha..... bguslh bila rmi yg suka.... mgkin ko kte aq rmi readers.... to readers2 aq x mcm ko... m'bina hubungn mesra antra stu dgn lain....

mngkin ko kte aq pndai menulis tp aku kte sehbt mna pun penulisn aq xkn sme dgn tulisn yg d tulis dr hati.... walaupun kdg2 ia kelihtn base2 tp ckp memukau sesiapa yg m'bca.....

Unknown said...

thanks sbb jadikan ayat dr zuan yang tak seberapa tu sebagai ayat terbaik hari ini :)

truskn berkarya.. :D

Eera Shera said...

kdg2 larik jugak smgt tu..emm cam tersentuh je dgn entri ni..rasa dihargai cewah haha..

err entri ipah kan best..simple, pendek tp sampai ;)

Ce'gu JAERA said...

rasa dihargai bila ada sahabat yang sudi kongsikan nasihat dan dorongan untuk saya terus berkecimpung dalam dunia penulisan di blog..

Ya, menulis kerana pembaca.. tanpa mereka siapa lah kita kan..

terima kasih sekali lagi cikgu Iffah.. (",)

Woofer Storm said...

menulis selagi mampu,selagi punya kudrat..tapi bila kerana terpksa,apa yang ditulis mungkin tidak membawa maksud apa2..

selamat berkarya..entry kamu memang best2..tahniah^^

Mieza said...

Assalamualaikum Iffah,
Tulisan Iffah sentiasa ada pengajaran untuk insan 'lama' seperti saya. Keep on writing.

Cik Bambam said...

no need a reason if we do something we like.. :)

LYAfrina said...

menulis dari hati...
baru penulisan kita ikhlaskan..
selamat berkarya

Cik Pulau said...

baguslah.. sume puji yu.
ai pun puji yu ni..
kagum tol... tapi skang ni ai busy plus penat plus malas.. hahaha..

Unknown said...

Hee, tulis je apa yang terlintas kat hati. P, kalau Eza,, Eza takkan tulis time marah or sedih. Otak & hati tak berapa sihat masa tu. So, kena elakkan menulis. Takut emosi lak lebih2.. Hihik :)

Kira Sakura said...

akak ada masanya xde jiwa nk menulis, klu teruskan jugak msti hambar.. diri sndiri yg bosan bacanya nt...

K said...

setuju dgn nong

Pembunuh Tanpa Bayang said...

keinginan untuk menulis semakin menipis.....mungkin sampai waktunya nanti aku akan tutup laman gelap itu.

Si BuDaK KaChAk said...

ye...stuju sgt2....jd jgn patah smgt...teruskan berblogging(dgn nada semangat)hehehe

fRaMe+LenSeS said...

turun dan naik kehidupan. ow yeshhhh. :D cpt cpt sehat wahai jiran. padan la snyi sepi je. :D

PERINGATAN

Assalamualaikum dan selamat sejahtera kepada yang bukan ISLAM.

1.Saya selaku tuan punya blog ingin menegaskan sebarang peniruan amat tidak digalakkan. Sebarang pengambilan info, sila kreditkan kepada blog ini.

2. Idea yang dicetuskan oleh saya hanyalah pendapat peribadi. Sekiranya anda tersinggung harap dimaafkan. Segala kesulitan saya memohon ampun dan maaf.
Daisypath Anniversary tickers