CORETAN TERBARU NADH

Cerpen: Cintailah seadanya

Matanya tak lepas dari memandang gadis itu. Wajah saja kelihatan muda namun tafsiran luaran takkan dapat seratus peratus jawapan sebenar persoalan di benaknya.

“Anak ke?” Zairul pelik. Dia masih memerhatikan gelagat gadis itu. Bayi di pangkunya comel sangat. Hatinya telahpun membisikkan sesuatu. Minat membuak-buak membuatkan dia tertanya-tanya siapakah gadis itu? Adakah bayi itu miliknya? Sudahnya dia sendiri lupa niat asalnya.
Sekalian manusia di MPH bookstore tidak dia hiraukan. Yang dia tahu, dia mahukan jawapan. Gadis itu masih lagi di situ. Sendiri mendukung bayi yang nyenyak dibuai mimpi. Dia beranikan diri untuk mendekat.
“Anak ke?” Itu saja yang terpacul dari mulutnya.
“Anak?” Dalila menyoal semula. Adakah wajahnya terlalu berusia?
“Maaflah saya bertanya. Dari tadi tengok awak dukung baby ni. Tu saya tanya, anak ke?” Dia membetulkan penggunaan bahasanya. Bimbang gadis itu terguris hati. Bukan niatnya untuk menyindir.
“Oh, aah anak saya,” Dalila geram. Diapun berlalu dengan bengang. Zairul masih terpinga-pinga.
“Apa salah aku?” Dia berasa sangat kecewa kerana gadis idaman sudahpun berpunya. Melepas lagilah jawabnya. Sementara Dalila membebel sendiri. Sebal rasa dengan pertanyaan lelaki tak dikenali itu.
“Ada ke kata anak aku? Hampeh punya mamat,” Diketap bibirnya. Bayi itu sebenarnya anak saudaranya. Kakak dan abang iparnya entah mana lesap. Lupa anak sendiri bila dah berbelanja sakan.

Xxxxx

Dalila tersentap. Mamat yang sama semalam. Apalah malang nasibnya berjumpa dengan lelaki itu. Moodnya terus berubah. Zairul tersenyum memandang gadis itu. Walaupun sudah punya anak, dia tetap ingin berkenalan. Bukan untuk bercinta. Tidak sama sekali. Prinsipnya takkan ganggu hak orang.
“Amboi sombongnya mak budak ni,” Zairul cuba menyapa.
“What? Kau ni apasal? Dari semalam sibuk kacau life aku?” Bengang. ‘Harap muka je handsome tapi mulut macam longkang. Busuk!’ Hanya hatinya merungut begitu.
“Kasarnya bahasa. Awak tu perempuan. Mak orang pulak tu,” Zairul geram. Dia bukan buat salah apapun. Tapi dari semalam gadis itu tak mesra langsung. Asyik nak marah je.
“Aku marah? Semalam kau kata aku mak orang. Hari ni kau menyakitkan hati aku lagi. Kau nak apa hah?” Dia tak mahu melayan lelaki itu sebenarnya. Dalila tak betah lagi. Dia terasa terhina.
“Awak salah faham ni. Saya tak ada niat nak sakitkan hati awak. Semalam kan awak ada baby. So, saya ingat itu anak awak. Tu je,” Zairul menjelaskan duduk perkara sebenar.
“Serius?” Dalila kebingungan. Dia lama-lama mengerti. Salah faham rupanya. Akhirnya keduanya ketawa. Lucu pula dengan salah faham yang berlaku. Namun, itulah titik permulaan bibit-bibit cinta mereka.

Xxxxx

“Assalamualaikum isteri abang,” Dalila meremang bulu roma. Abang? Geli telinganya.
“Dahlah weh. Geli telinga aku ni,” Dalila membuka tudungnya. Panas.
“Sayang, hari ni kan hari bahagia kita. Dah sah pun. apa salahnya mesra-mesra sikit,” Suaranya bertukar nada. Dari romantis kepada nakal. Dalila menjegilkan matanya. Lain benar bunyinya tu.
“Tak ada abang-abang. Aku kau pun okey what?” Zairul berkerut.
“Biar betul sayang? Meranalah abang sebab kempunan,” Zairul sedikit kecewa. Bukan tak pernah mereka bincangkan tentang panggilan. Tapi jawapan Dalila tetap sama.
“Pleaselah, sayang-sayang tu not my taste. Lagipun apa bezanya? Kita dah kahwin tapi boleh jadi macam kawan kan? Aku tak rasa abang sayang tu pelengkap kebahagiaan rumahtangga Encik Zairul oiii,” Tangan mengibas muka. Panas. Cuaca panas terik. Begitu juga topik perbincangan mereka.
“Alaaa Lila, takkanlah nak aku kau? Kita kan dah suami isteri. Tak sweet langsung,” Rungutnya perlahan. Takkanlah isterinya, Dalila masih dengan perangai kasarnya. Alangkah indah jika isterinya sama seperti yang lain. Terbit pula rasa tidak puas hati dalam diri.
“Enough, sama ada kau suka atau tak. Aku tetap tak nak abang sayang. Tiada talian hayat,” Langsung dia tak mahu kompromi. Bukan begitu cara bercakap dengan suami. Dia tahu. Namun dia belum bersedia ke arah itu.
“Kalau itu yang Lila mahukan. Saya akan turutkan,” Suara Zairul berlainan benar. Sah, suaminya merajuk. Keduanya mendiamkan diri. Dalila terasa bersalah.

Xxxxx

Buat suami yang dirindui,
Sayang dah masak makanan kegemaran abang. Jom turun bawah, kita makan sama nak?
PS: Saya minta maaf, tapi kalau guna surat macam ni bolehlah guna abang sayang. Adil bukan?

Kertas itu berjaya membuatkan Zairul tersenyum. Dia bahagia. Walaupun isterinya belum sedia, dia tahu lambat laun pasti Dalila mengalah juga. Dia hargai walaupun hanya dalam tulisan bukan lisan. Baginya, tiada apa yang mustahil jika mahukan sesuatu.

“Sayang…” Zairul melaungkan sekuat hati. Dalila ketawa. Berkesan juga cara memujuknya. Bimbang juga rajuk si suami berpanjangan. Ya, memang dia mencintai lelaki itu seadanya. Namun, tetap ada batasnya kerana cinta yang Esa paling utama. Dia bersyukur kerana Zairul bukan jenis memaksa. Romantis atau sebaliknya bukan kayu pengukur kebahagiaan rumahtangga. Yang penting dia dan Zairul bahagia dengan cara tersendiri.

Nota Iffah: Lawak? Sweer? Aku gagal. Entah apa yang aku repek dalam cerpen kali ni. Maaf Reenapple. Aku gagal buat macam kau nak. Uwaaa.


Published with Blogger-droid v1.7.4

13 comments:

Kira Kekuri said...

hahaha best~ :DD

Eera Shera said...

ganasnye bini dia..x boleh bayang kalo ade suami isteri aku-kau je haha

Unknown said...

sweet la! hihi. aku kau pon boleh.. hihi.. :)

aamalinaazman said...

Heeeeeee
Yg pntg opah suke jln citenye
Hihihihi

Arap2 bole rasa cm ni..hahahahaha

reenapple said...

heee... kasar gila.. hehehe.

lawak tak de... sweet je cerpen ni.. heheh.

Kau tak gagal pun, aku still tersenyum.. hehehe.

Bidadari Syurga said...

eeeeeeeeeeeee... aku terasa geli gak mcm duduk di tempat dalilaaaa kui kui kui... aku suka gila kot part tulis nota tu tulis abg sayang... hahahaahha....

Lea Isnawi said...

hehehe

mula2 je tu

lambat laun mest syg abg jugak

keh3

Sis AI said...

Pergh, kasarnya bini dia.. Tp sy prnh jmpa psangan mcm ni.. Lma2 bru mula romantik.. Tp, ksarnya.. Wuaaah~

lieynanilaz said...

memang kasar tapi lama2 dia lembut..oklah..:)

Kira Sakura said...

gila kasar bini die..kihkikih...
sekeras2 kerak nasi klu rendam lama2 lembut jugak ye x... hihi

Sunah Sakura said...

ade sorang rakan blogger... kak nini hartini...dengan zauj dia, guna aku kau je...tak tau la betul ke tak, tapi ade je dia update kat blog dialog dengan zauj dia..hehehe...kalo tengok depan2, tak percaya dia guna aku kau, kak nini sangat lemah lembut rupa dia okayyy...

apepun, nak komen... "sekejapnya cerpen ni???"

Nong Andy said...

pendek sangat belum puas baca dah habis hehehe...

aku suka watak Dalila. aku rasa comel je cara dia pujuk suaminya ahahaha... lain aku nak guna taktik yg samalah pujuk 'org' ekekekeke..

CikUna said...

mak aii... sweet la tu aku engkau.. haha.. dalam surat je tulis sayang abang.. weeeee =P

PERINGATAN

Assalamualaikum dan selamat sejahtera kepada yang bukan ISLAM.

1.Saya selaku tuan punya blog ingin menegaskan sebarang peniruan amat tidak digalakkan. Sebarang pengambilan info, sila kreditkan kepada blog ini.

2. Idea yang dicetuskan oleh saya hanyalah pendapat peribadi. Sekiranya anda tersinggung harap dimaafkan. Segala kesulitan saya memohon ampun dan maaf.
Daisypath Anniversary tickers