CORETAN TERBARU NADH

Diam lebih baik

Ya, banyak kali aku cerita pasal diam. Cerpen aku pasal diam pun dah ada. Siap terkesan kat jiwa si Nong Andy tu. Aku nak menulis pasal diam. Kadang diam boleh membahagiakan kadang melukakan.

Mungkin orang selalu marah. Kenapa diam? Kenapa tak nak terus terang? Kenapa selalu pendam. Kau kan ada sahabat. Yang rela nak tolong kau. Kenapa sembunyikan rasa itu sendiri?

Ada orang lebih suka memilih diam. Kadang diam membinasakan diri. Kadang dia menjerumuskan diri ke kelukaan. Tapi lebih rela diam demi kebahagiaan orang. Seandainya berkata benar itu menyakitkan, kadangkala kita perlu memilih untuk diam. Supaya hati yang kita sayangi tak lagi disakiti.

Diam ada baik dan buruknya. Hati-hati takut diri kecewa sendiri. Hati-hati kerana diam boleh jadi musuh diri. Hati-hati kerana diam, yang jadi mangsanya kita sendiri. Hati-hati wahai hati yang lebih suka mendiamkan diri bimbang sendiri disakiti lagi. Hati-hati!
Published with Blogger-droid v1.7.4

13 comments:

Kira Sakura said...

diam tue indah bila kena masanya ... :)

Sis AI said...

Klu diam tu lg baik kpada satu individu, terserah la.. Bg sy, thap org mcm ni, ksabaran dia mmg tinggi. Ikut pngalaman hidup.. Hmm.. Sifat pendiam ni mmg jauh dgn diri sy...

Unknown said...

diam bila situasi inginkan kita diam.. Usah diam bila bertujuan untuk mem-protect diri. :)

reenapple said...

aku rasa macam kau tulis tentang aku je. heheh. Yaa.. aku jenis yang suka diam bila aku ada masalah. Hehhe. Aku tak suka kawan-kawan aku tahu aku ada masalah. Entah.. bai aku kalau aku luahkan masalah aku pada diorang, ia ibarat menyusahkan// hehehhe.

aku cuba berhati-hati dengan sikap diam aku ni.. hehehe.

Woofer Storm said...

lebih baik diam jika bila bersuara cuma menyakitkan hati mereka yang tidak bersalah..

#selmat malam miss ran..

Kira Kekuri said...

diam itu menyakitkan,diam jg memberi beribu tanda tanya kekadang :)

Unknown said...

dalam sesetenah keadaan, diam itu sangat perlu :)

aamalinaazman said...

emmmmm


kalau opah diam cm ne agaknye eh
kekekeke



#selamat makam miss iffah, kekeke :p

-eim- said...

diam kalau tiada keperluan..

luah jika tak sanggup pendam..^^

Dayang Deno said...

erk... deno lebih suka diam takut2 ada orang hatinya jadi kecil pulak..

Unknown said...

diam kadang2 perlu dari bersuara (^____^)

Nong Andy said...

Ahahaha.. mulanya kau hampir lupa kau ada cakap pasal diam tu kan?

Diam itu perit juga, bila ada sejuta kata-kata yg terpendam dlm hati tapi kita memilih utk diam. Bila kata-kata mungkin akan menyakitkan hati. diam lebih baik rasanya.. masa adalah ubat paling mujarab utk merawat luka :)

maszull said...

assalamualaikum iffah...berdiam diri untuk sesuatu yg baik digalakkan tapi kekadang tu terasa juga dihati...:)

PERINGATAN

Assalamualaikum dan selamat sejahtera kepada yang bukan ISLAM.

1.Saya selaku tuan punya blog ingin menegaskan sebarang peniruan amat tidak digalakkan. Sebarang pengambilan info, sila kreditkan kepada blog ini.

2. Idea yang dicetuskan oleh saya hanyalah pendapat peribadi. Sekiranya anda tersinggung harap dimaafkan. Segala kesulitan saya memohon ampun dan maaf.
Daisypath Anniversary tickers