CORETAN TERBARU NADH

Belajar cakap depan cermin

ASSALAMUALAIKUM DAN SELAMAT SEJAHTERA kepada yang bukan beragama ISLAM

Belajar berbicara di depan cermin kerana setiap apa yang kita tuturkan terhadap orang merefleks untuk diri kita tanpa kita sedar~~~

Maksudnya apa?

Ya, kita selalu nampak salah orang. Kita selalu tengok salah orang. Kita selalu cari salah mereka. Tanpa kita sedar yang salah yang kita nampak tu sebenarnya ada pada diri kita. Ada dekat dengan kita. Kita buat salah tu. Tapi kenapa nak terus-terusan mengata mereka? Kenapa tak cermin diri dulu dan muhasabah diri.

Jangan lupa iman tak boleh diwarisi.

Jangan lupa yang iman bebila boleh datang dan pergi kalau kita tak jaga.

Jangan pelik bila pelacur jadi ustazah dan ustaz jadi gigolo.

Jangan sangka yang baik sekarang mesti masuk syurga.

Jangan sangka yang buat jahat memang tak dapat langsung bau syurga.

Jangan terlalu tenang dan senang dengan kehidupan anda kini.

Jangan terlalu mudah melempar kata nista hanya kerana dia berdosa seolah kau tiada dosa.

Jangan... jangan dan tolong jangan...

Nasib kita masih belum pasti lagi macam mana jadinya...

#Sesi muhasabah depan cermin

16 comments:

reenapple said...

Baik. Aku suka ini. Eheheh

Miss Risu said...

betul tu, skrg org mmg suka cari salah org and tanpa sedar diri kita pun ade wt salah..

Salam maal hijrah! :)

Dtg singgah sini http://dawnfantasy.blogspot.com/

zila manaf said...

skrg tgh bercakap depan cermin. nk intebiu derr cuak. ahak

maszull said...

assalamualaikum iffah....sentiasalah bermuhasabah diri kita sendiri...:)

Leeza dayasari [santai leeza] said...

setuju dgn kenyataan iffah. cakap di depan cermin, cakap seorang diri kietika memandu. leeza selalu buat. itu boleh menjadikan kita lbh bersedia.

2. so... skrg iffah tgh buat apa?

Tia Fatiah said...

betull. semua betull..... salah orang nampak.. salah sendiri, buat tak tahu.. hehe..

Rara Nasiha said...

jaga tutur kata, jaga hati sesama manusia. Insyallah :)

boni kacak said...

itulah... betullah orang cakap, diam tu lebih baik.... betul tak...

Mieya Atiera said...

Mieya selalu jugalah cermin diri sendiri bila nak hafal something. Konon-kononnya ada dua orang. Satu si penanya dan satu lagi si penjawab soalan.

Nong Andy said...

baik saya akan ingat peringatan ini baik-baik cikgu iffah...

n3 ini sangat bagus dan ini bukan bodek..

banyak cakap pun tak guna kalau langsung tak nak cermin diri sendiri... jadi terima kasih utk n3 ni. Skrg nak gi bercermin dan nilai apa yang kurang... apa yg patut di baiki... insyallah.

CikZaitul said...

aku jarang cakap depan cermin , monolog tu selalu..
ko buat aku terpikir dgn n3 nih..
hmmm...

saifudin said...

salam super sahabat,
tetap semangat dan sukses selalu ya
ditunggu kunjungan baliknya :)

Rapunzeel Cikilolo said...

ia kite perlu lihat cermin.

akubiomed said...

Pintu taubat sentiasa terbuka dan setiap orang mempunyai peluang ke 2.

kay_are said...

senang cite nye.. kita tak tau pun ape jadi kat kita mase akan datang kan.. so kne sentiasa muhasabah diri =)

kiera'sakura said...

jangan hukum orang yang bersalah seolah macam kita tak pernah buat salah :)

PERINGATAN

Assalamualaikum dan selamat sejahtera kepada yang bukan ISLAM.

1.Saya selaku tuan punya blog ingin menegaskan sebarang peniruan amat tidak digalakkan. Sebarang pengambilan info, sila kreditkan kepada blog ini.

2. Idea yang dicetuskan oleh saya hanyalah pendapat peribadi. Sekiranya anda tersinggung harap dimaafkan. Segala kesulitan saya memohon ampun dan maaf.
Daisypath Anniversary tickers