CORETAN TERBARU NADH

Perempuan lagi tua dari lelaki

ASSALAMUALAIKUM DAN SELAMAT SEJAHTERA kepada yang bukan beragama ISLAM
Aku telah mewujudkan satu persoalan tentang kisah atau tak perempuan kahwin dengan lelaki muda. Isu ni dah lama. Tapi aku terfikir. Salah ke kahwin dengan lelaki muda? Sebenarnya kan aku rasa aku dah terbuat prinsip entah apa-apa.

Jangan bercinta dengan lelaki yang lebih muda.

Itu semua gara-gara cinta bangang tak kesampaian beberapa tahun lepas. Pengalaman mengajar. Jadi aku hadkan pergaulan dengan lelaki lebih muda. Senang aku bahasakan akak. Maknanya aku dah adakan jurang pemisah antara kami. Kejam tak kejam?

Lepas tu pensyarah aku kata, kahwin dengan lelaki paling kurang 10 tahun lagi tua. Bila kita dah tua, lelaki masih nampak bergaya. Kan dah nampak sebaya. Dia kata lagi, senang perempuan jaga anak-anak bila suami dah tak larat nanti.

Aku nak tanya korang, kisah tak kahwin dengan lelaki muda atau perempuan lagi tua? Jangan kata pasal jodoh. Ini pendapat. Kalau dah ada jodoh dengan lelaki muda nak buat macam mana. Jawapan tu aku pun hafal dah =)

20 comments:

misz aisya said...

hye cik akak!

as for me, kalau boleh nak elak lelaki lebih muda. sebaye tu ok, tapi prefer lbih tua. motif? lelaki lambat matang. bila dia muda, hanya fikir nak enjoy. bayangkan, kita dah 25, dia baru 22. pah nak kawen bile???plus, pompuan besenye akan nmpk tua dri usia sebenar. owhhh tidak!

setakat ni, bila knl dgn laki muda, automatik mcm ade block. bahasakan diri pun 'akak'.

kalau dah sangkut, nak buat mcm mana. kena rasional, masing2 give n take, dan sedia hadapi cakap2 org. go for it! yeyyyy *hamek.kau.komen.agi.panjg.dri.entry*

Anonymous said...

iffah.. boleh aku komen no komen?


~Nong Andy~

محمد رازيق said...

saya yang lelaki ni nak cari perempua muda. hehe

Encik H said...

pada pendapatan aku, kalau boleh biar lelaki yg lebih tua..ini utk long term la..aku rasa aku pernah komen pasal ni, tapi dah tak ingat kat entry siapa..

long term tu bila masing2 dah makin tua..contoh kalau skg kawen, lelaki umur 25 dan perempuan umur 30..15 tahun kemudian, lelaki tu akan umur 40 and perempuan pulak umur 45..

dari segi keperluan seksual, org lelaki biasanya masih berkehendak pada umur yg macam tu, tapi orang perempuan biasanya dah slow down..

berbeza kalau lelaki umur 30 dan perempuan umur 25..after 10 years lelaki tu umur 40 dan perempuan umur 35..

hnahdy said...

kalau boleh nak yang lebih tua dalam 2 3 tahun. sebaya pun xnak. tapi kalau jodoh nak buat mcm mana kan.

kawin lelaki muda pun boleh. sbb hana pun xla tua sangat.hikhik ada apa pada nombor asal awet muda sudah la..kan nampak sebaya ja..ok x pendapat hana.

cth macam aidid marcelo dengan rozie pak wan cik.Beza 10 tahun kot tapi nampak sebaya kan kan

p/s : dari segi luaran lah

Unknown said...

kalau dah jodoh,redha je lah

MalizaMah said...

singgah sini...
**cuma nak maklumkan sahaja, andai kata awk ada masukkan blog sy dlm bloglist, mohon semak erk sama ada boleh view atau tak. kalau tak boleh, mohon update link, sbb saya baru tukar kpd domain sndiri. pesanan ni diberi sebab blog awk ada dlm bloglist saya. he he he
Saya mohon maaf di atas segala kesulitan.
www.santaileeza.com (link baharu)

ANDAI KATA saya tidak disenaraikan dalam bloglist awak, awak boleh abaikan mesej ni. Terima kasih.

MalizaMah said...

iffah macam mana sekrang? sihat? kerja part time ker?

boni kacak said...

jujurnya, lelaki ni benar2 matang bila dah berumur.. mungkin 30an.. jikalau bawha daripada tu mungkin tahap pemikiran mereka tidaklah terlalu sharp.. jadi, ini mungkin salah satu faktor yang tepat untuk mengatakan agar mencari calon suami yang lebih tua.

Admin said...

better cari yang lebih berusia,
Fadzilah khamsah pun cadangkan
5 tahun llaki yg lebih tua :)

FTR said...

tak tahu nak katalah.. tapi dari sudut hati.. mestilah kisah..

apa2 pun urusan jodoh itu hakikatnya terlalu misteri kan..

nape iffah? dah de masuk meminang ke? hehehe.. ;P

*from FTR tak sempat nak log in.. hehehe..

Shila said...

aku..?

dari dulu aku set lelaki lg tua 2tahun paling kurang..

aku rasa aku mnja..n nk ada org manja2kan aku..hahaha..

Kira Sakura said...

sebenarnya tak jadi masalah kawen dgn laki yg lebih muda tapi berdasarkan pendapat mama lebih baik cari laki yang tua 10 taun dari kita ataupun tua sikit dari kita. ini secara tuntutan biologi tak kupas isu lain.

perempuan lazimnya mula rasa kurang nk 'bsama' suami bila dah mula melahirkan anak. ok itu cite lain la kan. bila dh smpi tahap menopos bendalir dri wanita mungkin dah x wujud perasaan nak bersama tue dah takde tapi laki makin tua makin "nak". haaaa pk sendiri apa yg akak cuba smpikan. itu pendapat mama la yg lagi byk mkn gram dari kita yg muda :)

kay_are said...

kalau aku, aku tak nak kot kawin ngan pompuan yang lagi tua sebab dari dulu lagi, pompuan ni matang awal kan.. even yang same umur pun pemikiran lagi matured, cane yang lagi tua.. hmm

nn lylyn said...

xpasti..kalau dh suke nk wt cmne kn mude ke tua..ini sama la jgak kes kalau nk kawen ngn bangsa yg berbeza..yg penting ikhlas & ade rase tggjwb nk sayang seseorg tu..

Unknown said...

terima seadanya kalau jodoh sama baya ke,.. tua lebih 20 tahun ke.. .klw dah jodoh tertulis sekerat jalan je pun ttp juga terjadi...

p/s: mana ko ilang ni?? =..=

maszull said...

assalamualaikum iffah...itulah jawapan yg betul dah jodoh nak buat mcm mana kan...:)

Ooh Deo said...

erm... semua komen di atas tu sy setuju.. xtau nak komen sbb org atas dah komen...hehehe

Hi cik Iffah..haaaaccoooommm! ^_^

reenapple said...

kalau aku lah .. aku la.. aku avoided dengan lelaki muda. Hahaha. Lelaki tua... aku rasa kalau tua dalam 234 tahu ok kot tapi tak la 10 tahun. Itu melampau namanya.. Tapi kalau dah jodoh nak buat ,nak buat macam mana kan.. heee

Dayang Deno said...

ha'ah kan... kalau ada jodoh.. tapi kalau kawen dgn org lagi tua ok kot...

PERINGATAN

Assalamualaikum dan selamat sejahtera kepada yang bukan ISLAM.

1.Saya selaku tuan punya blog ingin menegaskan sebarang peniruan amat tidak digalakkan. Sebarang pengambilan info, sila kreditkan kepada blog ini.

2. Idea yang dicetuskan oleh saya hanyalah pendapat peribadi. Sekiranya anda tersinggung harap dimaafkan. Segala kesulitan saya memohon ampun dan maaf.
Daisypath Anniversary tickers