CORETAN TERBARU NADH

Suka sangat bercakap sendiri

ASSALAMUALAIKUM DAN SELAMAT SEJAHTERA kepada yang bukan beragama ISLAM
Selalu tak korang bercakap dengan diri? Macam monolog dalaman. Selalu? Kadang orang mesti pandang serong. Ingat kita gila. Tapi monolog dalaman macam ni bagus untuk jiwa kita. Kenapa?

1. Muhasabah diri.
Biasalah kita kena selalu muhasabah diri supaya jiwa kita lebih tenang dan sentiasa memperbaiki kesilapan lalu. Kadang orang malas nak muhasabah diri sebab rasa leceh. Maklumlah, orang muhasabah lepas tu ulang balik silap yang sama.

2. Perangsang semangat.
Kalau bercakap dengan diri sendiri lebih elok. Sebab kita lagi kenal diri kita. Jadi kitalah perangsang semangat diri sendiri. Kalau sakit kita yang kena pujuk diri supaya jadi kuat. Ye tak?

Cukuplah dua je. Kalau ada yang korang nak tambah silakan. Tapi bagi aku kita kena fikir positif. Jangan asyik kata orang ni mereng sebab suka cakap dengan diri sendiri. Banyak kelebihan yang kita tak nampak sebenarnya.

Ps: Dia pun suka cakap dengan diri sendiri.

21 comments:

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

akak ckp sendiri bila sgt sedih dan time mandi..sorang2 org tak nmpk kan?huhu

Munnafendy said...

suka ckp sndri dlm kete...hahaha

reenapple said...

heee... aku pom suka bercakap sendiri jugak.. ~lalalala~

fizafantagiro said...

sy pun suka bercakap sendiri =) cara tersendiri utk hilangkan bosan atau mengingatkan dr tentang sesuatu=)

nini said...

yerp...saya pon kekadang bercakap dengan diri sendiri...=D

Rozuan Ismail said...

cakap dengan sendiri bila time nak pilih makanan.nak yg murah ke nak yg sedap.

ahsfantasy24 said...

kadang2 lepaskan tension,
cakap sorong2 sambil renung langit :)

mas saari said...

selalu sangat! nak2 kalau ada masalah...huhuhuu

kiera'sakura said...

mengaku... hihihihihi

KaK LimAh Si SupiR said...

kaklimah p0n ske ckp sndr :P

Mohammad Thaqib Mohd Zaki said...

Hari hari saya berbual dengan diri saya satu lagi. errr. adakah itu dinamakan split personaliti?

Diana @ bilakukatacinta said...

aka tersangatlah suka bercakap sorg2...hehe..adik2 akak kata akak kuat berangan..tu pasallha jd mcm tu..

Cik Pulau said...

ai suka cakap sorang2 depan cermin..
camana tu?? hahahha

Nong Andy said...

Cakap sendiri? rasanya berlaku setiap hari padaku :)

Eera Shera said...

bese dah tu..nak2 bila ada mslsh..kalo bkn diri sndiri yg bg smgt, sapa lg..org lain bkn phm pun

Asyikin said...

selalu cakap sorang2 bila rasa nak maki hamun orang, mcm practise tgh marah dia. kikiki

Faaein Talip Roy said...

muhasabah diri.. memang selalu gak buat.. tapi tak buat depan orang lah..

aimie amalina said...

heeee
opah mang suke ckp sendiri
terutama sebelom tido
hahaah
pastu nangis
adoii
tula keje nye
hahahaha :p

deno said...

deno suka bercakap sendiri bila sedih... mengadu kat anak patung... pastu deno bercakap sendiri bila study law... yg kena hafal panjang berjela-jela tuh.... kadang2 org pun pelik bila tengok mulut deno terkumat-kamit bercakap sorang2.. padahal deno tgh hafal law... hihi

shahani... said...

sy pn suke gk ckp sndri bla sy sdih2(tuk kutakn diri)...skurang2nya kurang la ckit pa yg t'simpan...kdg2 nk citer kat org pn wisau gk..hehe...
:)

Anonymous said...

Diriku ada ramai watak hahaha

PERINGATAN

Assalamualaikum dan selamat sejahtera kepada yang bukan ISLAM.

1.Saya selaku tuan punya blog ingin menegaskan sebarang peniruan amat tidak digalakkan. Sebarang pengambilan info, sila kreditkan kepada blog ini.

2. Idea yang dicetuskan oleh saya hanyalah pendapat peribadi. Sekiranya anda tersinggung harap dimaafkan. Segala kesulitan saya memohon ampun dan maaf.
Daisypath Anniversary tickers