CORETAN TERBARU NADH

Tips 1: Menulis cerpen

ASSALAMUALAIKUM DAN SELAMAT SEJAHTERA kepada yang bukan beragama ISLAM
Lama aku tak tulis tips dalam blog ni. Semalam ada blogger lain minta tips ini dari aku. Aku ni bukan reti sangat. Tapi dah orang mintak tolong. Aku bagitaulah apa yang patut. Aku nak kongsikan kat korang pulak. Ilmu buat apa nak simpan. Kalau ada penambahan ke cadangan atau bantahan korang bolehlah tinggalkan komen. Aku amatur. Belajar buat cerpen pun 2009 dulu. Itupun kelas BM asas. Okey teruskan dengan tips.

1.      1. Plot atau jalan cerita.
Plot, kita kena ada aliran cerita. Mula kita nak buat apa. Lepas tu ada perkembangan cerita, klimaks cerita. Ada saspen maksud, makin buat orang teruja nak tahu seterusnya. Lepas tu penutup. Jangan buat ending tergantung sebab pembaca marah dan suruh buat sambungan. *itu akulah tu.

2.      2. Watak dan perwatakan.
Watak kenalah ada. Watak “aku” juga watak. Jadi kalau tak ada nama watak lain. Hanya aku je yang korang nampak, maknanya itu wataklah tu. Cerpen tertumpu pada cerita si “Aku” semata-mata. Tak salah. Perwatakan boleh juga diterangkan melalui rupa, perangai, emosinya. Faham?

3.     3.  Sudut pandangan orang yang menulis.
Sudut pandangan terbahagi kepada dua.
-Satu sudut pandangan pertama iaitu hanya “Aku” yang bercerita. “Aku” akan menceritakan selok belok cerita kita tu. Maknanya, penulisan kita akan tertutup dari pandangan seorang “aku” semata-mata. “Aku” pergi mana. “Aku” buat apa. Dan sebagainya.
-Sudut pandangan ketiga pula sebaliknya. Penulis kena ceritakan setiap watak. Setiap watak ada cerita dan emosi sendiri. Misalnya; "Dia tersenyum memandang puteranya. Si puteri duduk bersimpuh. Putera datang dekat. Lantas tangan puteri dipegang erat. Putera bahagia. Puteri juga." Jadi dua-dua watak kena kita ceritakan pada masa yang sama. Cara ni susah sikit sebab kita kadang tak adil. Asyik lebihkan satu watak je. Agak sukar sebenarnya tulis sudut pandangan ketiga ni.

Okeylah, aku ajar tiga je dulu. Banyak sangat nanti korang pening. Harap dapat membantu korang yang minat nak menulis cerpen. Kalau ada yang tak faham, mesej je kat FB aku tu ye. Aku kongsikan apa yang aku tahu. Tak berniat pun nak berlagak sifu ke apa. Jadi kalau rasa salah, tegurlah. Aku amatur. Cerpen pun cikai je. Nanti tips lain akan menyusul=)

4 comments:

Kira Sakura said...

akak la slalu yang lebihkan satu watak tue..kihkihkih

reenapple said...

ahaaa... daaa lama aku tunggu yg ini... nk try tuli sweet macam kau punya.. heheh. =)

Woofer Storm said...

penind dah,tak mampu nak buat cerpen.baca cerpen je mampu..

#bila pula nak buat novel??

Nong Andy said...

Aku tak pernah belajar buat cerpen :p semuanya ikut jejari yg berlari suka hati saja :)

buat cerpen ni mcm buat karangan gak kan? mesti ada tajuk.. ada isi penting(jln cerita) pastu kembangkan isi penting tu.. hehehe.. aku rasa mcm buat karangan SPM jer hehehe..

apa pun nice sharing.. aku selalu buat cerpen ikut sedap rasa menaip saja :)

PERINGATAN

Assalamualaikum dan selamat sejahtera kepada yang bukan ISLAM.

1.Saya selaku tuan punya blog ingin menegaskan sebarang peniruan amat tidak digalakkan. Sebarang pengambilan info, sila kreditkan kepada blog ini.

2. Idea yang dicetuskan oleh saya hanyalah pendapat peribadi. Sekiranya anda tersinggung harap dimaafkan. Segala kesulitan saya memohon ampun dan maaf.
Daisypath Anniversary tickers