CORETAN TERBARU NADH

Baru 6 tahun?


SAYA mempunyai anak yang baru berumur enam tahun. Masalahnya, anak perempuan saya itu sudah pandai beronani yang dilakukannya secara senyap.
Saya sudah memarahinya dan dan menasihatinya berulang kali, tetapi tetap dilakukannya. Saya inginkan pandangan puan untuk mengatasi masalah anak saya ini. Katanya, dia mengikut cara kawannya di rumah jiran kami. Saya amat risau mengenai masalah ini.
YZ
Johor
ELOKLAH anda segera membawa anak perempuan anda berjumpa pakar psikiatri untuk rawatan, lebih-lebih lagi pakar psikiatri kanak-kanak. Jika dibiarkan, ia boleh mengundang lebih masalah sekiranya anak anda dipermainkan atau sebaliknya mempengaruhi orang lain sama ada dewasa mahupun kanak-kanak.

Ini kerana pada usia ini, kanak-kanak mudah disuruh dengan sedikit paksaan atau ugutan sahaja serta takut untuk mengatakan 'tidak mahu' walaupun sebenarnya mereka sepatutnya sudah dapat membezakan sama ada sesuatu tingkah laku atau amalan itu baik mahupun buruk. Pemerhatian pakar psikiatri melalui maklum balas terhadap soalan sewaktu temu duga bersama anak anda mungkin dapat membantunya mengenal pasti punca sebenar berlakunya tabiat itu. Lazimnya kaunseling dapat membantu tetapi ia bukanlah mudah dihentikan selepas satu temu janji sahaja. Ujian darah hormon juga mungkin akan dilakukan walaupun pada usia ini, ia masih sepatutnya pada tahap prabaligh.

No comments:

PERINGATAN

Assalamualaikum dan selamat sejahtera kepada yang bukan ISLAM.

1.Saya selaku tuan punya blog ingin menegaskan sebarang peniruan amat tidak digalakkan. Sebarang pengambilan info, sila kreditkan kepada blog ini.

2. Idea yang dicetuskan oleh saya hanyalah pendapat peribadi. Sekiranya anda tersinggung harap dimaafkan. Segala kesulitan saya memohon ampun dan maaf.
Daisypath Anniversary tickers