CORETAN TERBARU NADH

Cerpen: A man among men Part 2

ASSALAMUALAIKUM DAN SELAMAT SEJAHTERA kepada yang bukan beragama ISLAM
Suasana romantik yang ditonjolkan restoran mewah tersebut langsung tidak menjentik hati Nabila. Tangisan semalam masih bersisa. Malam ini dia bakal menjadi boneka sekali lagi. Dia tetap menjadi pak turut. Dia tak punya kekuatan untuk lepaskan diri dari cengkaman papanya. Kadang dia simpati dengan nasib mamanya. Namun, mama sendiri memilih hidup begitu. Siapa dia nak masuk campur hal orang tua.

“Assalamualaikum,” Suara perempuan mengganggu fikirannya. Lantas otak dan minda kembali ke paksi asal. Nabila menjeling sejenak gadis muda di depannya. Berkemungkinan usianya baru menginjak 20 tahun. Nabila berteka teki sahaja.
“Waalaikumsalam. Awak siapa?” Angkuh bunyinya. Nabila malas melayan budak minta derma. Kadang bukan betul. Hanya mainan sindiket yang malas mencari rezeki halal. Malah mempergunakan kanak-kanak. Dia cukup benci hal itu.
“Saya Amani. Adik kepada Syed Arman Nasir. Maaflah patut akak jumpa abang tapi dia tak suka jumpa perempuan malam begini. Jadi dia wakilkan saya. Akak tak kisah kan?” Petah Amani berkata. Wajah tak melambangkan kematangannya dalam berbicara. Nabila kagum sebentar.
“Tak. Tapi betul abang awak hantar awak? Bukan sindiket ke apa?” Pertanyaan itu kedengaran lucu sekali. Nabila menggaru kepala menyedari keterlanjuran katanya.
“Tak apalah kak. Amani sukalah kat akak. Sweet, kelakar pulak. Untung-untung akak jadi akak ipar saya,” Nabila menelan air liur. Kata-kata budak perempuan ini benar-benar menyentakkan hatinya. Apa benar bagai dikata? Tapi lelaki itu sanggupkah menerima dia sebagai isteri kelak? Nabila terfikir.
“Amani, masih terlalu awal. Lagipun akak tak kenal pun abang Amani tu. Dah-dah nak makan apa? Akak belanja,” Hatinya berbunga. Telatah Amani membuah rasa bahagia walau sedikit cuma. Bahagianya jika keluarganya juga seperti Syed Arman Nasir. Dalam diam dia cemburu dengan lelaki yang tak dia kenali.

Xxxxx

Amani kerap menghubungi. Sungguh, perubahan demi perubahan Nabila berjaya lakukan. Selama ini tak pernah langsung orang mementingkan isu agama dengannya. Sejak Aiman mulut longkang menegurnya. Dia mula muhasabah diri. Ya, dia melakukan semua yang bertentangan dengan agamanya. Sebabnya cuma satu. Nabila memprotes sikap papanya.

Papanya terlalu ditaktor. Semuanya dia diarah. Sebab tulah dia memilih untuk memakai pakaian ala barat. Namun, harapannya sia-sia. Papanya sedikitpun tak kisah dengan perubahan drastik. Malah, membelikan lagi baju seperti itu. Hidupnya bagai terumbang ambing tanpa tempat untuk berpaut. Nabila pasrah. Dia terlalu berdosa. Sejak mengenal Aiman dan Amani dia berubah. Walau hanya sedikit, tapi dia bangga.

“Assalamualaikum,” Kini Nabila sendiri pandai memberi salam ketika masuk ke rumah. Mamanya bangga dengan perubahan itu. Tapi tidak papanya. Hanya wajah bengis dipamerkan.
“Ke mana tadi?” Datuk Syahreza mula bersuara.
“Jumpa kawan pa,” Disalami tangan papa sejurus setelah menjawab soalan.
“Kawan mana?”
“Kawan baru Bella. Namanya Amani. Dia baik sangat,” Nabila tersenyum.
“Baguslah anak mama happy. Mama suka. Nanti jangan lupa ajak Amani tu datang rumah ye?” Datin Maimun pula menyampuk.
“Awak jangan nak mengada ajak sebarang orang. Hilang harta kita dibuatnya. Hah kau Bella, macam mana dengan anak kawan papa tu? Okey?” Semuanya membeku. Suasana rumah tak pernah mendamaikan. Ada saja tak kena di mata Datuk Syahreza.
“Okey papa. Sebenarnya Amani tulah adik Syed Arman Nasir  yang papa kenalkan,” Nabila tahu dia harus berterus terang. Bimbang kalau-kalau angin puting beliung papanya singgah lagi. Matanya memerhatikan mama dibalik papa. Dia tahu mamapun takut juga.
“Oh Syarifah Amani? Baguslah kalau kawan dengan adik dia. Senang nak masuk keluarganya nanti. Bila boleh bertunang? Dah bincang dengan Arman?” Nabila hanya tersenyum. Lalu dia mendiamkan diri. Baginya, biar Datuk Syahreza yang menguruskan sendiri. Malas dia campur urusan papanya. Dalam hati hanya Tuhan yang tahu.

Bersambung lagi. Harap bersabar. Ada satu je lagi part. Tak sabar nak publishkan.

8 comments:

Rozuan Ismail said...

cepat aku menunggu next part.kasi yg surprise skit ye.syarifah amani? cam nama pelakon plak

ijA said...

sweet sangat.....best2..past publishkan part yang lain..

reenapple said...

tetiba aku rasa aiman dengan arman tu orang yg sama.. ahahah. Betulkah?@_@

*cepat publish.. aku tak sabart... huhu

Muhammad Saiazuan Norhalik said...

nice..tertanya tanya macam mana endingnya nanti

Wan_panjang said...

dear writer,,,,,
harap blh di percepatkan sambungannya...
dah x sabar2 nk tau kisah seterusnya

kiera'sakura said...

cepat la publish...

aiman, arman... hurmmm

no limit adventure said...

nice blog :)

Bidadari Syurga said...

hahahaha tanak komen apa. nak bagi mood mari... gi usha yg last sat...

PERINGATAN

Assalamualaikum dan selamat sejahtera kepada yang bukan ISLAM.

1.Saya selaku tuan punya blog ingin menegaskan sebarang peniruan amat tidak digalakkan. Sebarang pengambilan info, sila kreditkan kepada blog ini.

2. Idea yang dicetuskan oleh saya hanyalah pendapat peribadi. Sekiranya anda tersinggung harap dimaafkan. Segala kesulitan saya memohon ampun dan maaf.
Daisypath Anniversary tickers