CORETAN TERBARU NADH

Bukan senang nak jadi sahabat

ASSALAMUALAIKUM DAN SELAMAT SEJAHTERA kepada yang bukan beragama ISLAM
Aku nak bercerita pasal sahabat lagi. Ya sahabat. Senang diluah melalui kata-kata. Tapi tanggungjawab sebagai sahabat sukar dilaksanakan. Tahu kenapa? Sebab kita terlalu bergantung pada kata-kata "Sahabat sejati akan ada dengan kita susah dan senang"

Aku bangkang. Nak marah ke apa lantak. Aku memang tak setuju. Sebab bila semua bergantung pada pepatah ni. Semua jadi selesa. Bila ditimpa musibah akan fikir senang. Ala apa guna ada sahabat? Sahabat aku kan ada. Sahabat ada sentiasa untuk aku.

Manusia bila dah senang. Selalu lupa. Always take for granted. Bila dah terlalu selesa. Dia selesa apabila berada di sesuatu tempat. Sampaikan lupa yang Allah boleh tarik balik keselesaan yang dia ada. Kadang jadi sahabat bukan boleh berada sentiasa. Sebab seorang sahabat juga tak sempurna. Dia juga manusia biasa.

Bila jadi sahabat. Ada naik turunnya. Mustahil sahabat yang baik akan setia dengan kita. Walau kita salah. Bila salah takkan nak diamkan je? Takkan nak sokong? Kadang kita perlu bagi dia masa buat keputusan tanpa kita campur tangan. Sebab sahabat bukan untuk bergantung harap semata-mata. Sahabat bukan seperti itu.

19 comments:

✽ ⓔ ⓔ ⓘ ⓨ ⓢ ⓢ ✽ said...

hmmm...mencari sabahat tu susah, nak jadi sabahatpun susah...

FasiHaH SupiaN said...

agree. sahabat. nak tegur benda yg xbaik kadang2 pun susah..

maszull said...

assalamualaikum iffah...moga ada sahabat yg sejati x pentingkan diri sendiri ye.:)

Rozuan Ismail said...

walaupun mereka sahabat kita,ada kalanya mereka juga perlu tinggalkan kita. sahabat kita pon manusia kan.

mas saari said...

susah nak cari sahabat sejati ni..

kiera'sakura said...

ye sahabat juga manusia biasa...

Gen2Merah said...

yaa, ada betulnya juga kan... sahabat mmg lah sahabat susah dan senang, namun kita juga kena fikirkan Sebab seorang sahabat juga tak sempurna. Dia juga manusia biasa yang ada kelemahan..

cimöt said...

that why i never trust any people even my best friend..my mother told me so..

saya cello191 said...

sahabat yg baik die blh tegur pabila sahabatnya buat salah..

kalau kita xleh tegur salah sahabat, kita still seorg kawan biasa..^^

Anonymous said...

MAna NK Cr SAHABAT ZAman La Ni ,KAWAN Je Yg RAmai .SAhabt ZAman La Ni Tggl PD NAma Je .So KLu Ada SAHABAT ,HArgai Lah ...

Nong Andy said...

sahabat?
ha.. Iklas kunci persahabatan :)

Bila kita iklas jadi sahabatnya, jadi kita tak akan ungkit apa yg kita dah buat utk dia :)

*jadi sahabat yang baik memang susah tapi nak dptkan sahabat yg baik lebih susah :)

teha said...

susah2 =='

Cik Pulau said...

jadikan Allah sebagai sahabat kita....
sebab Dia sentiasa ada di sisi kita.. kan???

xila riston said...

sahabat tuh ada pasang surutnya...hehe

.........cP~ said...

Salam.

Kerana dia sahabat saya, maka, saya tak harap dia susah kerana saya, tapi dia selalu ada untuk saya dan saya bersyukur. Salah faham tu, rencah hidup.

Naniey TJ said...

hahahahaha..... izinkan i ketawa..

syg, shbt jd mcm tu bila dia xberani... i rasa ayt u slh... "shbt sejati akan ada dengan kita waktu susah dan senang" cuba tukarkan...

"shbt sejati akan hadir saat diperlukan xkira la susah ke senang ke. yg pnting SAAT DIPerlukan" datang pada masa yang betul.

sahabat bkn utk tujuan nk rasa selesa tp tujuan nk b'kongsi... jika asyik fikir shbt selesa sbb dia tahu dia ada shbt, rasanya itu fikirn lama.... new version dr i, shbt utk b'kongsi, bkn utk b'sndr.
wktu ssh dtg, wktu snng pergi. it's ok... nama pon shbt... bkn laki bini- the real naniey tj when i woke up

Muhammad Saiazuan Norhalik said...

hargailah sahabat..

cik Kartun said...

cari kawan ketika kita senang memang mudah..
ketika susah..??? fmly yg kita cari jugak

Lea Isnawi said...

kwn yg baik, kawan yg menegur kita jika buat silap

PERINGATAN

Assalamualaikum dan selamat sejahtera kepada yang bukan ISLAM.

1.Saya selaku tuan punya blog ingin menegaskan sebarang peniruan amat tidak digalakkan. Sebarang pengambilan info, sila kreditkan kepada blog ini.

2. Idea yang dicetuskan oleh saya hanyalah pendapat peribadi. Sekiranya anda tersinggung harap dimaafkan. Segala kesulitan saya memohon ampun dan maaf.
Daisypath Anniversary tickers