CORETAN TERBARU NADH

La Tahzan: Sakitnya hati ini

Assalamualaikum.
Kadang bila kita sakit hati, secara tak sedar air mata boleh berjurai kan? Sakit mestilah bersebab. Tapi, bila dah macam tu memang takkan berhenti punyalah. Orang kata menangis itu ubat. Terapi hati. Tapi kalau dah asyik menangis jadi kassim selamat pulak. Siapa susah?

Sakit hati ada ubatnya. Ubatnya ialah jangan mengingati kisah yang menyakitkan hati. Bila asyik fikir, hati kita makin sakit. Diam menyumpah-nyumpah dalam hati. Kan buat dosa je. Baik tenangkan jiwa. Jangan serabutkan hati dengan kenangan menyakitkan.

Yang kedua istighfar banyak-banyak. Terapi rohani kita. Kadang hati ni terlalu rindukan alunan jiwa yang sebegitu. Sebab tu orang kata lagu boleh menunjukkan emosi kita sebenar. Emosi yang terpendam. Kan bagus bila sakit hati dan sedih kita hilangkan melalui zikir penenang jiwa.

Aku pun selalu buat macam ni. Yang paling utama, refleks diri. Kita sakit hati sebab orang. Adakah dia tak pernah terasa hati dengan kita? Adakah kita cukup sempurna sampaikan hati kita je menangis. Hati dia sama je macam kita. Hati manusia juga. La tahzan buat hati-hati yang sakit.
Published with Blogger-droid v1.7.4

18 comments:

ijA said...

subahnaallah...

KuNanGKuNanG said...

kadang2 bila dah emosi sgt,xsedar pun air mata mengalir...

lieynanilaz said...

alahai saya baru je lepas sakit hati dengan seseorang...ni tengah muhasabah diri...

eyida said...

setuju dengan awak..kita sakit hati dengan orang tapi kita tak tau mungkin kita pun ada sakitkan hati orang lain juga...

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

akak klu marah dan sakit hati ada gak mergenang2 air mata tu.selagi hati tak maafkan org selagi tu tak tenang.sbb tu islam suruh kita maafkan org kot?akak mmg akan berombak2 klu sakit hati.dada rasa nak pecah

✿ e e i y s s ✿ said...

kite manusia biasa xkan lari dari sakit hati kat sesuatu ni kan? huhu
islam adalah guideline terbaik untuk menghadapi setiap perkara dengan senyuman kan (^___^)

kiera'sakura said...

betul... kadang2 bila terlampau sakit hati mula ikut emosi..

akak admit salah akak :)

JIJI YU said...

aku pernah sakitkan hati kau kan

Solihin Zubir said...

kalau sakit hati, pi ngadu kat Allah.. bermanja dgn Dia...

kalau dok bermanja dgn Setan, mmg makin parah la..

saya cello191 said...

sakit hati dgn org..buat tak taw ja..

kalau boleh ubah pe yg buruk, ubah lerr..^^

reenapple said...

selalu je alami... tapi aku pendamkan sahaja... nak nagis pun, tak ada air mata dah.. =)

cuba bertahan selagi mampu

Naniey TJ said...

sy bljr dr pengalaman....
ubt hati bkn pendam...tp luahkan... ubah hati bkn takut... tp perlu berani...
ubat hati bukan tinggalkan... tp berdepan....
saya dah b'jaya kuatkan hati sy utk ubtinya.... alhamdulillah skitnya kurang n lbih lega....

ubat hati adalah al-quran... amalkan.... jgn tinggl... klu kte xthu bljr... esok2 da tua rugi klu xbljr... huhuhu

sekadar p'kongsian... hrp jgn sesiapa terasa

Hafizin Jamil said...

aku banyak je sakitkan hati kau..nasib baik ko ni jenis yang rilek je kan??haha

✽ ⓔ ⓔ ⓘ ⓨ ⓢ ⓢ ✽ said...

respon untuk TMOCT: hehe
mudah bagi yang cekap memasak , yang xreti masak macam kak is , mang tersangatla mencabar... hhohohoho

Cik Pulau said...

hati ai pun tengah sakit..

Eza Boom Boom said...

huhu, muhasabah eza baca entry iffah. Huhu, memang tengah sedih pun Eza sekarang..

maszull said...

assalamualaikum iffah...kekadang bila teringat kisah lama2 tu membuatkan kita rasa sedih n pastinya air mata itu akan mengalir sendiri...:)

ika said...

saya mkn nangis,basuh baju nangis,tido nangis,setiap benda yg saya buat semua nangis,tiada kekuatan

PERINGATAN

Assalamualaikum dan selamat sejahtera kepada yang bukan ISLAM.

1.Saya selaku tuan punya blog ingin menegaskan sebarang peniruan amat tidak digalakkan. Sebarang pengambilan info, sila kreditkan kepada blog ini.

2. Idea yang dicetuskan oleh saya hanyalah pendapat peribadi. Sekiranya anda tersinggung harap dimaafkan. Segala kesulitan saya memohon ampun dan maaf.
Daisypath Anniversary tickers