CORETAN TERBARU NADH

Asal murah beli

Amboi aku tengah gembira. Hati berbunga-bunga. Moga Allah lancarkan semua urusan di Kajang. Aku di Melaka hanya mampu berdoa je. Hehe terima kasih ibu ayah!

Sambung cerita pasal asal murah beli. Ada satu lagi tabiat manusia yang kadang kala memeningkan kepala. Otak dia fikir yang murah je. Nak jimat kononnya. Tapi sebab tabiat pelik ni membuatkan dia berbelanja lebih dari yang sepatutnya.

Eh buku ni murah. Sale lagi. Belilah nanti dah mahal.

Oh mesin basuh separuh harga beli satu. Murah je pun.

Tapi sedar tak sedar murah kita menjadi pembaziran. Konon jimat padahal membeli benda yang tak perlu. Susah jugak tabiat pelik macam ni. Cubalah jangan terlalu takjub nak beli benda murah. Dahlah beli benda bukan yang diperlukan. Pembaziran tau tak?

Jadi tenung diri. Adakah kita tergolong daripada manusia yang suka membazir demi mengejar harga murah?
Published with Blogger-droid v1.7.4

15 comments:

ArELeEz said...

klu perabot, leez mmg jenis tggu perabot lama jahanam baru carik yg baru. klu pakaian, mmg asal ade sale lah! hu3..

Diana @ bilakukatacinta said...

terasa akak dik..hehe...Terkadang bersikap mcm tu jugak. Masa single mingle dulu..akak jenis tak kesah berbelanja..bila dah kawen ni..terikut peel mak yg suka nak murah jek (tp certain things la..) Akibatnya, mcm awka cakap..sekejab guna..dah rosak.

ada jugak menda mahal tp cept rosak. terkadang..menda mcm ni ikut nasib jugak..

maszull said...

assalamualaikum iffah...yer la renung2kan dan selamat beramal moga2 x ada duit yg keluar lg beli benda2 yg tidak perlu...:)

Rozuan Ismail said...

kadang-kadang barang murah ni tak berkualiti.memang membazir.pakai kejap je dah rosak =(

mas saari said...

akak akan pilih barang murah yang berkualiti, bukannya senang2 nak beli..

Lea Isnawi said...

kadang2 penah jugak mcm tu

hehe

cik Kartun said...

hehehe kekdang tergoda tngok perkataan nie SALE :D

Muhammad Saiazuan Norhalik said...

hehe zuan slalu membazir kat baju..padahal banyak baju kat umah tak terpakai, tapi beli gak bila nampk ada sale..haha

Cik Pulau said...

ai skarang tgk murah ke mahal ke.. memang xleh nak beli.. duit xdak.. hahaha

Naniey TJ said...

pndgn aq.... org yg bljr hdp dr kesushn adalah org yg pling pndai jimat...... sbb dia tkt dia akn ssh, jd selalu b'hti2 ble b'blnja.... klu rse bnda tak prlu...pikir byk kli nk bli... tp ttp akn bli bnda yg disukai...utk hburkn ati sndri...kuikuikui

Nong Andy said...

hahaha.. susah kalau jadi 'shopperholic' :)

Aku boros juga terutama tang makanan. Tak boleh nak kawal nafsu. Berabih duit utk mkn yg sedap2 x sedar duit di dompet nipis jer.. hadoi.. susah betul nak lawan godaan. ada byk ice cream. tapi vedablu juga kononnya yg di idam hehehe..

deno said...

hehehh.. terasa pulak.. kekadang deno mcm tu jugak.. lebih2 lagi kalau ada sale kat guardian.. hehe.. godaan betul...

reenapple said...

erk/... aku rasa memang dah normallah kot. hehehe. Aku jarang shopping so tak tahusangt.. hahhaa

Ryu on ahsfantasy24.com said...

Sebab tu kita kena kenal apa
erti keperluan dan apa erti kemahuan ^^

Juliet_iRa~" said...

akk mcm terasa je..ahah..sbb sll shopping baju, handbag kasut mcm time sale..

ngeee

PERINGATAN

Assalamualaikum dan selamat sejahtera kepada yang bukan ISLAM.

1.Saya selaku tuan punya blog ingin menegaskan sebarang peniruan amat tidak digalakkan. Sebarang pengambilan info, sila kreditkan kepada blog ini.

2. Idea yang dicetuskan oleh saya hanyalah pendapat peribadi. Sekiranya anda tersinggung harap dimaafkan. Segala kesulitan saya memohon ampun dan maaf.
Daisypath Anniversary tickers