CORETAN TERBARU NADH

Kalau tak minat

ASSALAMUALAIKUM DAN SELAMAT SEJAHTERA kepada yang bukan beragama ISLAM
Kalau tak minat jangan nak paksa. Aku pernah hadapi kes macam ni. Ramai tak minat jadi cikgu. Kesudahannya buat kerja ala kadar. Semua harap gaji semata. Kerja sekadar lepaskan batuk di tangga. Yang jadi mangsa bukan produk. Tapi manusia yang ibarat span. Semuanya dia serap. Jadi kalau tak nak jadi cikgu, janganlah rosakkan masa depan murid anda.

Serius ada je cikgu macam ni. Sekolah aku ada sorang. Mengajar aci boleh. Lantaklah bebudak nak faham ke tak. Janji dia mengajar. Aiyo susahlah macam ni. Bila ditegur tak nak dengar. Kata dia je betul. Ijazah harap je dari oversea tapi perangai dan pemikiran?

Tolonglah ubah cita-cita dan minat sebelum menyusahkan orang lain kelak. Minat pun kadang tak boleh dipaksa kan?

16 comments:

shiema sufian said...

Mna boleh mcm tuh, cikgu tu kan dah tanggujwb. P/s jom join segmen shiema (:

..cik gugu.. said...

stakat nie ta jmpe lg cekgu mcm tu .. tp lec ada .. ya ampun, menyakitkan aty je cara dy ngajar ..

Nong Andy said...

Jadi cikgu ni tugas mulia.. pahalanya x habis sampai ke mati.
setiap ucapan 'alhamdulilah' dari anak murid mahupun ibu bapa murid itu.. akan ada bahagian pahala utk si guru. besarkan pahala seorang cikgu? :)

Tapi kenalah ada minat dan kesungguhan.. keiklasan itu penting. rezeki yg afdal adalah dari wang yg kita dpatkan dgn penuh kesungguhan dan keiklasan kan :)

*aku pernah bercita-cita jadi cikgu hehe..

FasiHaH SupiaN said...

memang ada yang camni kak iffah..yg jadi mangsa pelajar...xpatut

.........cP~ said...

Salam.

Saya bersungguh tak mau jadi cikgu. Saya cepat hilang sabar kalau bab mengajar. Mujur tak jadi cikgu. tapi, dulu tak minat jugak jadi nurse, sekarang dah bersemangat pulak.

Tak kira la minat atau tidak, bila dah terletak kat jalan tu, kena la betulkan nawaitu. Susah la kalau ikut kepala sendiri aje.

Nur Zulaikha said...

sedih yg jd murid kpd cikgu tu..tak mndpt hak yg sepatutnya..akak iffah,kita happy skrg..hehehe..saje nk share ngn akk..

Afiq Yassin said...

betul.. afiq skong juga.
cikgu ni kena mainkan tanggungjwb yg besar utk melahirkan seorang insan yang boleh membangunkan negara kelak

Rozuan Ismail said...

bila bekerja dengan minat, memang ada rasa kepuasan.

Muhammad Saiazuan Norhalik said...

ada yang pk kerja tu senang tu yg nak jadi ckgu.. tp tak tau yang kerja tu perlukan 100% komitmen

kiera'sakura said...

kena ikhlas kan hati.. kerana Allah taala... klu ingt Allah msti takut nak rosakkn Amanah kan..

msredcheesecake said...

Time akak sekolah dulu pin ramai cikgu terpaksa ni..... Mmg ketara ke tak ikhlasannya mengajar.....

sayela mama ayin said...

*cop..kua topik..taknak wat entry khas utk saye ke..ahahha

Iznie said...

InsyaAllah..akan berusaha mnjadi guru yang terbaik.... :) terima kasih atas teguran... :D

Gen2Merah said...

yaaaaa.... saya setuju sangat2... kat sekolah saya pun sama.. Bukan satu dua orang.,. masing2 dengan gaya dan perangai tersendiri... huhu.. cikgu ooh cikgu...

tapi tak nak kome lebih2 la,.. sebab saya percaya saya pun masih cikgu yang bukan sesempurna mana.. tapi cuba berusaha utk lakukan yang terbaikk.. Insya Allah..

fRaMe+LenSeS said...

pokok pertama dalam hidup adalah, ALLAH. bila ingat ALLAH, semua y kita wat mesti comei. :D

deno said...

sekarang nie kan, ramai budak2 graduan jadi cikgu sbb dah xde keje... itu pilihan terakhir katanya...

PERINGATAN

Assalamualaikum dan selamat sejahtera kepada yang bukan ISLAM.

1.Saya selaku tuan punya blog ingin menegaskan sebarang peniruan amat tidak digalakkan. Sebarang pengambilan info, sila kreditkan kepada blog ini.

2. Idea yang dicetuskan oleh saya hanyalah pendapat peribadi. Sekiranya anda tersinggung harap dimaafkan. Segala kesulitan saya memohon ampun dan maaf.
Daisypath Anniversary tickers