CORETAN TERBARU NADH

Segmen Spesis Lebah

ASSALAMUALAIKUM DAN SELAMAT SEJAHTERA kepada yang bukan beragama ISLAM
klik untuk join
Untuk melaksanakan segmen Encik IR saya pilih lebah jenis APIS DORSATA. Kenapa? Sebab suka. Haha

Inilah lebah jenis Apis Dorsata
Lebah ini merupakan lebah madu asia. lebah ini adalah lebah madu asia yang paling produktif menghasilkan madu. Biasanya lebah ini akan membuat sarang di dahan pokok, ranting pohon, langit-langit terbuka dan tebing jurang bebatuan. 

Spesies ini berkembang hanya di kawasan sub-tropis dan tropis Asia, seperti Indonesia, Phillipina, India, Nepal, dan tidak terdapat di luar Asia. Di Indonesia masih dapat ditemukan di Sumatra, Kalimantan, Sulawesi, Irian dan di NTB maupun NTT. Di pulau Jawa lebah ini sudah jarang kita temui.

Lebah jenis ini juga dikategorikan kepada tiga sub-species iaitu A. dorsata dorsata, A.d. binghami (hanya terdapat di Sulawesi) dan A. d. breviligula (terdapat di Filipina). 
Apis dorsata
Lebah Apis Dorsata
Apis dorsata inilah yang mempunyai tubuh paling besar dari spesies lebah madu lainnya.
Madu ber-Pollen dari lebah Apis Dorsata
Ini adalah hasil madu dari Apis Dorsata
Madu-madu ini dipasarkan secara meluas di seluruh negara. Madu ini sangat digemari kerana apis dorsata terkenal dengan produktif dalam penghasilan madu. Madu asli kini jarang dijumpai kerana banyaknya gejala madu tak asli yang dibuat bagi mengaut keuntungan sendiri. Bahkan ada cara mengatasi masalah madu tak asli ini.

Klik untuk mengetahui caranya. Selain video ini, ada juga video memamparkan cara untuk mengenalpasti madu asli atau tidak. Caranya ialah madu diletakkan di atas permukaan rata. Titiskan beberapa titis air di atas madu. Kemudian kacau perlahan madu bersama air. Kita akan dapat melihat gambaran bentuk sarang madu jika ia asli. Selamat mencuba. MR dah pernah cuba. Memang berhasil!

Inilah madu yang terhasil dari lebah jenis Apis Dorsata

Namun segelintir manusia bertindak kejam dengan memusnahkan habitat lebah ini. Madu hutan selain berguna buat kita yang menjana pendapatan, juga mempunyai manfaat yang amat sangat banyak untuk yang lainnya, mulai dari kelompok petani lebah sampai pelestarian hutan. Sama-samalah kita menjaga alam sekitar supaya lebah yang ada diseluruh dunia mampu mengeluarkan hasil yang baik untuk kegunaan kita bersama. Janganlah hanya memikirkan pembangunan semata. Sekian dari MR.


Post by,
Miss Ran 

2 comments:

Anonymous said...

salam singgh dri blog IR ..BGSLAH INFO AWK ! LENGKAP ^^

Unknown said...

hehe mekasih2 sy amik dr tenet je pon

PERINGATAN

Assalamualaikum dan selamat sejahtera kepada yang bukan ISLAM.

1.Saya selaku tuan punya blog ingin menegaskan sebarang peniruan amat tidak digalakkan. Sebarang pengambilan info, sila kreditkan kepada blog ini.

2. Idea yang dicetuskan oleh saya hanyalah pendapat peribadi. Sekiranya anda tersinggung harap dimaafkan. Segala kesulitan saya memohon ampun dan maaf.
Daisypath Anniversary tickers