CORETAN TERBARU NADH

Budak pun reti malu

ASSALAMUALAIKUM DAN SELAMAT SEJAHTERA kepada yang bukan beragama ISLAM
Alkisah di prasekolah. Waktu selepas tamat pengajaran dan pembelajaran di Prasekolah. Cikgu muda masuk ke dapur kerana ingin meminum air. Tiba-tiba dia terjerit lalu berpatah balik. Kanak-kanak lelaki yang berbogel terus berlari masuk ke tandas bersebelahan dapur. Kanak-kanak itu merupakan anak muridnya sendiri yang berumur 6 tahun.

Kesimpulannya, kanak-kanak pun reti malu bila perempuan nampak dia punya tutttt. Kita yang dewasa ni? Sibuk nak kejar fesyen yang kadangkala berpakaian tapi seperti bertelanjang. Jadi renungan kita bersama. Adakah akal kita sama macam kanak-kanak 6 tahun atau lebih rendah dari dia. Terasa atau tak itu urusan kau. Yang penting aku dah tegur dan aku takkan berhenti menegur=)

23 comments:

Muhammad Saiazuan Norhalik said...

shot entry yg ada moral value.. :)

fRaMe+LenSeS said...

Kan~~ tp bl da bsar malu pn plan2 ilg

H.J said...

6 tahun aku telanjang lagi..kah3

Gen2Merah said...

ehehe.. kelakar la plak ckgu... hihihi... renungan bersama2 kita

kiera'sakura said...

konon diorg nmpk hebat la tue kowtnn KONON... semoga diorg mendapat petunjuk.. Amin

yana-feehily said...

setuju sgt. teruskan usaha dakwah!

eeiyss said...

ringas da padat... bagus2... sangat bermanfaat~

Suhaili Sarif said...

irony sangat...patut kita yg da besar and boleh pikir patutnya kena ada rasa malu lebih dr budak2.hmmmmmmm

mas saari said...

betul tu...anak2 pun tau malu! tapi orang dewasa lagi nak tunjuk..

Typing Error said...

Salam. Sbb org dewasa kebanyakannya jenis yg tahu hukum tp x nak amal. Huku di multu tp x melekat di hati. Budak2 tak berapa nak tahu hukum tapi sbb hati jenis usci murni, tahu apa yg salah tahu apa yg betul dan selalu jujur.

Naniey TJ said...

hakhakhak... aq t;tnye2 siapa cg muda itu????

maszull said...

assalamualaikum iffah...perlu terapkan nilai2 moral yg ada sifat malu dlm diri anak2kan...:)

Rozuan Ismail said...

dh besar suka tyg mcm2 lurah

diana said...

banyak orang yang masa anak kecik dia didik anak untuk rasa malu.bila besar anak pakai ketat2 dia biar je.jadi tak heran la manusia ni bila dah makin tua makin hilang malunya sebab itu yang diajar oleh oramg tua nya,..jadi dia terapkan juga pada anak dia..

sama macam baca doa makan la..masa kecik kita suruh dia baca doa makan kuat2 sebelum makan..bila dia dah besar dia tak baca dah doa makan..mak ayah dia suruh adik yang kecik pulak baca kan..heheh

Anonymous said...

APa NK HERan NGan Manusia .MMg HAkikat Ny MANusia Mcm TU .LALai N Mdh LUpa .KITa RENung2 KEMbali SEjarah LAMpau MANusia .MMg SIKap MAnusia MCm TU .Yg PENTing KIta JGn MUDah MGhukum .CUKup SKDr SLg INgat MENgingati :)

deno said...

yg besar biasanya tak reti nak malu... malu la sikit kat budak2...

cinnamon.com said...

kecil2 malu,bila dah besar takut tak tahu malu pula..

so dr skrg le masa utk kita,berpesan2,ingat mengingati..tegur menegur..

org suka tak suka..suka hati.

EZAD AMIR said...

Wow sgt bmoral entri ini...
Mohon share..
(=.='')

reenapple said...

brtul-betul.. =)

Eera Shera said...

alo comel je bdk tu..bagus kecik2 dah ada sifat malu ;)

Nong Andy said...

kita kena ajar dr kecil sikap malu ni sebenarnya. Aku dah start suh Shinta mandi pakai spender hehehe.. sebab dia mendi slalu tak tutup pintu bilik air- kalau tutup pintu aku pula yg risau- apa lah yg di buatnya dlm bilik air lama2?

Cik Pulau said...

hahaha. kelakar je,,
masing2 renung-renungkan lah..^^

[sutera kasih] said...

dunia dh terbalik huhu

PERINGATAN

Assalamualaikum dan selamat sejahtera kepada yang bukan ISLAM.

1.Saya selaku tuan punya blog ingin menegaskan sebarang peniruan amat tidak digalakkan. Sebarang pengambilan info, sila kreditkan kepada blog ini.

2. Idea yang dicetuskan oleh saya hanyalah pendapat peribadi. Sekiranya anda tersinggung harap dimaafkan. Segala kesulitan saya memohon ampun dan maaf.
Daisypath Anniversary tickers