CORETAN TERBARU NADH

La Tahzan: Dilema mendatang

ASSALAMUALAIKUM DAN SELAMAT SEJAHTERA kepada yang bukan beragama ISLAM

Kalau kita terlalu banyak benda yang nak difikirkan pasti menjadi satu bebanan yang berat dalam minda. Sana sini mahu diselesaikan. Dilema yang datang umpama satu ujian buat kita.

La tahzan buat mereka yang sedang dilema. Seperti yang kita tahu hidup ini adalah pilihan. Sama ada baik atau buruk kita yang tentukan. Apalah kiranya kita melalui sedikit ujian dilema bagi memastikan hati dan minda memilih yang benar.

Kadang orang jadi stress sebab terlalu memikirkan pilihan yang perlu dibuat. Kadang ada yang bersedih kerana ujian yang diberikan kepadanya. Walau nampak remeh bagi yang memandang, namun berat bagi yang memikul.

Jika dilema, buatlah istikharah. Jangan terburu-buru bimbang kecewa dikemudian hari. Ingat, timbal balik apa kelebihan dan kekurangan antara dua dilema. Jangan bersedih kerana ujian orang lain lebih hebat dari kita. Sekian.

16 comments:

Nong Andy said...

tahun lepas pernah stress nak buat pilihan.. alhamdulilah. semua berakhir baik :)

.........cP~ said...

:) Memang dalam dilema. Sedang menimbal balik semua peluang.

EruzuLiyana said...

bila berada dalam dua pilihan yang pilihan itu sangat penting, tanya la pada yang Maha Mengetahui :)

yana-feehily said...

tq..mmg dok sedih pun T__T

akoo pae said...

akoo tak pernah buat istikharah.huu insyaAllah kalau tiba masa dilanda dilema, akoo amalkan =)

ijA said...

singgah sini..

cik Kartun said...

yup.. selalu mmotivasikn diri..
org lain lagi besar dugaan dari ujian yg kita trima nie. :)

Eza Boom Boom said...

dilema diantara dua pilihan. bila pilih yang satu ni takut yang kedua lebih baik. begitulah sebaliknya. Solat istikharah jawapan paling tepat untuk persoalan dilema. InsyaAllah akan ada jawapan yang meyakinkan.

Lea Isnawi said...

betul tu. jika dlm dilema lebih baik mitak petunjuk dr Allah :)

Mieza said...

Salam Iffah,

Allah menduga kita untuk melihat sejauh mana kuatnya kita ikhlas dan redha atas ketentuan Dia.

Dia mahu kita merasa pahitnya musibah untuk satu pengalaman yang menyedarkan dan manisnya rezeki kurniaanNya bagi menghargai usaha, tawakal dan doa kita.

Peringatan yang terkesan buat saya, terima kasih.

FasiHaH SupiaN said...

hidup ini tidak lari drpd membuat pilihan..pilihlah yg terbaik..

Cik Pulau said...

buat masa ni.. ai tak perlu buat pilihan lg..
keputusan sume dah dibuat..
mungkin.. mendatang akan terpaksa buat pilihan..^^,

msredcheesecake said...

Bila org ditimpa masalah, kita selalu tahu apa nak nasihat kat org tu... Tapi bila sendiri ada masalah tetiba rasa langsung tatau nak wat camn....

Gen2Merah said...

kerana dalam dilema la saya masih tercari2 rentak kehidupan yang sebenar.. huhu

Anonymous said...

tAk LAin tAk BUkan ,THink P0sitiv Je Dsmping BRdoa n BRistiqomah .SEtiap Kelemahn Tu Dtg Dari Dr Kita SNdri Jua...

Suhaili Sarif said...

betul..dilema selalu wat kak long susah hati :(

PERINGATAN

Assalamualaikum dan selamat sejahtera kepada yang bukan ISLAM.

1.Saya selaku tuan punya blog ingin menegaskan sebarang peniruan amat tidak digalakkan. Sebarang pengambilan info, sila kreditkan kepada blog ini.

2. Idea yang dicetuskan oleh saya hanyalah pendapat peribadi. Sekiranya anda tersinggung harap dimaafkan. Segala kesulitan saya memohon ampun dan maaf.
Daisypath Anniversary tickers