CORETAN TERBARU NADH

Tersalah cakap

ASSALAMUALAIKUM DAN SELAMAT SEJAHTERA kepada yang bukan beragama ISLAM
Pernah tak tersalah cakap? Aku pernah. Selalu sangat. Sampaikan orang terasa. Kadang dengan Ibu aku pun macam tu. Muka dah berubah keruh. Aku fahamlah tu. Mesti aku tersebut benda yang buat orang boleh salah faham. Aku banyak cakap. Jadi kadang, melukakan hati orang secara tak sedar. Sebab tu aku tak suka sangat berborak lama dengan orang. Kang ada yang sentap dengan aku.

Jadi, susah sebenarnya kalau dah tersalah cakap. Kadang kita tak maksudkan pun. Tapi bila penggunaan kata yang salah dan situasi yang salah. Ia menjadi sangat kata-kata yang menyakitkan hati si pendengar. Adakala boleh dimaafkan. Tapi kalau selalu sangat? Orang pun nak menyampah dengan kita. Sebab tu kita kena kurangkan bercakap. Diam itu lebih baik bukan?

Apa aku kena buat? Jaga mulut. Banyakkan perbendaharaan kata. Tapis mulut supaya tak melaser macam selalu. Tapi berjayakah? Tak cuba tak tahu. Ada tak pernah sentap dengan aku? Baik mengaku cepat. Aku nak mintak maaf ni. Manusia dengan silap macam kembar siam korang tahu? Jadi sama-samalah muhasabah kesilapan sendiri.

Nota Iffah: Ikan Kaloi, saya tak nak paksa dah. Kalau untuk dapat tahu pasal awak sampai kena korbankan persahabatan kita, saya sanggup terus misteri begini.

21 comments:

Alieza Dayasari said...

antara seorang yang akan menyatakan segala tapi buat kita terasa.

dan org yang berkata baik2 sahaja di depan kita dan tak pernah menyatakan kekurangan/kesilapan kita..

yang mana pilihan kita...
hmmmmm..... saya rela yg pertama.

Rokiah Wandah said...

baru2 ini tersalah cakap dengan kawan baik . tak bermaksud pon , cuma ya mungkin salah saya menyusun kata . sekarang nak pandang muka dia pon tak sanggup .

reenapple said...

akujenis pendiam..hahah. Sebab tu kadang2 aku terasa dengan kawan aku.. huuu. Tapi aku diamkan je.. heheh.

#normallah. Tak ada mansuai yg sempurna dalam dunia ni.. =D

xila riston said...

samela....selalu salah..lani diam je bila dgn ofismate...xsuka buat org terasa tp dah mulut nih...eee

FasiHaH SupiaN said...

ehh samela..tapi kan...kite jenis yg selalu ckp double meaning..so org kurg faham bila ckp double meaning...

K O R I E said...

kadang dah tersalah ckp xthu nak cover mcm mna bila tgok muka dia dah lain sgt. grr. itulah. kena byk berfikir dulu sblm nk cakap apa2.

mlm ni xda mood sgt dey

zaujah until jannah said...

saya sokmo terlepas ckp. and at the end of the day termakan diri. so skang i try to blaja to talk when it is necessary

anamizu kaito said...

cik ana kalo nk becakap mmg jage la.. mkkumla.. kerje dgn org ramai ni mmg kne jage mulut la..





luv,
cik ana

Gen2Merah said...

terlajak kata memang susah nak undur.. pa pun =terpaksa buat2 senyum je... moga akan lebih berhati2 selepas tu kan

Noraim said...

kalau kita senyap jgk tp org cari salah kita mcm mane kak?

deno said...

pernah jugak... lepas tu bila nak bercakap fikir byk2 dulu... hihi

Anonymous said...

LEBih BAik Pikir DULu SEBELum CAKap DARi CAKap DULu BARu FiKir :)
BTW KiTA TAk LEPas DARi BUAt SiLap kn?
Tp TAK SALah BUAt PERUBahan DEMi KEBAikan.SELAMAT MENCUBA :)

P/S : MACam KECEwa Je? Huhu..
TAKde LA MiSTEri MAna PUn.DAh TAHu NAMa PUn KAn? :p

Nong Andy said...

nasihat ni sangat berguna utk org mulut lazer macam aku hehehe....

*iffah.. o-o yek. aku pung selalu jahat mulut :)

kiera'sakura said...

kan.. kadang kita rasa apa yg kita cakap tue bese jer.. tp pandangan org lain sebaliknye pulak

Rapunzeel Cikilolo said...

aku pun selalu buat orang lain terasa hati. lagi2 org yang aku sayang.

Rozuan Ismail said...

betol2 tersalah cakap sampai kantoi.haha

msredcheesecake said...

Mmg biasa terjadi kan? Kalau iffah ada sentap ngan msred sorry k... Xde niat.... Mulut msred pun laser gak....hheee

.........cP~ said...

Salam.

Memang pun. Lagi2 dengan orang yang rapat, kadang kita tak sedar kita cakap apa. Bila dah terlepas baru perasan.

Naniey TJ said...

minta maap pah klu aq da t'slah cakap atau tersalah tulis tntg ko.... aq thu aq emo sgt2......

100 hari je lg kita nk jmpe pstu akn b'pish... ak nk ucpkn sayonara pd ko dgn snyuman yg msra mcm dlu.... ble agknya kte blh luangkn mse b'sma?? rndu plk nk dgr suara ella ko.... hahahahaha

maszull said...

assalamualaikum iffah...minta maaf jer la kalau tersalah atau tersilap cakap kan...:)

aimie amalina said...

okeeeeehhh
opah akan cube bercakap dgn bahsa yg betoi,
seketoi2
heeeeeeee

PERINGATAN

Assalamualaikum dan selamat sejahtera kepada yang bukan ISLAM.

1.Saya selaku tuan punya blog ingin menegaskan sebarang peniruan amat tidak digalakkan. Sebarang pengambilan info, sila kreditkan kepada blog ini.

2. Idea yang dicetuskan oleh saya hanyalah pendapat peribadi. Sekiranya anda tersinggung harap dimaafkan. Segala kesulitan saya memohon ampun dan maaf.
Daisypath Anniversary tickers