CORETAN TERBARU NADH

Tips 2: Menulis cerpen

ASSALAMUALAIKUM DAN SELAMAT SEJAHTERA kepada yang bukan beragama ISLAM
Okey, seperti yang aku janjikan. Aku tulis tips seterusnya. Bersedia ye semua? Ceh bajet ada orang nak baca kan? Untuk tips 1,2,3 tengok kat sini.

4. Penerangan latar tempat dan masa.
Ini ala-ala masa sekolah dulu kan? Sastera BM yang ramai orang menyampah nak belajar. Jangan, semua ni ilmu. Okey sambung, latar tempat kena terangkan. Contoh watak tengah duduk di dapur. Terangkan sedikit ruang dapur ke, saiz dapur ke, ada apa kat dapur tu. Lepas tu, masa pukul berapa. Pagi ke siang ke malam. Sikit je penerangannya. Sebab cerpen ni cerita pendek. Jadi ruang terhad nak terangkan semua kan?

5. Dialog dan monolog
Kalau nak lebih menarik, letaklah dialog atau monolog. Ada yang tak letak. Terpulang gaya individu. Tapi kalau aku pembaca aku lebih suka baca dialog. Kadang penerangan aku tak baca. Haha. Apa beza dialog dan monolog? Dialog perbualan yang keluar suara. Yang boleh orang lain dengar. Mononlog dalam hati je. Simple?

6. Perasaan, emosi
Ini paling penting. Aku suka beremosi masa baca. Taklah sampai menangis macam sorang tu kan. Tapi penulisan kita akan lebih hidup kalau kita pandai bermain emosi. Ikutlah emosi apapun. Gembira, sedih, marah. Wujudkan sampai orang pun terkesan dengan emosi itu.

Seperti biasa, ada penambahan, cadangan dan bantahan boleh letak kat komen. Sampai sini je kot tips dari aku. Korang? Kalau tak faham mesej via FB aku tu. IFFAH AFEEFAH II. Chow chin chow!

6 comments:

Unknown said...

kurg sungguh aku bab2 emosi nih

Nong Andy said...

ai.. pedasnya gak cili tu.

*Ratu airmata minum teh untuk legakan kepedasan akakakakaa...

Ce'gu JAERA said...

alhamdulillah.. best nya dapat tips2 ni.. cikgu Ifah mmg pemurah org nya... Nanti ada pertanyaan saya mesej via FB lagi ya cigu.. kekeke

Khumaera Ismail aka Mariam Ismail said...

dulukan, mase sis skol menengah, pernah la buat novel sendiri.pastu print out, membe2 satu batch yg baca.diowg kate menarik.tp ntah mane ntah novel tu.mase tu pakai disket je utk simpan.ntah2 jahanam dah.wuwuu~nk menaip semula, mls.hehe~

Kira Sakura said...

percaye x masa dlu cerpen la paling akak nyampah nk buat.. hahahaha

CikUna said...

Iffah.. thanks a lot.. macam nie Una pun nak try menulis cerpen juga la.. haha then minta Iffah & geng komen kan.. ngeee

PERINGATAN

Assalamualaikum dan selamat sejahtera kepada yang bukan ISLAM.

1.Saya selaku tuan punya blog ingin menegaskan sebarang peniruan amat tidak digalakkan. Sebarang pengambilan info, sila kreditkan kepada blog ini.

2. Idea yang dicetuskan oleh saya hanyalah pendapat peribadi. Sekiranya anda tersinggung harap dimaafkan. Segala kesulitan saya memohon ampun dan maaf.
Daisypath Anniversary tickers