CORETAN TERBARU NADH

SAHABAT

ASSALAMUALAIKUM DAN SELAMAT SEJAHTERA kepada yang bukan beragama ISLAM
Google
Ya aku tahu. Bila bercakap tentang persahabatan ramai yang mengeluh. Sebab bagi mereka persahabatan tu leceh. Leceh bila kena jaga hati. Leceh ada yang terasa hati. Tapi kan, sahabat tu penting dalam hidup kita. Ada yang kata sahabat tu cermin.

Ada dua maksud bagi aku:

Satu: 
Cermin yang menampakkan diri kau sendiri. Maknanya, bila nampak dia kau mesti nampak kat diri kau. Sebab tu orang kata pilih kawan. Kalau kawan sengal, kita pun turut jadi sengal. Kalau kawan merompak, tak mustahil kita turut bersubahat atau merompak sama.

Dua:
Cermin yang menampakkan keburukan dalam diri kita. Ini kita pandang cermin. Mesti kita belek muka, baju dan sebagainya. Dah kemas belum. Tapi kalau sahabat sebagai cermin ni, umpama menegur kita jika tersilap kata, tersalah perbuatan. Sahabat yang ni sukar dicari. Sahabat yang sama-sama menegur untuk ke arah kebaikan.

Jadi sahabat sangat penting.

Google
Carilah sahabat yang baik. Insyaallah kita akan jadi baik juga. Tak rugi kan memilih sahabat? Aku sayang semua sahabat aku tak kira realiti ke maya. Bagi aku setiap hari adalah hari sahabat. Sekian.

20 comments:

FasiHaH SupiaN said...

kalau kita berkawan dengan penjual minyak wangi, kita pun akan wangi selalu, begitu juga dengan mencari sahabat...

ijA said...

suka sahabat a.k.a kawan a.k.a teman yang menegur kita..

sea_lavender said...

hargaila teman yang ada dpn mata..
bukan bermakna teman maya dketepikan..
namun belajar m'hrgai sesiapa pn yg pnh hadir dlm khidupan kte =)
Insya-Allah.. ukhuwah filillah..n_n

L said...

sahabat mencerminkan diri. kalau kita kwan dgn saudagar minyak wangi kita akan berbau wangi,,

jom hayati..=)
lolz-l.blogspot.com/2012/01/amanahnyer-sahabat-rasulullah.html

msredcheesecake said...

Kalau dpt cermin yg no 2 tu mmg beruntung... Tapi susah nk dapat...

maszull said...

assalamualaikum iffah...moga akan kekal persahabatan kita semua di alam maya ini yer...:)

kiera'sakura said...

betol... sahabat yg terbaik adalah sahabat yg menegur bila sahabatnya buat salah...

Eza Boom Boom said...

sahabat la dengan orang yang sekepala dengan kita. tegur la mana salahnya. kerana hanya sahabat yang baik akan menegur ke arah kebaikan, dan bukan menjatuhkan. Bila ada sahabat yang terbaik, jangan sia-siakan. Mungkin susah nak cari pengganti untuk sahabat yang pergi tu.

Nurul Iman Rosman said...

Iman rase Iman ade kedua-dua kawan macam tu. Tak kisah la macam mane pon kan.

Janji kite tetap kawan dengan semua dan ikut semua kebaikan kawan kite tu.

mas saari said...

sahabat selamanya!

Anonymous said...

dimanakah letaknya saya?

-dia-

JIJI YU said...

pelangi aku ada kasi bintang untuk aku

shera haifa said...

ya syg sahabat.. btl sahabat yang tegur salah silap sahabatnya tpi aku xde kekuatan nak tegur sahabat aku..huhu

Lea Isnawi said...

berusaha jd kawan yang baik dulu sebelum mengharapkan dpt kwn yg baik

Paris Lipton said...

eh eh dlm draft ade ckp pasal shbat jgk lame smpn sbb penoh dgn keluhan aishhh~

Asrul "iLham" Sany said...

only have one best friend :D

Kalamhati said...

susah nak jumpa sahabat yg sebenar2 sahabat kan..

fRaMe+LenSeS said...

sgt penting. ow yeahhh. :P

Nong Andy said...

pengaruh kawan memang hebat :)

setuju hampir ke semua hujah di atas :)

Cik Pulau said...

ai kawan yu kan...hehehe

PERINGATAN

Assalamualaikum dan selamat sejahtera kepada yang bukan ISLAM.

1.Saya selaku tuan punya blog ingin menegaskan sebarang peniruan amat tidak digalakkan. Sebarang pengambilan info, sila kreditkan kepada blog ini.

2. Idea yang dicetuskan oleh saya hanyalah pendapat peribadi. Sekiranya anda tersinggung harap dimaafkan. Segala kesulitan saya memohon ampun dan maaf.
Daisypath Anniversary tickers