CORETAN TERBARU NADH

Dilema si gadis

Ohoi korang. Sebelum aku mula membebel panjang. Aku nak cakap berita kematian mak ayah kawan masuk paper. Korang boleh baca metro online. Sedih aku baca. Hurm.

Oh ya entry ni khas untuk seseorang. Kawan aku jugak. Merangkap nurse peribadi sejak aku sambung belajar. Jasamu dikenang! Dia ada masalah keluarga. Aku dah cuba nasihatkan tapi sebab aku tak ada kes ayah kahwin lain. Jadi aku nak mintak pendapat korang pasal dia. Korang baca luahan hati dia di bawah ni okey?

"Aku seorang gadis yang hidup dalam keluarga yang dingin. Mamaku suri rumah tangga. Papaku bekerja sendiri. Pada awalnya keluarga kami adalah keluarga bahagia. Namun segalanya berubah papa berkahwin lain. Setelah itu, papa dan mama selalu bergaduh hinggakan aku berasa kecewa, sedih berbaur."

"Aku tertanya-tanya kenapa semua ini terjadi. Adakah salah mama yang tak pandai menjaga keluarga atau salah papa yang terlalu asyik mengejar kekayaan. Keluarga kami berubah 360 darjah. Mama dan papa tak lagi bertegur sapa. Mama selalu meluahkan rasa hatinya kepada kami adik-beradik."

"Aku berasa tertekan setiap kali mama meluahkan rasa tak puas hatinya kepada papa. Jika dahulu akulah anak manja papa tapi kini hubungan kami begitu dingin. Jarang sekali kami berbicara."

"Jauh di sudut hatiku, ingin sekali aku menjadi anak kesayangan papa semula. Tapi halangannya bukan papa namun aku sendiri. Aku tau papa tak bahagia dan tertekan dengan situasi kini. Aku juga menyedari tanggungjawab aku terhadap papa telah kuabaikan."

"Sekarang aku masih tercari-cari jalan menjernihkan hubungan yang telah lama dingin. Di sini aku sayang di sana aku kasih. Antara mama dan papa aku tersepit. Semua adik-beradikku menyebelahi mama. Aku sendiri rasa yang papa bersalah. Tapi sampai bila aku ingin mengabaikan papa."

"Kalau kamu semua di tempat aku, apakah perkara yang kamu semua akan lakukan. Aku tak mahu campur tangan namun aku ingin mencari jalan untuk aku membahagiakan papa selagi hayat masih ada tanpa melukakan hati mama. Hati mama sungguh sakit kerana papa tak berlaku adil sepanjang beristeri dua. Apa yang harus aku lakukan?"

Nota Iffah: Kawan aku sedih. Aku pun tak tahu nak kata. Sebab yang merasai dia. Kita tak ada di tempatnya. Jika korang, apa yang korang akan buat?

Ps: Harap dia tak gatal nak berpoligami.
Published with Blogger-droid v1.7.4

13 comments:

JIJI YU said...

kalo aku member akus edih..aku sentiasa ada dgnnya..jgn kasi dia rasa die sesorang je terbeban

Kalamhati said...

dia perlukan teman..utk bg semangat..iffah kena yakinkan dia..bhawa itu ujian dr Allah utk dia..dia kena kuat agar mama dia kuat..

aimie amalina said...

mmmmmm
memula mang ssh nak terima kejadian cm ni.. macm kene hempap batu besa asenye...tapi cm2 mane pun due2 itu, mak ayah kite, tetap mak ayah kite..smp bebile pon deme ttp jadi mak ayah kite.. bile dh jadi cm ni.. dah x boleh nak slhkan sesapun..mak atau ayah.. sebb tulisan takdir due2 irg dh tertulis kan..

Yang pastinye, kawan kak ngah kene very cool down dulu.. kene make a very big +ve thinking..mang tertekan, tapi yang hadapi teruk nye mak ayah kan., kite pon x taw ape dlm fikiran mak ayah kite skrg ni..


yang pastinye...
1) kene kembali kepada Dia, banyak2 mohon dikuatkan hati.. supaya dpt tabah..
2) walau keadaan x sama cam dulu.. sekurgnye, anak2 sume masih ada mak dan ayah kan.. yang dh berlalu tu, biarlah berlalu..sebagai anak, kena jadi yang terbaik utk kedua2nya..
3) kalo kwn kak ngah tu hidup dengan mak.. mungkin mak terlalu sunyi.. tak mcm dulu.. mungkin sebb tu, dia dah x de sape nak luahkan perasaan..hanya ada anak2 didepan mate die kan..so..cube utk x terlalu ingatkan mak dgn apa yg berlaku okeh..
4) mungkin mak ayah dh x idup sebumbung.. tapi sebgai anak, kite ttp ada tanggungjwb utk kedua2nya.. yang sini syg.. yang sane kasih.. buat apa yang termampu.. jgn smp kite berasa tertekan okeh..




waaaaaaaaaa..opah dh ckp pnjg lebo..kikiki..perkara yg pentg.. semua yg terjadi ada hikmahnye..mungkin x nmpak skrg.. tapi insyaAllah, kalo kawan kak ngah kuat, pasti ada ganjarannyee..

koaaaaattttttt!

Sunah Sakura said...

teruskan bagi semangat kat dia...

KaK LimAh Si SupiR said...

dye kene kuat utk memulakan bicara dgn ayah dye..maybe blh start dgn bertny sal ayah dye..then bile dh selesa sket, bru berkisar keluarga..utk tidak mengguris hati ibu, berbaek2 jg dgn ibu agar ibu tidak merasa dye disisih :)

msredcheesecake said...

sebagai ibu tak sepatutnya libatkan anak2 dlm kemelut rumahtangga dia. dia sedih, kecewa, tau tu. tapi tak adil kalau paksa anak2 memilih. ibu bapa tetap milik anak, walaupun ibu bapa dah berpisah.

saya cello191 said...

susah nk bg pendapat coz xduk dlm situasi die..

moga terus kuat cakap kt die..^^

H.J said...

ayah dia kena berubah..haha

FaKArePa!n said...

kalu membe aku tgh sedih aku diam je.. nnti kalu aku bersuara, makin sedih lak jadinya..

.........cP~ said...

pada pendapat saya lah, kena jugak ajak papa dia berbincang. luahkan apa yang dia rasa. walaupun keadaan tak berubah, sekurang-kurangnya dia rasa lega. simpan sendiri pun sakit. dia tetap anak yang perlukan kasih sayang mak ayah. tak perlu rasa macam masuk campur. memang hal dia jugak. mak ayah dia maa..

cik pulau said...

berat mata memandang.. berat lagi bahu yang memikul..

sergeant keroro said...

dua-dua kena cari jalan

fRaMe+LenSeS said...

bila dia memerlukan, cubalah untuk ada bersamanya, insyALLAH satu hari nanti, bila tiba masa kita memerlukan akan ada juga yang bersama kita, jika bukan dia, insyALLAH akan ada yang lain, :D

PERINGATAN

Assalamualaikum dan selamat sejahtera kepada yang bukan ISLAM.

1.Saya selaku tuan punya blog ingin menegaskan sebarang peniruan amat tidak digalakkan. Sebarang pengambilan info, sila kreditkan kepada blog ini.

2. Idea yang dicetuskan oleh saya hanyalah pendapat peribadi. Sekiranya anda tersinggung harap dimaafkan. Segala kesulitan saya memohon ampun dan maaf.
Daisypath Anniversary tickers