CORETAN TERBARU NADH

Berat sangat ke?

Susahkan kalau hati dah berat. Berat sangat. Inilah sikap yang patut dikikis. Bila sebut derma masing-masing tarik muka sorok tangan. Bila kata nak sedekah mulalah cakap senyum pun dah sedekah.

Padahal selama ni tak pernah senyum pun bila jumpa orang. Kenapa berat sangat nak dermakan dalam bentuk kewangan saat orang memerlukan? Ini hari dia. Esok lusa? Siapa lagi nak kita?

Macam kes aku. Aku baru dapat tahu aku dapat bantuan kewangan dari tempat aku belajar. Aku sangat berterima kasih. Tapi yang sedihnya kawan-kawan aku yang tolong minta derma dari bilik ke bilik. Kalau tak entah berapa je dapat dari semua.

Kita bila orang susah susah sangat nak tolong. Lagi-lagi melibatkan duit. Ingat kedekut mana pun kita takkan cukup duit tu. Bila kita asyik fikir duit je dalam hidup ni. Hidup kita takkan pernah puas.

Orang yang pemurah hati takkan pernah rugi sebab rezeki tu Allah yang bagi. Bila-bila masa je boleh ditarik balik harta kita di dunia ni. Jadi buatlah amal jariah. Sedekahlah selagi mana kita mampu. Setakat seringgit takkan jejas belanja harian kita. Jom muhasabah diri bersama aku.

Ps: Dia tak kedekut.
Published with Blogger-droid v1.7.4

14 comments:

sifu im said...

aku x kedekut..tapi klu aku sndri pn x de duit cmne??hehehe

merahitujambu said...

moga permudahkan segala urusan..org skang duit sgt bekira

H.J said...

tak nak komen jugak

Sunah Sakura said...

erm...kan...

aNaYaNa said...

betul..hidup dengan fikir duit takkan pernah puas..semoga sama2 kita muhasabah diri yang sering terleka ini..

Finaz Jaafar said...

saya tak kdekut tp skrg ni rmy yg mtk sedekah tu xleh dprcayai

mas saari said...

bantulah selagi kita termampu kan? mana tau time kita susah nanti ramai pulak yang bantu..

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

bersedekah tu kan bagus..bagi seringgit nnt esok lusa kita dpt lg murah rezeki kita

FaKArePa!n said...

hari2 aku senyum.. hehe

maszull said...

salam iffah...bantulah pada sesiapa yg memerlukan ...hari ini hari kita ntah esok2 hari org lain plak...:)

sergeant keroro said...

erk! saya kedekut :P

tamlegend said...

sebelum nak tolong org kena tolong sedara terdekat dlu..dosa kalo kita tplong org jika sedara sendiri terabai...tp kalo nak takat derma seringgit tu tak jadi masalah kot...

fRaMe+LenSeS said...

Btoi la jiran.nadh stju ng kamu.

ijA said...

sikit je..rm1..renungn untuk diriku,,..

PERINGATAN

Assalamualaikum dan selamat sejahtera kepada yang bukan ISLAM.

1.Saya selaku tuan punya blog ingin menegaskan sebarang peniruan amat tidak digalakkan. Sebarang pengambilan info, sila kreditkan kepada blog ini.

2. Idea yang dicetuskan oleh saya hanyalah pendapat peribadi. Sekiranya anda tersinggung harap dimaafkan. Segala kesulitan saya memohon ampun dan maaf.
Daisypath Anniversary tickers