CORETAN TERBARU NADH

Cerpen: Keadilan cinta

Bunyi telefon mengejutkan Aqilah Zahidah dari tidurnya. Dengan pantas mata terbuka memandang telefonnya. Tapi hampa sekali perasaannya apabila melihatkan celcom yang memberi mesej itu. Dia sangkakan seseorang yang istimewa yang menghubunginya. Lantas dia ingin menyambung lenanya lagi.

Hujung minggu bukanlah seronok bagi Aqilah. Tidur lebih baik jika tiada aktiviti bersama kawan. Semalaman dia dah berseronok. Takkan berhari-hari dia keluar. Anak dara apa macam tu. Namun, matanya enggan menutup lagi. Aqilah memusing sana sini tapi gagal lelapkan mata. Hatinya merindukan sesuatu. Dalam tak sedar dia menangis hiba. Teringat pula kisah pergaduhannya dua hari lepas dengan seseorang yang istimewa di mata dan hatinya. Entah kenapa perasaan itu muncul tak terduga.

Xxxxx

“Awak please. Balik dulu,” Lelaki itu benar-benar serabut kala ini. Aqila enggan. Dia mahukan jawapan. Bukan usiran.
“Saya takkan balik kalau awak tak nak jumpa saya. Susah sangat ke nak keluar?” Aqilah tetap berusaha.
“Saya tak sedia. Please!” Suara di corong telefon kedengaran sebak.
“Saya tetap akan tunggu sampai awak keluar,” Arash mengeluh. ‘Degil benar Aqilah ni’
“Awak, tolonglah. Kita settle baik-baik. Kalau awak larikan diri macam ni, bila nak selesai? Saya datang jauh sebab awak. Please jumpa saya sekali pun jadilah,” Malam makin pekat. Seorang gadis masih menanti puteranya di balik bangunan konkrit. Tegarnya lelaki itu meninggalkan dia sendiri di malam hari. Aqilah kecewa.
“Maaf, nanti saya call balik. Assalamualaikum,” Air matanya mengalir. Kecewa sungguh dengan sikap lelaki itu. Tujuan dia datang hanya menjernihkan perhubungan. Bukan pengakhiran begini yang dia mahukan. Aqilah berjalan lesu dan mendapat teksi.
“Cik nak pergi mana?”Pemandu teksi bertanya sebelum memulakan perjalanan.
“Kepong sentral, please,” Sugul sungguh wajah Aqilah.
“Awak ni larikan diri dari rumah ke?” Tersentak hati mendengar pertanyaan begitu.
“Taklah pakcik. Nampak macam ke?” Pakcik teksi tu ketawa saja. Aqilah meneruskan aktiviti layan perasaannya hingga sampai ke destinasi.

Xxxxx

Facebook Mesenggernya mengeluarkan bunyi. Tanda mesej masuk. Dia segera mendapatkan netbooknya.

Arash: Salam wak.
Arash: Buat apa tu?
Aqilah sedang berkira-kira mahu membalasnya. Lantas dia menjawab juga salam dari lelaki itu.
Aqilah:Waalaikumussalam…
Arash: Sorry pasal malam tu. Saya betul-betul rasa bersalah dengan awak.
Aqilah: Benda dah lepas. Jangan kenang lagi.
Arash: Saya tahu awak marah. Tapi malam tu saya memang tak sedia. Saya tak nak berlaku tak adil dengan awak. Saya sebenarnya sedang rindu…
Aqilah: Saya tahu bukan senang awak nak lupakan si dia. Tapi itukan perkara lama. Awak kata saya yang awak sayang. Tapi kenapa sampai sekarang…
Aqilah mengalirkan air matanya. Pedih hatinya dilayan begini. Jika dulu dia menerima lamaran kasih lelaki itu kerana keikhlasan Arash. Namun, sampai sekarang dia memendam rasa sendiri. Arash masih belum mampu melepaskan si dia pergi.
Arash: Saya tak sengaja wak. Dia masih saya sayang. Awak pun saya sayang. Cuma, bagi masa untuk saya belajar melupakan dia…
Aqilah: Sudahlah wak. Awak dari kita kenal dulu awak cakap begini. Tapi sampai sekarang awak tak dapat lupakan dia. Awak ingat saya apa? Sakit hati saya bila baca kisah awak dan dia. Awak tahu kan saya cemburu? Tapi saya tahankan je sebab saya fikir awak memerlukan masa untuk melupakan. Tapi wak, dah lama benda tu berlalu wak. Lama sangat. Melupakan itu tak sukar kalau awak sendiri rela hati nak melupakan. Maaf, salam.
Arash: ……….

Sekali lagi hatinya bernanah. Dia benci dipermainkan begini. Bila hati dah sayang masih ada yang ketiga. Sukar benarkah melupakan dia? Terlalu baikkah si dia dibandingkan dirinya? Aqilah hiba. Dia lemah kala ini. Saat kawan dan keluarga sibuk bertanya hari bahagia buat mereka. Arash masih belum melupakan. Dia tahu Arash bukan mahu melupakan si dia. Arash tak berusaha langsung melupakan si dia yang sudah menjadi isteri orang. Aqilah benci diri sendiri. Benci kerana apapun Arash buat dia tetap sayangkan lelaki itu. Itu hakikat yang menyakitkan.

Xxxxx

Arash tak dia hubungi sejak hari tu. Sakit hatinya jika difikirkan. Tapi itulah yang dia mahukan. Dia mahu lenyapkan Arash dari ingatan. Baginya hubungan mereka takkan berjaya seandainya Arash masih belum melupakan. Semua ini tidak adil. Tidak adil bagi Aqilah. Dia sendiri sudah terlalu sakit mengenangkan lelaki itu. Dia dah terlalu lama memendam rasa. Biarlah dia sendiri yang melepaskan Arash. Cukuplah penantian yang tak bermakna. Sayang tak boleh di paksa. Sayang yang dipupuk boleh lenyap tanpa dibaja. Itulah hakikat.

“Aqilah…” Ibunya memanggil.
“Ya bu. Kenapa?” Zainah duduk di tepi anaknya.
“Ibu nak cakap ni. Tapi ibu serba salah,” Aqilah merenung mata ibunya. Ibu sedang serius.dia tahu tu.
“Kenapani? Cakaplah bu. Janganlah macam ni,” Dia bangun dari baringannya.
“Ada orang nak datang meminang,” Aqilah tersenyum.
“Siapa?” Ibu hanya menggeleng.
“Bukan Arash?” Mata Aqilah mula berkaca.
“Ibu…” Aqilah memeluk. Tangisannya mula kedengaran lagi. Hancur sungguh hatinya. Arash begitu tegar mendiamkan diri hingga kini. Dia kecewa sungguh.
“Ibu, Qilah terima je. Siapapun yang datang, Qilah terima bu,” Ujarnya dalam sendu.

Dia redha dengan hakikat itu. Dia sedar dia tak seberapa dibandingkan dengan bekas kekasih hati Arash. Dia tahu sangat. Kalau tak, masakan Arash tak berjaya juga melupakan si dia.

Xxxxx

Sudah cukup-cukup sudah…
Cukup sampai di sini saja…
Daripada hati gelisah…
Lebih baik ku pergi saja…

Aqilah menangis lagi. Dia tahu tindakannya drastik. Esok hari pertunangannya. Entah siapa yang melamarnya. Dia tak punya hati untuk ambil tahu. Yang dia tahu, inilah jalan yang dipilih. Cintanya pda Arash akan dikuburkan saat mereka diijab kabulkan. Itu janjinya.

Telefon berbunyi. Aqilah tak segera bangun. Dia malas nak melayan kerana dia tahu bukan Arash yang telefon. Bukan lelaki yang dia nantikan akan menghubunginya. Baik dia berdiam diri dari mengharap sesuatu yang pasti takkan terjadi.

Telefon tetap berdering. Dia pula naik rimas. Hendak tak hendak dia terpaksa menjenguk telefon itu. Terpandang hadiah pemberian Arash di meja. Rasa nak buang je. Sakit mata memandangnya.

“Arash…” Suaranya perlahan. Telefon itu dipandang sejenak sebelum menjawab.
“Waalaikumussalam,” Jawab Aqilah apabila mendengar Arash memberi salam.
“Serius ke Aqilah?” Itu je soalan yang didengar. Sebak hati Aqilah tapi itulah hakikat.
“Aah betul apa awak dengar tu. Esok saya akan bertunang,” Dia cuba jadi kuat.
“Kenapa awak buat saya macam ni?” Arash bersuara tegang.
“Saya buat apa? Saya tak buat apa-apapun jika dibandingkan apa yang awak buat kat saya Arash. Maaflah, saya bukan boneka yang boleh awak pegang bila nak dan campak bila tak nak. Saya ada hati dan perasaan. Saya letih dibuli begini. Lebih baik kita berkesudahan macam ni. Sama-sama tak sakit hati,” Aqilah letih.
“Sama-sama tak sakit hati awak kata? Awak tak tahu betapa sakitnya hati saya sekarang ni. Dan saya tahu awak sakit hati. Maafkan saya. Jangan bertunang please. Saya janji dengan awak, saya akan lupakan dia. Saya janji wak. Please,” Aqilah tetap dengan keputusannya. Rayuan Arash tak dia pedulikan. Lantas dia mematikan talian. Sekali lagi air matanya dengan murah mengalir. Dia pasrah.

Xxxxx

“Sayang…” Lelaki itu memanggil kuat.
“Ye saya,” Aqilah terkocoh-kocoh ke depan menghadap suaminya. Dengan apron di badan. Nampak seperti suri rumah sejati.
“Kenapa awak ni? Dengan senduk bagai?” Aqilah pula terpinga-pinga. Bukan suaminya panggil dia ke? Dia pelik.
“Abang kan panggil saya tadi?” Aqilah memandang suaminya pelik.
“La awak ni. Pagi-pagi buat lawak,” Ketawa berdekah-dekah lelaki itu. Sungguh lucu. Melihat wajah isteri kesayangannya begitu lebih kelakar.
“Apa abang ni? Gelakkan saya pulak. Kan saya tengah masak sarapan. Abang sengaja kacau saya kan?” Aqilah tak berpuas hati. Arash tetap ketawa. Sakit pula hatinya.
“Sayangku Aqilah. Abang panggil Dodo nilah. Sayang Dodo. Awak jangan perasan eh,” Arash ketawa geli hati. Dodo dipangkunya. Kucing peliharaan mereka berdua. Dua-dua suka kucing. Itulah persamaannya.
“Abang!!!” Muncung mulut Aqilah. Dia malu sendiri. Ingatkan sayang tu dia. Cemburu pula melihat suaminya panggil Dodo pun sayang.
“Ala awak jealous ke? Ketawa masih bersisa. Segera Arash mendapatkan isterinya.
“Janganlah macam ni sayang. Tak comel tau muncung tu. Kang saya cium baru tahu,” Segera Aqilah berubah rona wajahnya.
“Abang ni kan…” Terus di ke dapur. Malas layan suaminya. Ya, Muhammad Arash telah berkahwin dengan Aqilah Zahidah.
“Sayangku Dodo, mama dah merajuk sayang. Lepas ni terpaksalah papa panggil Dodo laling. Nanti, mama sayang perasan lagi,” Ketawa lepas. Aqilah mengacau nasi goreng kuat-kuat. Biar Arash mendengar protesnya. Geram pulak dengan perangai suaminya yang kuat menyakat.
“Sayang janganlah mengamuk kat dapur tu. Rosak kuali tu kang,” Arash datang ke dapur.
“Apa abang ni? Pergilah bersayang-sayang dengan ‘isteri’ baru tu,” Jengkel hatinya.
“Aqilah Zahidah, awak tahu tak yang awak comel sangat bila merajuk macam ni. Tapi dengan kucing pun nak merajuk? Tak rocklah sayang,” Arash ketawa lagi. Aqilah rimas dengan ketawa itu. Dia pun memusingkan badan dan pipinya terkena ciuman. Arash sengaja. Dia tahu.

Kini, dia bahagia yang pastinya. Kisah sedihnya telah lama rapi di simpan dalam kotak memori semalam. Kini ada Arash yang sentiasa menyintainya. Itu dia pasti. Bagaimana mereka kahwin? Mudah saja, jodoh itu Allah sudah tentukan.

Aqilah memang bertunang waktu itu tapi dengan Arash. Rombongan Arash sampai dulu. Dan Aqilah sudah janji akan terima pinangan sesiapa pun. Nak tak nak lelaki yang lambat datang tak mampu berbuat apa. Takkan nak lamar tunangan orang? Aqilah bahagia walaupun tindakan Arash terlalu drastik baginya. Mujur, ibu ayah tak marah. Tunang hari tu. Kahwin dua bulan akan datang. Arash tak sanggup ditinggalkan lagi. Sebab tu pernikahan dipercepatkan.

Akhirnya, ikatan pernikahan membuatkan Arash lebih mudah melupakan kekasihnya yang lama dirindui. Dia telah berjaya memadam kenangan silam dengan membina kenangan baru. Itulah hakikat Aqilah paling suka sekali. Penantiannya berbaloi akhirnya. Cinta itu memang adil kqn?

Tamat~~~
Nota: Weee aku sememangnya sweet. Ya aku tahu korang nak kata aku gatal. Atau dalam hati ada taman. Tapi kan? Peduli apa aku. Oh kisah siapa ni? Entah, biarlah korang meneka sendiri. Yang pasti, nama dua-dua ni nama anak murid lagi. Wakaka.
Published with Blogger-droid v1.7.4

11 comments:

aimie amalina said...

kepong sentral?
Aaaawww, saya kah itu
hahahahahha


aduhaiii
cepat je mencerna idea ye :)

nice la kak ngah!

reenapple said...

okey.. serius.. cerpen ni sweet gegiler.. memula aku sedih juga sampai air mata aku mengalir *err.. aku tgah selesema je..hahaha*

but then happy ending... aaaa... aweet gegiler... =) auwwwwwwwww

diana amin said...

nice idea. sape datang cepat dia yg dapat tunang. sweet sangat! haha

kiera'sakura said...

bab susah melupakan kekasih lama, sahabat akak ada sorang...

bab Arash buat x peduli, lari dari situasi dan PM kt fb tue akak dh pernah alami,,, waaaaaaa memang sakit sgt rasanya tapi akak degil tetap berkeras nak ada dengan dia... lastly akak diamkan diri bagi dia masa berfikir dan akhirnya.......

akhirnya akak ngn Allah jer yg tau... hihihihihi :p

Sunah Sakura said...

lari dari rumah... =.=

Nong Andy said...

heeee.. surirumah sejati.. sweetlah...

manusia ni. kalau benda tu hampir terlepas dari tangan baru nak sayang.. mcm Arash!

apa pun happy ending :) suke...

Anonymous said...

terasa mcm arash kat cerpen ni..hehee

~WSC

Iena Eliena said...

hi..
singgah follow sini..dr segmen abg ben:)
5 BLOG BST PILIHAN SAYA
www.ienaeliena.com

faizulosman said...

kalau anak murid ni tahu mcm mana lah ye... best cerpen ni... sy suka... follow sini sekali...

http://mohdfaizulosman.blogspot.com/2012/04/andainya-rasullullah-masih-ada-ingin.html

aDisH.sHidA said...

iffah....awk buat akak sobsob huhu..meleleh air hidung nie..air mata hampir nitis....alhamdulillah kalau pengakhiran nya begitu

QasehSuci said...

adus..pepagi iffah dah wat Qaseh mngalir air mata...sweet lah yunk...rindu iffah rindu gula2 pelangi...perasan domain kat atas tu dah berubah...huhuh...

PERINGATAN

Assalamualaikum dan selamat sejahtera kepada yang bukan ISLAM.

1.Saya selaku tuan punya blog ingin menegaskan sebarang peniruan amat tidak digalakkan. Sebarang pengambilan info, sila kreditkan kepada blog ini.

2. Idea yang dicetuskan oleh saya hanyalah pendapat peribadi. Sekiranya anda tersinggung harap dimaafkan. Segala kesulitan saya memohon ampun dan maaf.
Daisypath Anniversary tickers