CORETAN TERBARU NADH

Antara tanggungjawab dan kerjaya

Kerjaya guru bukan mudah. Aku serius masih susah nak suaikan diri dengan kerjaya ni. Siapa kata kerjaya guru ni mudah? Kadang tak tidur lena fikirkan anak murid. Aku baru belajar jadi cikgu. Belum jadi lagi. Tu pun rasa terbeban dengan tanggungjawab.

Tanggungjawab apa? Masuk kelas, mengajar, keluar? Macam tu? Mestilah tak. Macam-macam kena fikir. Kadang anka murid tak pandai cikgu usahakan jadi pandai. Murid kurang ajar, cikgu sabar melayan. Murid tercedera, cikgu yang kena rawat. Sampaikan aku terfikir, masih adakah cikgu yang betul-betul ikhlas menjalankan amanah yang diberi?

Contoh masa aku join Kem Motivasi UPSR, pukul 12 malam murid tak tidur. Berkeliaran tak pakai baju. Perempuan tingkat atas. Lelaki kat bawah. Semua teruja. Padahal ada je cikgu perempuan yang jaga. Tapi tetap haru-biru. Adakah dia benar-benar menjaga atau sebaliknya? Mana pergi cikgu lelaki? Pergi minum-minum sesama dia.

Apakah? Kami yang tak ada lesen mengajar ni terkial-kial uruskan mereka. Masuk dorm laki yang penuh lelaki yang kebanyakannya dah baligh. Tak berbaju. Kami beranikan diri masuk dan bertegas dengan mereka. Serius takut tu masih ada. Kami fikir kalau kami tak kawal, apa jadi? Lelaki boleh naik tingkat perempuan. Kacau perempuan? Macam-macam aku fikir sampai aku rasa semua budak tidur baru aku berjaya tidur. Aku takut dengan tanggungjawab sebagai guru. Aku takut sangat!
Published with Blogger-droid v1.7.4

11 comments:

K O R I E said...

kerjaya cikgu memang penuh cabaran dan perlukan kesabaran yang tinggi.
bukan calang2 orang jea yg boleh jadi cikgu ;)

ir prof dr alia rosli said...

guru best :)

.........cP~ said...

Salam.

Sabar je la. Dah tempat kita masing2. Kena la galas tanggungjawab yang diberi.

efa nur said...

kerjaya guru paling mulia..
umpama lilin membakar diri :)

besar tanggungjawab 2 ye..huhu
good luck kembo! :D

maszull said...

assalamualaiakum iffah..seronoknya jadi guru...:)

Nong Andy said...

Alah bisa tegal biasa.. mula-mula memang terasa beratnya. terasa gawatnya. Insyallah.. iklaskan hati. Ingat tugas guru ni pahalanya sampai ke mati tak habis.. tugas mulia tu Iffah. Janji Iklas..

Moga2 Iffah jadi Guru yang di hormati dan di kasihi anak2 muridnya :D

Boni JLL3 said...

betul jgak tu.. lagipun budak2 sekarang ni dah lah lain macam sikit.. tapi, apa2 pun, saya harap awak cekal dan tabah hadapi cabaran ni. anggap ini adalah cabaran yang perlu awak hadapi

Alieza Dayasari said...

bukan mudah menjadi pendidik.... hmmmmm......

man said...

memang kerjaya sebagai guru semakin mencabar mengikut peredaran zaman.

Anonymous said...

ANda PUNYai PiLiHan.CikGU Yg BAGAimana JADi PiLiHan.
CikGU iFFAH BOLeh..

kiera'sakura said...

tahniah dik dah berjaya jalankan tanggungjawab.. bila niat utama kita kerana Allah, insyaAllah dalam hati mesti terselit perasaan takut andai gagal laksanakan amanah yg dibagi

PERINGATAN

Assalamualaikum dan selamat sejahtera kepada yang bukan ISLAM.

1.Saya selaku tuan punya blog ingin menegaskan sebarang peniruan amat tidak digalakkan. Sebarang pengambilan info, sila kreditkan kepada blog ini.

2. Idea yang dicetuskan oleh saya hanyalah pendapat peribadi. Sekiranya anda tersinggung harap dimaafkan. Segala kesulitan saya memohon ampun dan maaf.
Daisypath Anniversary tickers