CORETAN TERBARU NADH

Tips untuk blogger baru

ASSALAMUALAIKUM DAN SELAMAT SEJAHTERA kepada yang bukan beragama ISLAM
Dah nama blogger baru. Mestilah banyak dia tak tahu dalam dunia blogger ni. Jadi kita yang dah kertu kenalah bagi tunjuk ajar. Jangan reti maki je. Aku rajin BW sekarang. Sila percaya* Bila aku terjah satu-satu. Hampir 90% masih belum tahu selok belok dunia blogger.

Apa yang membuatkan aku malas tinggalkan komen? Malas berjalan di maya? Ini antara puncanya;

1. Blog berat
Berat sampai bukak dua tiga blog. Siap komen dan verify segala. Entrynya aku tak boleh baca. Nak kata slow internet tak adalah sangat. Kenapalah berat sangat tu? Widget? Aku pun tak reti sangat. Nasihat aku pergi timbang. Blog aku pun berat kan?

2. Welcome note
Oh ada lagi mahluk guna ni? Sungguh terganggu ye. Sebab bila refresh keluar benda tu. Dah bukak keluar sekali, nak komen keluar lagi, verify keluar lagi, nak tengok komen berjaya hantar sekali lagi. Sungguh tak perlu benda tu. Amat mengganggu okey?

3. Comment box
Masih ramai tak guna popup windows atau open new windows. Aku tak kisah janji blog tak berat nak loading. Kalau berat eloklah buat popup, jadi makin ramai suka komen blog anda. Sebab memudahkan. Kita mudahkan kerja orang, insyaallah kerja kita akan mudah jugak.

4. Verification word
Amat tak perlu. Ulang lagi sebagai penegasan. AMAT TIDAK PERLU. Ya, aku sangat malas nak taip benda ni. Tapi inilah yang aku jumpa dalam 20 blog aku terjah. Penat sangat nak tunggu loading segala. Orang lain takkan sabar kalau asyik buat benda sama. Jadi minta jasa baik tolonglah buang VERIFICATION WORD tu. Kalau tak reti, search tutorial. Berlambak ye ^_^

5. Widget PELIK
Widget pelik termasuklah falling object, float widget, video gambar korang, cursor yang terlalu gembira, lagu autoplay dan lain-lain. Ini kerana ia tak wajib ada pun. Buat berat adalah. Lainlah blog tu awak nak baca sorang-sorang. Then go on dengan cara "Blog aku bukan blog kau. Suka hati akulah"

Sekian tinjauan Iffah Afeefah, pemberita khas untuk sekalian blogger yang baca blog ni. Pesanan ikhlas ini dibawa oleh penaja iaitu Iffah Afeefah II dalam slot tips berguna untuk para blogger baru khususnya. Selamat berblogging ye.

Ps: Blog dia hebat sangat dah.

18 comments:

K O R I E said...

salam
wloupun sy bukan blogger bru tp ttp gatal nk komen jugak ^^

scra kseluruhan blog akak iffah dah bertukar yea.. wah! lagi kemas dan moden ni..
best3!
teruskan berkarya yea !

~ korie~

K said...

retisssss

Unknown said...

terbaik..saling tunjuk ajar

Abu Zafran said...

nice tips...blogger baru ambik perhatian...hahaha

Jemputan khas promote blog Promote blog dengan ENTRY

Jom singgah SINI sama
beg prada,YSL oercuma utk anda
rm 16 ribu buat yang awal..dan bercuti
Menari bersama SHOWDOWN 2012

Cik Pulau said...

setuju sangat..
ai dulu pun masa mula2 camtu jugak..
tp belajar dari kesilapan..
masing2 beri tunjuka ajar..

Lydia Miza said...

salam iffah
welcome note tu mmg buat diri akak rasa mual nak duk blog dia lama2..adoii apalah nak buang masa klik binatang tu

Fasihah Supian said...

haa betul lah tu...

Ku Azhar said...

stuju gle2 especially bab welcome note tu! serious kadang2 bebal pn ada..smpai not responding trus mozilla pn ada :p

Cikwani said...

mintak tunjuk ajar.. sila terjah blog wani n komen.. harap wani dpt perbaiki =)

Kira Sakura said...

tak salah dengar nasihat rakan blogger lain.. ;)

wahh die pown sorang blogger die ye? ehemmm ;)

izwanyusof said...

blogger ada stage2 dia sendiri yang akan dia lalui.. point2 ni biasa terjadi bila mula2 buat blog..boleh kata semua orang macam tu.. lama2 baru semakin terbuka dengan konsep blog dan identiti..

- izwanyusof.com

Naniey TJ said...

tq kak ipah.... sy sbgi blogger bru akn ikt nsht akak.....waaaaaa...

eija said...

wooo..sy skong dgn pdpt nie.. Kdg2 bkn kita xnk komen tp bla nk komen lmbt nk loading.. Bla dpt loading kne terjah mcm2 langkah.. Bda nie buat kita mls nk komen..tp bla xkomen ad yg mrajuk smp mls nk upload n3..

Blog tlalu berat pn mbuatkn kita tsion gak.. So kpd pnulis enovel.. Tlog prihatin dgn mslh pbca.. skian.. Hehe

Nong Andy said...

blog aku tu berat ke ?

Eera Shera said...

betul2.

paling menyampah cursor yg ade huruf2 ikot berterbangan same..rimas..

aamalinaazman said...

heee
baik cikgu
sy akan belajr dr cikgu


ehm..
opah gembire bce ni
x taw nape
ase cm kamu bersemangat! weee..suke2 =]

tamlegend said...

blog encik tam ok tak cik Iffah

Asyikin said...

sangat setuju, saya pun newbie jugak. hihihi

PERINGATAN

Assalamualaikum dan selamat sejahtera kepada yang bukan ISLAM.

1.Saya selaku tuan punya blog ingin menegaskan sebarang peniruan amat tidak digalakkan. Sebarang pengambilan info, sila kreditkan kepada blog ini.

2. Idea yang dicetuskan oleh saya hanyalah pendapat peribadi. Sekiranya anda tersinggung harap dimaafkan. Segala kesulitan saya memohon ampun dan maaf.
Daisypath Anniversary tickers