CORETAN TERBARU NADH

Part1: Jodoh dariNya

ASSALAMUALAIKUM DAN SELAMAT SEJAHTERA kepada yang bukan beragama ISLAM

“Fiz, aku tengok kau kerja siang malam. Tak penat ke?” Faris memulakan misinya.
“ Inikan dah memang tugas aku,” Hafiz ketawa kecil.
“Tapi sekarang umur kau dah patut kahwin tau tak?” Faris terus meleter tentang isu sama setiap kali mereka berjumpa.
“Apa nak risau Ris? Yang tak kahwinnya aku. Kau tu bini ada kat rumah tapi still datang lepak dengan aku kenapa?”
“Amboi, macam nilah kawan,” Nada rajuk.
“Jangan merajuk bro. Aku bukan bini kau, nak kena pujuk segala,” Serentak keduanya ketawa. Rahsianya masih tersimpan kemas. Belum masanya untuk Faris  tahu.

Xxxxx

“Oh ini je yang awak boleh bentang?” Tanya Hafiz sinis usai studentnya menyudahkan pembentangan. Zatil geram.  Lelaki itu sengaja mengundang amarahnya.
“Ya Encik Hafiz. Saya rasa presentation kumpulan saya ni cukup lengkap. Semua faham kan?” Dipalingkan wajah ke arah rakan sekuliahnya. Masing-masing senyap tanpa suara. Gerun mengutarakan pendapat.
“Tengok, kawan awak pun menikus. Maknanya kerja kumpulan awak ni tak cukup meyakinkan kami di sini. Sila buat semula. Buat kajian tentang isu peranan keluarga dalam pendidikan,” Zatil mengetap bibir. Dia makin geram.
“Baiklah Encik Hafiz,” Nada protes.
“Okey pelajar. Saya harap kesilapan seperti ini tak berlaku lagi. Sebagai pelajar awak kena bersedia dengan pembentangan yang lengkap dan meyakinkan. Kalau pembentangan macam sampah, saya rasa awak semua tak layak jadi pelajar ijazah sarjana muda pendidikan. Kelas bersurai!” Encik Hafiz berlalu keluar dari dewan kuliah.

Xxxxx

“Aku rasa macam nak tumbuk-tumbuk muka dia, Na. Dia memang sengaja!” Zatil masih geram.
“Dahlah Za. Kita student, dia lecturer mana boleh lawan. Umpama timun dan durian,”
“Apasal timun tu kita pulak?”
“Yalah, kita lawan macam mana pun kita tetap kalah. Kau bayangkan timun kena lanyak dengan durian. Tak ke bersepai nanti?” Syazna bercakap gaya ibu meleter anaknya.
“Tapi aku…” Zatil tak jadi meneruskan kata-kata.
“Apa lagi?”
“Tak ada apalah. Malam ni aku balik rumah tau,”
“Hah balik lagi? Rindu mak kau ke?”
“Aah rindu sangat,” Mereka ketawa. Tanpa sedar ada yang mendengar perbualan itu.

Xxxxx

“Mak ayah, assalamualaikum,” Zatil membuka sandalnya. Nampak seperti ada tetamu.
“Waalaikumussalam Zatil,” Hafiz tersengih.
“Encik Hafiz buat apa kat sini? Nak suruh saya bentang lagi ke?” Sindirnya geram. Hafiz hanya ketawa.
“Saya malas nak layan. Tepi sikit,”
“Ya siapalah saya nak dilayan kan,”
“Awak jangan mengada. Kat sini rumah saya, bukan dewan kuliah,”
“Kalau rumah awak kenapa?”
“Tak ada apalah!” Zatil terus naik ke atas. Hatinya masih bengkak. Suara mak memanggil turun makan juga diendahkan.

Xxxxx

“Eh Zatil kau tunggu kejap,” Jeritan Auni Maisara menghentikan langkahnya.
“Apa hal?”
“Kau jangan nak buat hal eh?”
“Aku? Bila masa pulak?” Hatinya mula tak enak.
“Kau jangan ingat aku tak tahu kau ada hubungan dengan lecturer kita,” Bagai batu menghempap tubuhnya.
“Aku tak ada masa nak layan gosip kau ni,” Zatil membuka langkah.
“Kau tak boleh lari. Aku ada bukti. Semalam dia datang rumah kau kan?”
“Kalau kami ada hubungan, kau kenapa?” Geram.
“Aku tak suka. Kau datang belajar ke datang nak menggoda pensyarah kat sini???”
“Kau jaga mulut kau sikit,”
“Kau tu jaga perangai dulu. Muka tak lawa mana, ada hati nak mengorat lecturer muda tu,” Auni cemburu. Dia lama menyimpan rasa. Namun, cintanya tak berbalas. Rupanya lelaki itu ada orang lain.
“Aku tak ada masa nak layan perangai gila kau ni. Tepilah,” Zatil melajukan langkah. Tangisan bila-bila masa akan berderai.
“Kau ingat Zatil! Aku akan sebarkan skandal kau dengan dia kalau kau teruskan hubungan haram ni!!!” Jeritan kuat itu meluruhkan segala kekuatan. Zatil tewas. Dia menangis sehingga ke malamnya. Segalanya diluahkan kepada Syazna teman akrabnya.

Xxxxx

“Encik Hafiz, ada hal nak cakap,” Hafiz terhenti dan menoleh ke arah Syazna, pelajarnya.
“Apa dia?”
“Zatil…dia…”
“Cakaplah apa yang tak kena? Zatil mana?” Hafiz mula tak sabar.
“Dia tak datang hari ni,”
“Kenapa dia tak sihat ke?”
“Tak sihat je. Dia malu,”
“Kenapa nak malu? Saya ada hal. Awak jumpa saya petang nanti di café. Saya nak sangat tahu,” Hafiz berkemas dan berlalu. Syazna risau akan penerimaan lecturernya.


Nota Iffah: Ada dua part je. Atas permintaan aku sambung bagi panjang dan tambah babak dan dialog. Cukup tak puas taip 300 patah je. Hehe
Ps: Dia nak buat cerpen tak?

8 comments:

fRaMe+LenSeS said...

nak jadi durian gak. nt leh buli jiran. ahahahahha

sea_lavender said...

nice mcm pnh bce =)

Cik Pulau said...

berkobar2 ai baca..
rupanya ada sambungan...
cepat yu..
x sabar ni..
hahaha..
gataiiii..

Masz Mukhtar said...

Teringat durian busuk yang skrg masih lagi annoy. Uh oh

QasehSuci said...

x sabar tggu sambungan...

Eera Shera said...

best2. baru puas sikit. hari tu pendek sgt

kiera'sakura said...

kan... ritu akak pown kene cut2 cite die... ade jer part yg xleh nk tulis dlm tue..hihihi

aimie amalina said...

atok cm duyan
kekekekeke

PERINGATAN

Assalamualaikum dan selamat sejahtera kepada yang bukan ISLAM.

1.Saya selaku tuan punya blog ingin menegaskan sebarang peniruan amat tidak digalakkan. Sebarang pengambilan info, sila kreditkan kepada blog ini.

2. Idea yang dicetuskan oleh saya hanyalah pendapat peribadi. Sekiranya anda tersinggung harap dimaafkan. Segala kesulitan saya memohon ampun dan maaf.
Daisypath Anniversary tickers