CORETAN TERBARU NADH

Facebook membuatkan orang berprasangka negatif

ASSALAMUALAIKUM DAN SELAMAT SEJAHTERA kepada yang bukan beragama ISLAM

Entry kali ini adalah cerita benar melalui pengalaman aku sendiri. Mungkin korang tak sedar tentang bahayanya Facebook ni. Mari aku kupas cerita ini sedikit sebagai pengajaran. Aku bukan nak mengaibkan apatah lagi menjatuhkan maruah orang. Tapi kita jadikan cerita ini satu iktibar bukan hanya di facebook sahaja.

Kisah seorang wanita yang hangat bercinta. Dia dan kekasih bagai pinang dibelah dua. Kehulur hilir bersama umpama belangkas. Namun, kebebasan itu terlepas laku. Akhirnya perempuan itu dikecewakan. Dia meluahkan rasa di Facebook. "Aku tak dihargai." "Kau jahat. Tak guna" Aku reka je ayat ni. Kira macam nilah perempuan tu taip kat status Facebook.

Sebulan selepas itu, kawannya dikejutkan berita yang perempuan itu ingin bertunang iaitu bulan 12 lepas. Kenapa? Bukan dah putus cinta ke perempuan ni? Rakannya mulai curiga. Disebabkan terlalu lewat pertunangan itu diberitahu dia tak dapat menghadirkan diri. Status FB masih berduka. Kenapa? Bukan jadi tuanng orang gembira ke?

Sebulan selepas itu dikejutkan pula perempuan itu hendak menikah. Tapi majlis sanding ditangguhkan. Atas alasan apa rakannya tak tahu. Ya benar orang melayu selalu fikir negatif dahulu. Yang negatif akan diselongkar dahulu. Yang positif? Pandang sebelah mata pun berat hati. Jadi bernikahlah perempuan itu dengan tunangnya. Kini sudah bulan 2 dan rakannya terkejut sekali lagi. Kenapa?

Dia terdengar berita yang rakannya sudahpun mengandung. Apa yang peliknya? Dia dah kahwinkan? Tapi bulan 1 dulu. Kenapa tunang tergesa-gesa dan nikahpun sama? Yang peliknya berita dia mengandung tak dihebahkan. Hanya terdengar dari mulut-mulut saudara terdekat.

Cuba bagitau apakah yang terlintas kat kepala korang sekarang? Itulah bahaya facebook. Berita tak baik mudah sangat tersebar. Jadi hati-hatilah dengan penggunaan FB. Jangan syok sendiri. Kelak fitnah akan muncul. Aku bukan nak fitnah perempuan itu. Aku cuma curiga. Cerita ini sebagai pengajaran agar kita jangan serkap jarang. Jangan membuat tuduhan melulu. Apapun yang terjadi bairlah perempuan itu. Kalau iye dia berdosa biarlah dia bertaubat kepada Allah. Jangan kita pula mencemuh dia kelak kita yang terjerat dengan kata-kata sendiri. Sekian dari MR!


Post by,
Miss Ran 

4 comments:

Tasha said...

miss ran yang cari tasha rupanya~
hehehe....

Masz Mukhtar said...

miss ran.
macam kenal cerita
kalau betul cerita yg aku sangka.
lain kali takpayah la cerita kat sini.
ni hal-hal dalam jela.
uh oh.

Miss Ran said...

hehe grau2
sje je

Miss Ran said...

ala cik masz..ni buat pengajaran je..i tak libatkan spe2..jgn riso aku masih sedar batas2 aku..agpon aku tak tuduh pape..ilek..mahap ku pohon... lau xske aku delete nanti

PERINGATAN

Assalamualaikum dan selamat sejahtera kepada yang bukan ISLAM.

1.Saya selaku tuan punya blog ingin menegaskan sebarang peniruan amat tidak digalakkan. Sebarang pengambilan info, sila kreditkan kepada blog ini.

2. Idea yang dicetuskan oleh saya hanyalah pendapat peribadi. Sekiranya anda tersinggung harap dimaafkan. Segala kesulitan saya memohon ampun dan maaf.
Daisypath Anniversary tickers