CORETAN TERBARU NADH

Cerpen: Sekuat mana cintamu?

ASSALAMUALAIKUM DAN SELAMAT SEJAHTERA kepada yang bukan beragama ISLAM
Laju sahaja dia meninggalkan sekolah. Kakaknya Haffi sudah tunggu di depan dengan muka masam. Panas terik tak siapa tahan. Si jejaka melambai. Dia tersipu. Itulah detik permulaan bibit-bibit cinta sang dara dan teruna. Tingkatan satu masih awal. Belum mengenal dunia. Namun siapa sangka? Bertahun lamanya cinta mereka mekar di hati. Ketika itu hanya kakaknya yang tahu kisah adiknya. 

Beritahu keluarga? Mungkinkah mereka terima? Muda remaja. Orang dulu kata cinta monyet takkan kekal. Nmun tidak padanya. Cinta itu kekal hingga ke hari ini. Ya hari ini dalam sejarah. Setelah menyulam kasih mengikut ajaran Islam. Mereka berdua memujuk hati keluarga agar mereka dapat menikah dalam masa terdekat. Baik yang lelaki mahupun perempuan. Adakah mungkin? Alasan? Aku mahu mengelakkan dari melakukan maksiat.

Puas dia pujuk hati orang tua. Kini mereka akan bersatu. Kasih dijalin sesama keluarga ibarat akrab. Tak ada yang dapat memisahkan. Sang ibu suka sang ayah masih tak setuju. Baginya terlalu awal anaknya mendirikan rumah tangga. Puas mereka memujuk. Namun masih gagal.

"Ayah, kita dah kenal lama. Kita tak nak apa-apa yang buruk jadi" pujuk Adik.
"Ayah tak nampak apa sebab kena kahwin awal." kata ayah tegas. Ibu terdiam. Melihat adegan dua beranak. Adik mengalirkan air mata.
"Ayah nak adik belajar dulu. Lama lagi nak graduate." kata ayah. Si kakak setuju. Kerana lama lagi untuk melihat si adik menggenggam ijazah. 4 tahun setengah. Lama sangat. Malah mereka duduk berjauhan. Dua benua berbeza. Masakan boleh menjalankan tanggungjawab belajar?

"Ibu dah pujuk ayah dik. Tak apa nanti si Ady masuk meminang. Okey ke dik? Ibu cuba menyejukkan hati Sunah anak perempuannya.
"Betul ke bu?" mata Adik bersinar.

"Kak Mira tak setuju. Adik muda lagi. Adik tak boleh kahwin. Kakak yang lain belum nikah lagi," masih terngiang suara Kak Mira. Sedih hati Sunah tak terkira.

Kakak yang masih belum nikah jua tak bersetuju. Tak mampu dia melukakan hati adik kesayangan iaitu Sunah. Sunah masih belum matang baginya. Umur seawal 20 tahun membuatkan si kakak iaitu Haffi sedikit gusar. Bukan Haffi tak kenal si Ady. Sudah lama mereka menyulam kasih. Selama itulah Haffi tahu tentang ini.

Keesokkannya rombongan datang. Setelah berborak baharula berbincang secara serius. Abang kepada Adylah mengurus majlis. Ayah Ady tak dapat datang. Hanya mak yang ada. Ady tersipu. Seronok tak terkira. Sunah menyorok di dapur. Hanya tiga beradik je dari keluarga Sunah. Yang lain di perantauan. Sunah gembira.

Dalam malu-malu, Sunah dipanggil. Ya sesi menyarung cincin. Sungguh teruja. Haffi hanya melihat adiknya melangkah bendul. Dia agak geram dengan keputusan adiknya terburu-buru. Masih sangat muda. Namun segalanya terlambat. Ayah hanya bersetuju mereka bertunang. Bukan bernikah. Haffi tersenyum melihat adiknya Sunah tersenyum manis.

Ady masih malu-malu walaupun kerap berkunjung ke teratak Sunah. Sungguh dia suka bertunang. Akhirnya cinta monyet mereka berjaya kekal bersama restu keluarga.

6 comments:

putERi-kAtEk said...

ahahaha...miss ran, awk sangat pndai menulis novel...tak cuba hantar karya2 kat alaf 21 ke?

Miss Ran said...

hehe mne de..based cte adik sy

hehe tak de novel nk hantar ke sane la..wat cerpen je

cik pulau said...

waahh.. ni klau kasi penulisan2u.. komfem nanti kaki novel amek terbit ni..
agak2 dah bau nasi minyak tak diorang ni??? lalala~

Miss Ran said...

haha takley la kasi..pasal tak rti wat nobel hehe

tnye empunya bdn eh haha

Tuan Auz said...

boleh buat cerpen koleksi :D hehe satu buku = 10 cerpen

ijA said...

mana tahu dapat masuk alaf21 nye website..hehee

PERINGATAN

Assalamualaikum dan selamat sejahtera kepada yang bukan ISLAM.

1.Saya selaku tuan punya blog ingin menegaskan sebarang peniruan amat tidak digalakkan. Sebarang pengambilan info, sila kreditkan kepada blog ini.

2. Idea yang dicetuskan oleh saya hanyalah pendapat peribadi. Sekiranya anda tersinggung harap dimaafkan. Segala kesulitan saya memohon ampun dan maaf.
Daisypath Anniversary tickers