CORETAN TERBARU NADH

Siapa kita nak halang takdir?

ASSALAMUALAIKUM DAN SELAMAT SEJAHTERA kepada yang bukan beragama ISLAM
Aku baca status member kat fb. Tetiba aku teringat kisah-kisah dulu. Pasal dirinya yang tak bersyukur. Yang asyik mengeluh. Yang selalu tertanya-tanya kenapa takdir begitu kejam.

Korang pernah tak dengar? Selalu sangat kan? Cerita-cerita melayu pun banyak cerita tentang takdir ni. Tapi apa hak kita nak lawan takdir? Ada orang kata bencana yang berlaku semua dah tertulis. Macam mana kita atasinya ia tetap akan berlaku.

Kalau takdir kita meninggal esok. Ada orang nak halang? Kata kenapa takdir pilih kita mati esok. Kenapa bukan orang lain? Kejam betul. Masih tak puas nak hidup. Takdir ni jahat.

Ada rasa macam tu? Tapi kita ada cara untuk mengubah takdir kita. Eh bukan syirik. Tak baik tau. Ni caranya yang berkesan. 

Menurut Tsauban RA, sabda Rasulullah SAW:
"Tiada suatu pun yang dapat menolak takdir selain doa."

Jadi banyakkan beribadat, berdoa. Allah akan dengar doa kita cuma makbul ke tak sendiri mau ingatlah. Kita jangan putus-putus berdoa.Ini doa masa sakit, masa dalam kesusahan. Lupa doa masa sihat, masa kaya?

Jangan kita alpha kerana mati itu pasti. Sekian.

Post by,
Miss Ran 

3 comments:

Sunah Mohammad said...

qada' itu ketetapan Allah sejak azali, qadar itu ketetapan Allah yang boleh diubah oleh manusia dengan izin-Nya...jadi berimanlah dengan qada' dan qadarNya..

jumaat ni, insya'Allah..i kuarkan ye entry qada' dan qadar..:)

padlie said...

agak2 kalau dia jadi macam saya, macam mana la agaknya...

Apa yg Allah buat, memang kita mampu tanggung.

Entry terbaru padlie: Penceramah yang dah lama tak berceramah

Aretikz said...

Reda dan tabah.. antara sabar dan mengeluh.. hanya iman pemangkin melepasi ujian... setuju.. ^_^

Entri Lelatest
Great Teacher Aretikz 7

PERINGATAN

Assalamualaikum dan selamat sejahtera kepada yang bukan ISLAM.

1.Saya selaku tuan punya blog ingin menegaskan sebarang peniruan amat tidak digalakkan. Sebarang pengambilan info, sila kreditkan kepada blog ini.

2. Idea yang dicetuskan oleh saya hanyalah pendapat peribadi. Sekiranya anda tersinggung harap dimaafkan. Segala kesulitan saya memohon ampun dan maaf.
Daisypath Anniversary tickers