CORETAN TERBARU NADH

Kadang kala kita gagal

Ya, pasal gagal lagi. Ramai dah bagi pendapat. Aku bukan kata orang yang gagal tu orsng yang gagal kawal emosi. Ada tanda soal. Maknanya aku tanya. Saja nak kupas isu emosi. Ramai sangat yang sukar nak kawal emosi, termasuklah aku.

Kenapa? Sebab bila amarah dah tiba, kita layankan pulak. Memang beremosilah jawapannya. Kalau kita boleh kawal emosi tu, insyaallah tak ada pergaduhan. Tiada perbalahan. Tiada isu masam muka dan musuh serta berdendam.

Tapi ada yang kata gagal mengawal emosi itu perlu ada kala. Sebab kita manusia. Sama saja. Tetap akan lakukan kesilapan. Tapi kita juga akan belajar dari silap itu. Jangan jadikan gagal mengawal emosi sebagai alasan. Kita boleh merubahnya. Orang sentiasa beremosi adakala menjengkelkan.

Jadi ubah diri. Kawal emosi. Cuba jangan jadi orang yang gagal mengawal emosi. Bila marah syaitan lagi suka. Ingat tu!
Published with Blogger-droid v1.7.4

11 comments:

Unknown said...

tu la kadang2 tak terkawal emosi kan...insyallah akan menjadi insan yg lebih baik...;)

Dayang Deno said...

deno kadang2 emosi

lieynanilaz said...

tengah melath diri untuk kawal emosi..alahai tapi kadang gagal juga..:)

reenapple said...

itulah... aku selalu gagal untuk mengawal emosi aku. dan kadang3 ia berlarutan sehingga beberapa hari.. penat sebenarnya untuk pretending emosi kita baik walaupun sebenarnya tidak... =(


#cuba untuk mengawal emosi sehabis baik selepas ini.. =)

Nong Andy said...

aku pula selalu beremosi bila baca cerpen kau.. beremosi bila baca isu yang ko bagi kita kupas. adakala emosinya..

1) tertawa sendiri (itu untuk citer sweet)

2) tangkap leleh (kalau citer sedih)

3) Dahi berkerut-kerut (sebab kena suh kupas isu yang menarik.. teruja nak keluarkan pendapatlah tu ekekeke)

* ko xde cerpen.. aku pun sama hehehe..

CikUna said...

Emo temo ni tak amo lah.. tak cumil kan.. ngeee

Bidadari Syurga said...

insyaallah...

msredcheesecake said...

marah tak salah, cuma kena pandai channelkan rasa marah itu ke arah yg betul.... constructive, jgn jadi destructive....

maszull said...

assalamualaikum iffah...suka2 nice n3...:)

kay_are said...

ok tapi kadang2 memang susah nak mengawal emosi ni.. depend gak kat situasi camne kan?

Kira Sakura said...

akak pun kadang2 gagal lawan emosi jugak tp selalunya akak diam dlu klu terlalu marah... klu bersuara jugak takut jadi menda laen lak.. huhu

PERINGATAN

Assalamualaikum dan selamat sejahtera kepada yang bukan ISLAM.

1.Saya selaku tuan punya blog ingin menegaskan sebarang peniruan amat tidak digalakkan. Sebarang pengambilan info, sila kreditkan kepada blog ini.

2. Idea yang dicetuskan oleh saya hanyalah pendapat peribadi. Sekiranya anda tersinggung harap dimaafkan. Segala kesulitan saya memohon ampun dan maaf.
Daisypath Anniversary tickers