CORETAN TERBARU NADH

Orang Melayu

ASSALAMUALAIKUM DAN SELAMAT SEJAHTERA kepada yang bukan beragama ISLAM
Ya aku orang melayu. Aku bangga dengan kaum aku yang dulu. Erk yang mana bukan berbangsa Melayu jangan terasa. Cuma aku nak cerita pasal bangsa aku ni. Yalah kita ni melayu. Adakah hanya dalam kad pengenalan saja?

Oh macam Islam pada nama. Tapi aku nak cerita pasal orang Melayu. Kita Melayu, membesar dengan budaya melayu, mendengar sejak dalam perut lagi. Tapi kenapa masih ramai orang Melayu yang gagal dalam peperiksaan. Aku tak tipu.

Memang wujud. Sampai adik aku pun kata bahasa Melayu susah. Selalu dapat B je. Aku senyum. Bukan nak berlagak ke apa. Tapi inilah kenyataan. Bahasa Melayu susah sebenarnya. Kalau kamu semua belajar ke peringkat tinggi dan ada subjek pengajian Melayu.

Mesti masa tu baru kamu tahu sebenarnya bahasa Melayu susah. Tapi orang kita pun guna bahasa Melayu tak betul. Bukan nak mengajar cuma nak tunjukkan kesalahan yang biasa orang buat semasa menaip. Sampai cikgu aku berbangsa Cina membetulkan kesalahan tu.

Er kalau aku, serius aku malu. Yalah orang yang fasih berbahasa kantonis dan english boleh membetulkan kesalahan tatabahasa, ejaan dalam bahasa Melayu. Kita terlalu memandang rendah terhadap bahasa kita sendiri. Sibuk kejar bahasa antarabangsa kononnya.

Dulu bahasa Melayu pernah jadi LINGUA FRANCA tapi kenapa tidak sekarang? Sedangkan Jepun boleh maju dengan bahasa sendiri. Tak payah guna bahasa antarabangsa pun. Tenung hati kamu dalam-dalam adakah kamu layak digelar bangsa Melayu? Cuba cari di internet. Dan kamu akan jumpa maksud bangsa Melayu sebenar. 

Contoh kesalahan penggunaan bahasa Melayu dari segi tatabahasa, maksud, imbuhan.

Sini salah                      Sini betul
KEBAIKKAN             KEBAIKAN
GORENG PISANG     PISANG GORENG
DI GELAR                   DIGELAR

Okey perkataan baik adalah adjektif iaitu kata sifat. Jadi imbuhan KE - AN digunakan bukan KE - KAN. Pisang tu kamu semua tahu kan. Goreng pisang adalah perbuatan apabila kita sedang menggoreng. Kalau pisang goreng ialah kata nama =). Di gelar adalah salah kerana penggunaan DI untuk tempat barulah jauh. Contohnya di rumah, di depan, di tepi, di sisi, di dalam, di negara. Kalau untuk selain tempat barulah digelar, disepit, ditelan, dilabur.

Okey, kalau tak puas hati carilah dalam internet. Banyak lagi kesalahan bahasa kita. Kalau kita tak guna bahasa kita dengan baik siapa lagi nak gunakan? Kita perlu bangga dengan bahasa kita=)

7 comments:

mira ellyna said...

tibe2 terase macam sekolah balek haha
ty for sharing

mira ellyna said...

tibe2 terase macam sekolah balek haha
ty for sharing

mas saari said...

akak kalau tak sure dgn penggunaan bahasa tu lebih suka rujuk kamus dewan...

hehehehe...terlebih rajin kan?

fRaMe+LenSeS said...

waahhh.. maceh jiran.. ai tahu dah skg, lalalalalalala~~

tia @ Ini Kisah Tia said...

hehe . pisang goreng yeee ..

Sunah Mohammad said...

yessssssss~ i loikeee yang ni! sebab selalu cek typo part2 ni... :p

Eera Shera said...

bahasa jiwa bangsa kan.kalau bukan kita yg pertahankan bahasa kita, siapa lagi?

PERINGATAN

Assalamualaikum dan selamat sejahtera kepada yang bukan ISLAM.

1.Saya selaku tuan punya blog ingin menegaskan sebarang peniruan amat tidak digalakkan. Sebarang pengambilan info, sila kreditkan kepada blog ini.

2. Idea yang dicetuskan oleh saya hanyalah pendapat peribadi. Sekiranya anda tersinggung harap dimaafkan. Segala kesulitan saya memohon ampun dan maaf.
Daisypath Anniversary tickers