CORETAN TERBARU NADH

Cerpen: Kasih bersemi

ASSALAMUALAIKUM DAN SELAMAT SEJAHTERA kepada yang bukan beragama ISLAM
Aku nak publish balik. Suka hatilah aku yang karang. Sesiapa yang nak baca cerpen. Inilah karya aku yang tak seberapa hasil dari menjoin segmen bro ben. Memang banyak segmen bro ben mengilhamkan cerita=)
Segmen bro ben dedulu punya

"Kalau dah itu kata abah, apa yang Lini boleh cakap," Azlini berlalu pergi. Abah tersenyum puas. Hanya ibunya, Mai merenung langkah anaknya. Sayu hatinya. 
"Abang, tak boleh ke bagi Lini kenal hati budi orang tu dulu. Ni tak terus nak tunangkan," Si Ibu cuba berlembut.
"Awak apa tahu? Dulu kitapun macam ni," Dengus kuat. Segera Dollah keluar menghidupkan enjin motor cabuknya.
"Abang nak ke mana lagi tu? Malam dah ni," Mai risau. Si suami tidak mengendahkan langsung.
xxxxx
"Apa anak kampung tu ayah?" Shariff segera bangun.
"Kenapa kau tak suka ke?" Hujung misainya dipegang.
"Er ayah. Tak ada orang lain ke? Perempuan tu dah lah miskin. Memang tak padanlah," Shariff berterus-terang.
"Shariff! Jaga kata-kata kau tu. Memang mereka miskin. Tapi sebab mereka kau hidup tahu?" 
"Tapi tu cerita lama. Shariff dah kenal orang lain kat KL tu yah," Shariff seakan memujuk.
"Tapi ayah dah janji," Anak kesayangannya meminta apa saja. Pasti dia akan tunaikan. Entah kenapa dia boleh tergerak menerima lamaran kawannya Dollah. Pak Usop mengeluh.
"Boleh, tapi dengan syarat. Biar si Lini tu sendiri yang putuskan. Macam mana sekalipun," Pesanan terakhir Pak Usop sebelum masuk tidur. Shariff buntu.
xxxxx
"Nadh kau kena tolong aku, Nadh!" Shariff serius.
"Apahal kau ni? Aku datang jauh-jauh dari KL bukan nak hidang aku air ke apa" Nadzri mengeluh.
"Oh air ya? Kejap," Shariff laju menghilangkan diri.
"Apa sangatlah pertolongan yang dia nak aku buat ni," Nadh memejamkan mata. Letih drive ke Johor masih terasa.
"Nadh, kenapa tidur pulak ni," Sergah Shariff dari belakang.
"Aku tutup mata je pun,"
"Nah air kau. Special punya," Sengih.
"So kenapa? Apa yang penting sangat kau call aku malam tadi suruh datang ni?"
"Rileks dulu. Kau kan penat. Kejap lagi aku cerita," Shariff senyum lagi.
"Aku tak sabar. Cepat cakap kau nak aku tolong apa ni? Kau buat masalah lagi ke?" Shariff laju geleng.
Shariff pun ceritalah dari A sampai Z. Nadh hanya tergelak.
"Kau main-main pulak Nadh. Aku serius beb! Ni Yana aku nak campak mana?"
"Aku gelak sebab tak sangka ada kes kahwin macam kau ni," Gelak bersambung.
"Serius sekarang. Kita bincang tugas kau pulak," Shariff berdiri.
"Wah, semangat. So apa tugas aku?" Nadh sengih.
"Kau pikat minah tu. Sampai dia lupakan aku dan lamaran bapak dia. Then, bila aku selamat kau pun tinggalkan dia. Kau pun bukan pernah duduk kampung kan?"
Nadh terdiam. Besar tugasnya tu.
"Kau betul-betul nak aku buat? Bukan orang lain?" Nadh curiga.
"Betullah. Kau single. Kau kat KL syarikat mak bapak kau punya. Jadi tak datang kerja sebulan tak apa kot," Shariff tepuk bahu kawan lamanya.
xxxxxx
"Tumpang tanya, kat sini ada rumah tumpangan tak?" Nadh bertanya. Dia pasti inilah Azlini, gadis kampung yang diceritakan Shariff.
"Er Assalamualaikum. Kat sini tak ada pulak rumah tumpangan. Rumah orang tua-tua adalah," Azlini senyum. Nadh kelat. 'Baru hari pertama, perempuan ni liat sikit.' Bisik hati Nadh.
"Oh kalau macam tu tak ada tempat bermalamlah saya ni," Ayat sedih.
"Encik ni pendatang asing ye?" Nadh tergamam. 'Pendatang asing dia kata kat aku?'
"Eh cik adik pandai bergurau. Saya memang orang Malaysia. Datang kampung ni nak buat kajian sedikit," Nadh cuba kawal emosi.
"Kajian apa ya? Tak sangka kampung buruk ni pun ada orang luar nak buat kajian," Azlini sengih.
"Kajian tanah kat kampung ni. Kukuh ke tak. Maklumlah, sekarangkan musim tanah runtuh," Nadh petah membalas. 'Dia belum kenal siapa Nadh.' Getus hatinya.
"Saya faham. Encik kalau tak tahu nak tidur mana malam ni, pergilah surau. Surau memang ramai orang malam-malam. Jadi Encik tak perlulah takut,"
"Okey, terima kasih saudari," Nadh bengang. 'Bukan nak ajak aku tidur rumah dia ke apa!'
xxxxx
"Macam mana Dollah? Aku dengar anak kau dah berkenan dengan budak kolumpo tu?" Pak Usop pandang sepi.
"Nampaknya begitulah. Budak tu pun baik aku tengok. Rajin menolong kat surau," Tak sedar memuji Nadzri.
"Kalau macam tu, tak dapatlah kita berbesan," 
"Eh janji tetap janji. Anak aku pandailah aku uruskan. Anak kau si Shariff sebulan tak balik. Apa khabar dia sekarang?" Dollah pelik.
"Entahlah. Mungkin dia tahu anak kamu tak nak kat dia. Tu dia tak balik tu." Pak Usop pandai sembunyikan hal sebenar.
"Aku bersalah dengan kamu Usop," Dollah memegang bahu Usop.
"Nak bersalah apanya. Aku rasa ada baiknya kamu jodohkan si Nadh tu dengan anak kamu. Kang lain cerita timbul."
"Anak kamu macam mana Usop?" Dollah bersalah. Dia suka akan Nadh tapi janjinya mesti dikotakan.
"Anak aku biar dia pulih sendiri. Kat kolumpo banyak perempuan Dollah. Pilih je. Aku ni pun boleh kahwin lagi. Sengaja aku tak mahu," Keduanya gelak besar.
xxxxx
"Abah dah buat keputusan. Abah tengok kamu bukan main dengan budak kolumpo tu," Azlini terpaku.
"Keputusan apa bah?"
"Abah nak jodohkan kamu. Tak nak orang kata belakang pasal kamu. Kamu tu anak abah. Anak ibu," Dollah serius.
"Abang betul ke ni? Shariff macam mana?" Mai bertanya suaminya.
"Kamu jangan risaulah. Budak tu lelaki. Senang dapat ganti," Azlini tersenyum.
"Kamu setuju tak Lini?" Malu-malu dia mengangguk. Tak sangka hanya sebulan cinta mula berputik di hatinya. Banyak benda yang dia tahu dari Nadzri. Maklumlah belum pernah keluar dari kampung ini.
xxxxx
"Shariff kau punya plan memang menjadi. Masalahnya aku ni,"
"Kau kenapa pulak?" Shariff pelik. 
"Aku kena kahwin dengan minah tu!" Nadh buntu.
"Kau bukan suka suasana kampung? Aku suruh duduk sebulan dulu kau kata tak nak. Tapi bila aku ajak balik kau nak lekat kat sana," Pening dengan sikap kawannya itu.
"Aku tak sedia nak pikul tanggungjawab," Gelak kuat.
"Apasal kau gelak?"
"Yelah aku ingat kau tak suka dia,"
"Aku suka dia. Senang borak dengan dia. Tapi..."
"Kau jangan risau. Kahwin je kan. Bukan buat apa pun," Shariff yakinkan kawannya.
"Kahwin je kau kata? Papa Mama aku macam mana? Mahunya diorang terkejut dengan berita ni."
"Kau jangan susah. Aku kan ada. Aku cakap kat diorang lepas kau dah kahwin. Diorang tak ada kat Malaysia kan?"
"Memanglah. Harap perkara ni tak menyusahkan aku kelak,"
xxxxx
"Abang betul ke Lini dengar abang kahwin sebab terpaksa?"
"Eh siapa cakap?"
"Yelah masa akad nikah pun mak ayah abang tak datang pun," Azlini kecewa.
"Bukanlah. Diorang kat luar negara. Nanti diorang balik kita buat majlis belah abang pulak," Nadh memujuk hati isterinya.
Sejak lafaz ijab dan kabul termeterai, sejak itulah dia berjanji akan menjaga Azlini walaupun perkenalan mereka dirancang awalnya. Cinta memang tak kenal siapa. Siapa sangka Shariff juga tak kahwin sampai sekarang. Entah mana perginya kekasih yang diagungkan dulu. Azlini dan Nadh semoga berbahagia.

Pengarah:
Iffah Afeefah aka MissRan
Penulis Skrip:
Iffah Afeefah aka MissRan
Para pelakon:
Azlini aka Cik Pulau
Nadzri aka Nadh
Shariff aka Ujang
Puan Maizatul aka My
Dollah aka durian tak sedap
Usop aka Zacky

4 comments:

AI said...

- wahhh best citer ni...

- ade sambungan x?

- ♥♥♥

tikin said...

best cite ni ^^
hrp2 ade sambungan..hihihi

cik pulau said...

apakah???
ditayang kali kedua..
dpat sambutan hangat lewteewww..
hahaha...

thumbs up..=p

ijA said...

besttt....

PERINGATAN

Assalamualaikum dan selamat sejahtera kepada yang bukan ISLAM.

1.Saya selaku tuan punya blog ingin menegaskan sebarang peniruan amat tidak digalakkan. Sebarang pengambilan info, sila kreditkan kepada blog ini.

2. Idea yang dicetuskan oleh saya hanyalah pendapat peribadi. Sekiranya anda tersinggung harap dimaafkan. Segala kesulitan saya memohon ampun dan maaf.
Daisypath Anniversary tickers