CORETAN TERBARU NADH

Cinta dalam hati Part 7

ASSALAMUALAIKUM DAN SELAMAT SEJAHTERA kepada yang bukan beragama ISLAM
Sila baca bahagian sebelumnya untuk faham keseluruhan cerita. Ini merupakan cerpen bersiri.

"Bangun-bangun. Anak dara apa ni bangun lambat," Mak mula membebel. Hanan menarik selimut menutupi muka.
"Eh Hanan, bos kamu dah siap mandi. Kamu bangun pun belum," 'Hah bos? Alamak'
"Mak kenapa tak kejut awal-awal. Hanan lupa bos ada," Sengih.
"Dah banyak kali kejut. Pergi mandi," 
Hanan lekas mengambil tuala dan menuju ke pintu. Tiba-tiba...
"Nak ke mana tu?" Hanan terhenti.
"Nak pergi mandilah mak. Kan mak yang suruh tadi," Hanan geleng kepala.
"Memanglah mak suruh. Tapi rambut panjang berjela tu nak tayang kat bos ke?" Mak terus beredar.
"Alamak mak! Sorry," Jerit dari dalam.
'Macam mana aku boleh lupa ni? Peliklah ada orang asing kat rumah. Nampak gayanya kena pakai tudung tiap masa.
xxxxx
"Bos bila sampai? Awal bangun," Hanan melihat makanan yang tersedia.
"Lama dah. Awak tu yang bangun lambat,"
"So macam mana tinggal kat rumah Pak Abbas?"
"Okey je. Not bad. Ingatkan nak tinggal rumah awak," Bos selamba. Dia menyuakan roti ke mulutnya. 
"What? Bos jangan. Nanti jadi macam semalam siapa susah?" Hanan menjegilkan mata. Bos tergelak.
"Rileks Hanan. Saya tak macam tu. Oh ya Pak Abbas keluar pekan pagi tadi. So saya bosan. Jom pergi jalan,"
"Awak bosan saya kena pergi teman awak jalan? Awak ingat saya ni kuli ke?" Hanan minum air milo.
"Eh bukan awak memang kuli saya ke?" Adli tergelak besar. Mak Milah menjenguk dari dapur.
"Apa yang sakan sangat gelak ni?" Mak Milah pelik.
"Bos ni mak. Suka sakat orang," Manja.
"Mana ada mak cik. Anak mak cik ni, tak nak bawak saya jalan-jalan kat kampung. Biasalah saya belum pernah sampai sini," Bos laju cover.
"Eh kenapa tak nak pulak? Kesian Adli. Jauh-jauh datang," Mak menyebelahi bos. Hanan mengetap bibir.
"Dah, makan banyak-banyak ye Adli. Biasalah rumah makcik ni tak macam rumah kat KL tu. Makan apa ada je," Mak Milah masuk ke dapur semula. Adli terdiam. Lama tak makan masakan mak.
xxxxx
"Bos, nilah kawasan kampung rumah saya. Tak ada apa yang menarik. Kambing banyaklah," Sengih Adli mendengar.
"Awak tahu tak Hanan. Saya memang suka suasana macam ni. Tenang je," Adli duduk di dahan terbiar.
"Bos! Kotor seluar nanti," Hanan risau.
"Tak apa. Saya bukan alergik pun. Marilah duduk," Bos mengajak.
"Tak apalah bos. Tak manis dipandang orang," Hanan menolak dengan sopan.
"Bos, kenapa bos nak ikut saya balik sini?" Cuba mencungkil rahsia.
"Apa saya dapat kalau saya bagitau awak? Wahai cik Hanan?" Bos berseloroh.
"Dapat bagitau sayalah," Gelak.
"Pandailah awak. Kalau saya cerita awak nak tolong ke?" Bos bertukar nada.
"Boleh, kalau kena dengan caranya. Apa dia?"
"Saya nak cari seseorang. Penting dalam hidup saya," Bos meraup mukanya. Rambut yang jatuh dibetulkan duduknya.
"Oh bos ada makwe kat sini? Kenapa tak cakap awal-awal? Saya on je," Sengihan Hanan mendebarkan hatinya.
"Bukan makwelah. Saya mana sempat nak bercinta. Lainlah macam awak," Bos menyakat.
"Bos, saya bercinta pun tak pernah," Hanan membuang pandangan jauh ke sungai.
"Ya? Kalau saya kata saya tak percaya?" Adli cuba menguji wanita di hadapannya.
"Bos, pandangan bos takkan saya nak halang. Tapi memang tak ada pengalaman pun pasal ni," Hanan jujur.
"Kalau macam tu kita sama. Dua-dua single. Jom kahwin?" Tergelak besar Hanan dibuatnya.
'Hanan kau berjaya mencuri hatiku. Kenapa kau juga yang hatiku pilih. Aku sangat berharap kau akan melupakan si dia. Terimalah aku sayang' Hatinya berbisik. Adli mengiyakan. Hanan dipandang lama. 'Suka benar wanita ini gelak'
"Kenapa bos pandang saya macam tu? Salahke saya gelak?" Sengih lagi.
"Tak bukan salah tapi silap," Bos senyum kembali.
"Silap? Bukan sama ke? Ala gelak pun tak boleh," Hanan mencangkung dan bermain pasir dengan ranting.
"Saya guraulah. Hanan kenapa awak suka dengan budak tu?" Bos bertanya soalan cepu mas.
"Senang je bos. Dia je lelaki yang ada kat kampung ni. Tu saya suka dia. Kalau saya nampak bos dulu mesti saya suka bos," Adli tersenyum. 'Main cakap sedap mulut je'
"Kalau dia kahwin maknanya awak akan suka sayalah Hanan?" Bos mencangkung depannya.
"Apa ni bos? Tak lawaklah," Hanan cepat-cepat berdiri. Bos tergelak. 'Dalam hati ada cinta. Akanku pastikan kau milikku wahai puteriku.'

4 comments:

Sunah Mohammad said...

alaaaaaa... letak lah balik button Like tu..

fardhilah said...

DAH HABIS KE BLM NI? MCM XHBS LG..

norwahidazamri said...

da hbiz kew???mcm tergntung r cite ney...bg r ending yg psti..

Anonymous said...

da hbis ke? cite ney mcm tergntung r... bg r ending yg tept..

PERINGATAN

Assalamualaikum dan selamat sejahtera kepada yang bukan ISLAM.

1.Saya selaku tuan punya blog ingin menegaskan sebarang peniruan amat tidak digalakkan. Sebarang pengambilan info, sila kreditkan kepada blog ini.

2. Idea yang dicetuskan oleh saya hanyalah pendapat peribadi. Sekiranya anda tersinggung harap dimaafkan. Segala kesulitan saya memohon ampun dan maaf.
Daisypath Anniversary tickers