CORETAN TERBARU NADH

Apa hak kau?

ASSALAMUALAIKUM DAN SELAMAT SEJAHTERA kepada yang bukan beragama ISLAM
Kau ada hak eh? Kau ada hak buat apa kau suka? Senang cerita kau suka sakiti hati sendiri. Best sangat ke buat macam tu? Yang sakit tu kau. Bukan orang lain. Apa hak kau sebenarnya?

Hidup kat dunia ni pun sebab menumpang je. Kau tak ada hak. Kau dah pinjam pandailah jaga barang pinjam tu. Ini tak buat sesuka hati je. Aku punya sukalah. Hati aku. Badan aku. Yang kau sibuk nasihat apahal? Amboi angkuh benar cakap.

Ingat kau hidup tetiba. Tahu-tahu je dah besar. Boleh berfikir? Dah tu kenapa tak suka nak terima pandangan orang lain? Kenapa nak ego tak menentu? Ingat sikit bila-bila masa boleh mati. Bila-bila masa boleh lumpuh. Bila-bila masa kau tak secantik atau sekacak sekarang.

Sedar tak semua tu pinjaman? Jadi apa hak kau nak sakitinya? Nak bunuh diri? Nyawa tu siapa bagi? Aku punya nyawa. Ada aku susahkan kau? Aku kata ada macam mana? Ada sebab aku dikira bersubahat kerana tak menasihatkan kau.

Kau tu putus cinta sikit nak bunuh diri. Putus cinta sikit pergi pub hiburkan duka lara. Apa kau ingat semua tu menenangkan hati ke? Tulah mak ayah suruh solat masa kecik tak mahu. Malas. Bila besar makin besar kepala. Solat pun malas. Sebab tu hati tak tenang.

Lepas tu datang tempat yang sangat tak menenangkan hati. Bila makin jauh dengan Allah macam tulah jadinya. Fikir nak mati je. Padahal masalah sikit je. Memanglah kau je rasa. Tapi tak kan nak ikutkan rasa tu? Ikut hati mati ikut rasa badan binasa.

Jadi fikirlah yang kamu tiada hak langsung atas jasad, hati, akal. Itu semua pinjaman. Sebelum terbuat sesuatu yang dibenci Allah baiklah kau tampar diri sendiri dan sedarlah, yang kau tak layak menyakiti diri sendiri. Aku benci orang lemah macam ni.

Ps: Aku harap dia tak macam ni. Dia kan kuat =)

16 comments:

Tentang Aku said...

hak sebagai seorang suami . hahah

http://muhammadaliafandy.blogspot.com/

sergeant keroro said...

hehe :P

p/s : siapa dia tu? misteri betul XD

Mat Gebu said...

sAPA LAH TU EKS...OSTAD JIJI KAHH?..WAAAA..SUNAH..OOOO..SUNAH.. HAHA...

Cik siti said...

:P bw!

aimie amalina said...

hak..
betol!
sume milik tuhan..
kal ari ni cakap syg
esok luse?
hati milik tuhan..
berdoalah supaya tidak dibolak balikkan hati ni..aminn =)


p/S:hahah..ps besambung..ye dh stat dah ..kiki

Luqeem™ said...

sama2 kna berdoa..:)

aiman said...

sama2 kena berdoa..

ïêmå å¢klê§ said...

wauu..
marahnya...sabar erk..

cik iffah nasihat la die elok2..
bese la orang tua ni keras kepala...

yad'z said...

hahha... pokcik mat gebu.. wahhh komen die... panass.. panass.. hahahahaha...

btw.. setiap yang terjadi ade hikmah n asbab nye.. kene lah redha n tabah mengharungi.. putus asa dan lemah bukan jalan nya.. =)

akoo pae said...

moge2 die tak macam ni =)
*wpun tatau die sape.haha

sea_lavender said...

sabar2 ya ukhti~~
manusia masih dlm kealpaan...
Alhamdulillah kamooo hadir menjalankn mas'ul dgn yg terbaik =)

Kid said...

salam..
bagi aku, ni nasihat yg mmg paling best boleh digunapakai bg mna-mana makhluk Tuhan yg ketegaq...
mana tau, depa akan dengaq nasihat kita klu x leh nk dengaq nasihat yg berhemah?

maszull said...

salam iffah...semoga semunya baik2 je dan Allah sentiasa ada disisi org2 yg lemah dan x berdaya....:)

fiq. said...

apa2 terjadi kenalah kembali pada allah kan =]

cik pulau said...

sape pikir nak bunuh diri sebab putus cinta memang bangang...

Naniey TJ said...

sapa plk fikirn singkt cmtu?????
mcm2 la manusia ni..... bila tiada rsa cinta pada p'cipta cmnilah jdnya... org nk b'cinta kte pon nk...tp kdg2 ad org x sdr pd btsn cintanya.... sbb tulah mcm2 jd

PERINGATAN

Assalamualaikum dan selamat sejahtera kepada yang bukan ISLAM.

1.Saya selaku tuan punya blog ingin menegaskan sebarang peniruan amat tidak digalakkan. Sebarang pengambilan info, sila kreditkan kepada blog ini.

2. Idea yang dicetuskan oleh saya hanyalah pendapat peribadi. Sekiranya anda tersinggung harap dimaafkan. Segala kesulitan saya memohon ampun dan maaf.
Daisypath Anniversary tickers