CORETAN TERBARU NADH

Kuih ni sama tapi tak serupa

ASSALAMUALAIKUM DAN SELAMAT SEJAHTERA kepada yang bukan beragama ISLAM
Aku dari dulu nak post pasal kuih kegemaran aku ni. Tapi teringat balik lepas tengok entry seorang blogger semalam. Jadi aku nak bagitau korang yang aku suka makan kuih tako dan tepung pelita.

Aku baca satu entry dia tertukar dua kuih ni. Yup kuih ni pernah aku tertukar dulu. Ingat sama je. Sebab rasa dia lebih kurang je. Tak tahu apa bezanya? Aku tanya Ibu apa beza dua kuih ni. Rupanya bukan daun je tak sama.

Aku selalu buat yang ni dengan Ibu dulu-dulu
Tepung yang digunakan pun lain okey. Ini buktinya.

Klik sini untuk resepi tepung pelita.

Klik sini untuk resepi kuih tako.

Dah tengok? Satu guna tepung beras. Satu tepung jagung. Kuih tako biasa orang letak sengkuang cina.
Guna daun pandan
Nampak daunnya?
Dapat beza tak? Aku lagi suka kuih tako. Sebab ada sengkuang cina. Tapi kat bazaar banyak jual tepung pelita je. Sedih. Huhu selamat berpuasa kawan-kawan=)

Ps: Dia pernah makan ke tak ni?

11 comments:

aimie amalina said...

hayoooo
cedapnye
due2 mak suke
due2 mesti ade kat umah ari2
tapi opah suke tako je
hihihihi
sebb tepung pelita aka limas ni maneh sikit dan x de jagung dan x de sengkuang cina cam tako..kikiki

cik pulau said...

ai pun biasa makan tepung pelita je..hehehe

JIJI YU said...

kueh tako untuk taiko2 je kot

sergeant keroro said...

dah lama tak makan, haha.

untunglah tahu buat kueh~

msredcheesecake said...

msred suka tepung pelita...kueh tako tak pernah dengar...

Faaein Talip Roy said...

ooo... lain eh.. ingatkan sama je..

suka kuih tepung pelita..

tomatokering :) said...

hahah ingat same -..-''

sifu im said...

jiran aku dia jual kuih tako..mmg sllu gak la dia anta kuih tu kt umah aku

Mr.Thinker@Ali said...

kuih tako kuih fav. tp sedih, sayang. sbb kuih tako kat kedai x ada sengkuang. nak x nak, makan jaa. tp lg sedih bila tang putih tu tawar, x masin. ah, memilih betul aku. huhu.

mas saari said...

suka tepung pelita...sedap!!
kalau kuih tako tu tak pernah makan..

ir prof dr alia rosli said...

dua-dua tibai

PERINGATAN

Assalamualaikum dan selamat sejahtera kepada yang bukan ISLAM.

1.Saya selaku tuan punya blog ingin menegaskan sebarang peniruan amat tidak digalakkan. Sebarang pengambilan info, sila kreditkan kepada blog ini.

2. Idea yang dicetuskan oleh saya hanyalah pendapat peribadi. Sekiranya anda tersinggung harap dimaafkan. Segala kesulitan saya memohon ampun dan maaf.
Daisypath Anniversary tickers