CORETAN TERBARU NADH

Tak risau ke kalau tak pandai masak?

ASSALAMUALAIKUM DAN SELAMAT SEJAHTERA kepada yang bukan beragama ISLAM
Hoh tetiba isu masak muncul. Aku bukan apa. Terbaca berita isteri minta diceraikan kerana sedar diri tak pandai masak. Klik sini untuk baca. Hurm macam-macam kan?

Aku bukan nak menyindir korang. Nak tegur diri sendiri. Haha sebab tak semua orang suka masakan kita. Ini kenyataan. Walaupun kau masak kira macam chef dah tahapnya. Tak semestinya bakal suami kau boleh terima masakan kau tu.

Tengah terfikir kan? Aku tahu. Aku pun rasa macam tu. Ayah aku sungguh cerewet bila bab makan. Ibu cerita masa dulu-dulu masa baru kahwin kat kelantan. Ayah aku marah sangat kalau tak cukup rempah. Contoh buat sup ayam. Tak cukup bunga lawang pun dia boleh komen.

Tapi memang serius cerewet kau tahu. Ibu selalu menangis sebab menerima kritikan pedas tu. Tapi berkat kegarangan ayah aku, masakan ibu makin hari makin sedap. Sampaikan saudara mara suka sangat bertandang kat rumah. Rumah kami seperti restoran sementara. Hik hik hik.

Aku pulak terfikir. Macam mana nasib aku nanti. Adakah aku akan dapat orang macam ayah aku? Tak sanggup. Masa memula aku belajar memasak untuk ayah aku. Memang cuak kena marah. Dia ada tegur cuma komennya tak lantang sangat. Sampailah sekarang dia dah imun masakan anak-anak dia sebab ibu busy sokmo.

Kalau sedap pun ayah aku akan puji sekali dua je. Memang susah nak memuji. Adalah kena puji. Kembang semangkuk jugaklah. Pujian mahal siapa tak suka kan? Sampai sekarang ayah aku kalau puji mesti berkias je.  Sampai ibu kena puji diri sendiri sebab harapkan ayah berkurun baru nak dapat. Ayah akan gelak je.

Aku takut bila fikirkan saat ini. Adakah jodoh aku cerewet? Kita sama-sama doakan eh. Tapi ciri-ciri lelaki idaman aku ada kat ayah kecuali cerewet dan garang. Okey aku lupa ayah aku minat bola. Jadi tambah satu lagi tak nak lelaki gila bola. Oh my, budak kecik tu memang saja je. Haha=P

Ps: Dia tak cerewet kot bab makanan ni=)

15 comments:

asamasin said...

nseb baek dye xcerewet.. :D

Atiqah Wadiah said...

beznyer klu dpt laki yg suka n pndai masak :)

Wanz Mejuez said...

Jadi kita kena bersedia dari awal... >_<

blajar masak basic2 dan selalu surf internet bab resepi.. belajar sikit2 mengenai masakan..

lama2 dah okay boleh masak tak gunakan buku resepi.. masak ikut naluri hati...

masak dengan emosi selalunya masakan tak jadi sedap...

selalu macam tuh kot..


>_<

<- Chef

sergeant keroro said...

gila bola?? hehe :P

p/s : dia tu mesti cerewet, HAHA

*lawan jugak*

mary ann ;) said...

mak saya mewajibkan smua anak dara dia kena belajar masak dari zaman sekolah lagi..

hahahah

tp bukan semua terer masak..kehkeh

JIJI YU said...

ooo...kena cerewet le ni baru upgrade masakan..

Aziela said...

Paling berkesan ialah belajar memasak dari ibu mertua walau kita dah pandai sekali pun. Sebab selera orang lelaki biasanya ialah masakan ibunya.

~..Lesung Batu..~ said...

waaa takotnya!~ hahaha bagus la kalo dia tu tak cerewet... =p dak gemok cerewet ke??hahaha *tetiba*

Sis-Lin said...

Tak risau ke kalau tak pandai masak?? : takkkkkkkkkkkk....hehehehe

nak tau x..sis dulu kawin umur 18thn..satu apa pun x tau..tp sbb hubby jauh beza 10thn dan pandai masak*kira dh tua*..so sis belajar dr dia..hehehhe

tp bukan bermakna kita kena cr laki tua..zaman skrg ni ramai anak2 muda lelaki suka memasak tau! cr aja yg menetapi citarsa..hehehehe

aiman said...

rasanya dia cerewet la..

Nurnajwa said...

Ehehe, boleh la tu drpd tak tau lgsung ;)

*mntk2 tak dpt yg cerewet ye, hehe*

amir aizat said...

kena cerewet eh,haha

Clara said...

Cr pown tak reti sgt masak..

simple2 reti lh.. lgpown cbe fkir, budak2 zmn skunk ibu bapa lg beratkan kat pelajaran jee..

Pagi, petang siang malam. Kalau dah balik petang tu, dah pnat nak study lg.

Lepas tu, bila mase cuti nak tolong asyik kena bebel. Suruh jgn masuk dapur. kadang2 je CR msuk dpur.

Abg pun 2x5 bising CR tak reti masak.. Byk sgt komplen. Nak sdap2 masaklah sndri. Kakak kte, lpaz SPM nak suruh CR masak.

Cr rasa dah malas nak masak. kdg2 bolehllah. Tapi kalau nak blja memsak bnde baru. Erkk.. malaslah.. Yang cr taw tu okelah jugak..

p/s : Terluah perasaan plx.. sorry..

Atiqah Sa'ahiry said...

kita xreti masak..malaslah..xsampai mood g....nantilah..ek.

aimie amalina said...

hohoho
gawat nih..
hokey..cari lelaki keje chef hokey?

PERINGATAN

Assalamualaikum dan selamat sejahtera kepada yang bukan ISLAM.

1.Saya selaku tuan punya blog ingin menegaskan sebarang peniruan amat tidak digalakkan. Sebarang pengambilan info, sila kreditkan kepada blog ini.

2. Idea yang dicetuskan oleh saya hanyalah pendapat peribadi. Sekiranya anda tersinggung harap dimaafkan. Segala kesulitan saya memohon ampun dan maaf.
Daisypath Anniversary tickers