CORETAN TERBARU NADH

Kau dah cukup pandai ke?

ASSALAMUALAIKUM DAN SELAMAT SEJAHTERA kepada yang bukan beragama ISLAM
Iklan: Menu hari ni ayam percik kelantan, sup tulang, murtabak buatan omak den, sayur, teh o ais.

Oh aku dah ada master. Lepas ni nak sambung Phd. Hebat. Anak melayu tak ramai jadi DR. Riak*

Aku dah belajar tinggi-tinggi. Ikut kata ayah aku.

Aku dah belajar mana aku mampu. Aku malas nak kerja. Cukuplah dengan gelaran DR ni.

Hah biasa dengar tak dialog macam ni? Selalu dengar orang bijak pandai macam ni. Mestilah berlagak. Penat kot dia belajar. Ingat senang nak capai? Aku yang nak ijazah ni bukan main lama rasa nak habis. Tapi belajar untuk diri sendiri jugak.

Tapi kalau niat nak belajar tak ikhlas. Apapun yang kita buat mesti tak kena. Ada je yang tak puas hati. Sampai niat nak belajar sebab nak orang pandang tinggi. Riak.

Aku suka kalau orang mengejar ilmu. Tapi bukan untuk riak, takbur. Cukuplah menajamkan minda dengan ilmu yang ada. Jangan nak menyombong dengan ilmu milik Allah ni. Asal orang tanya je kedekut nak kongsi.

Selalu sangat jadi macam tu. Kejar ilmu hanya untuk diri sendiri. Yang lain tak boleh. Kalau nak cari sendiri. Buat susah payah macam dia buat dulu. Tak baik punya. Kalau ada ilmu walaupun sikit kongsilah.

Macam yang selalu kita dengar, tengok apa isi yang dia nak sampaikan bukan perwatakan orang yang menyampaikan. Jangan sebab dia belajar tak tinggi ko nak ignore je apa dia cakap. Selalu jadi macam ni. 

Contoh paling dekat mak ayah. Kalau tak ada mak ayah nak lahirkan kau takkan kau dapat belajar tinggi. Ini dengan mak ayah pun nak berlagak. Tak faham aku! Kesimpulan, kejarlah ilmu tapi jangan lupa nak tunduk bawah bila dah ke puncak. Sekian.

Ps: Dia gila bola. Aku benci gila.

14 comments:

unknown said...

Nice post!

Kte hendaklah sntiasa dahaga kan ilmu.. =)

K said...

betul, kita kena ikhlas, jangan lupa daratan :)

Ku Azhar said...

ok...tersangat la bnyk :p

FaKArePa!n said...

jangankan PHD.. diploma pon kita takde..sob3

aamalinaazman said...

setinggi mana kau berpijakk
tunduklah ke bawah jugeee..



p/s:wuwuw..selalu mengalami situase berhadapan dgn owang cm ni..huk3..sedih2..

Hafizin Jamil said...

aku baca yang part ps tu je..ahaha

Unknown said...

hahaha..engko HJ tatau2 je aku nak baca part mane

IMANSHAH said...

jarang org ada PHD berlagak ni dik..semakin tinggi ilmu mereka semakin tawadduk..saya ramai kawan PHD

Anonymous said...

b'kongsi ilmu b'manfaat walaupun sikit, ganjarannya berkali ganda insyaAllah. :)

http://lurvemycadbury.blogspot.com/2011/08/saya-ada-hubungan-hati-lah-d.html

Diana @ BKKC said...

iffah syg..tak sombong kot? Just mengeksperesikan diri agaknya..yelah..terkadang dah tensen sgt studi..tu yg sampai mamai tertaip dlm fb/ blog..

huhu...dgn harapan..akak tak ter 'post lah benda2 cam gini..maklumlah..belajar tak tinggi mana pon..Buat Msc. separuh jalan..huhu

Unknown said...

belajarlah di mana-mana sahaja..

Sunah Sakura said...

semakin menarik pulak i tengok u punya Ps ni...ji....ooo jiiii....ko tau tak sape dia ni ji?

Anonymous said...

ada seorang genius berkata pada aku. "aku belajar bukan untuk berjaya dalam kertas".

terbukti: dia dibuang universiti setelah menggagalkan diri akibat dipaksa belajar.

secara sahihnya, dia sedang berjaya dengan kerjayanya.

see? kerja kadang kala tidak memerlukan sekeping sijil. hanya memerlukan otak yang berguna. kalau sijil terbaik, tapi otak tidak, ia umpama seorang yg LOSER. :)

al-kisah said...

xske ble dgr org ckp pompuan xyah lar belajar tggi2.nt duk dapur gak.benci dgr tu!!!~

PERINGATAN

Assalamualaikum dan selamat sejahtera kepada yang bukan ISLAM.

1.Saya selaku tuan punya blog ingin menegaskan sebarang peniruan amat tidak digalakkan. Sebarang pengambilan info, sila kreditkan kepada blog ini.

2. Idea yang dicetuskan oleh saya hanyalah pendapat peribadi. Sekiranya anda tersinggung harap dimaafkan. Segala kesulitan saya memohon ampun dan maaf.
Daisypath Anniversary tickers