CORETAN TERBARU NADH

Nikah

ASSALAMUALAIKUM DAN SELAMAT SEJAHTERA kepada yang bukan beragama ISLAM
Adeh pengsan aku tengok komen-komen ni. Bermula dengan pakcik Jiji. Semua orang berjangkit suruh aku kahwin. Nikah samalah kan. Tak kisahlah tu. Takkan ku kahwin awal. Kecuali jodoh dah sampai. Ni jodoh pun tak nampak bayang.

Pengsan lagi. Meh aku nak share apa itu hukum nikah sebenarnya. Aku rasa aku masih dalam hukum sunat bernikah. Yang wajib? Tetttt...

Disunnahkan bagi orang yang memiliki syahwat (keinginan kepada wanita) tetapi tidak khawatir berzina atau terjatuh dalam hal yang haram jika tidak menikah, sementara dia mampu untuk menikah.

Wajib bagi yang mampu nikah dan khawatir zina atau maksiat jika tidak menikah. Sebab menghindari yang haram adalah wajib, jika yang haram tidak dapat dihindari kecuali dengan nikah maka nikah adalah wajib (QS. al Hujurat:6). Ini bagi kaum laki-laki, adapun bagi perempuan maka ia wajib nikah jika tidak dapat membiayai hidupnya (dan anak-anaknya) dan menjadi incaran orang-orang yang rusak, sedangkan kehormatan dan perlindungannya hanya ada pada nikah, maka nikah baginya adalah wajib.

Mubah bagi yang mampu dan aman dari fitnah, tetapi tidak membutuhkannya atau tidak memiliki syahwat sama sekali seperti orang yang impotent atau lanjut usia, atau yang tidak mampu menafkahi, sedangkan wanitanya rela dengan syarat wanita tersebut harus rasyidah (berakal).

Haram nikah bagi orang yang tidak mampu menikah (nafkah lahir batin) dan ia tidak takut terjatuh dalam zina atau maksiat lainnya, atau jika yakin bahwa dengan menikah ia akan jatuh dalam hal-hal yang diharamkan. Juga haram nikah di darul harb (wilayah tempur) tanpa adanya faktor darurat, jika ia menjadi tawanan maka tidak diperbolehkan nikah sama sekali.
Makruh menikah jika tidak mampu karena dapat menzhalimi isteri, atau tidak minat terhadap wanita dan tidak mengharapkan keturunan.. Juga makruh jika nikah dapat menghalangi dari ibadah-ibadah sunnah yang lebih baik. Makruh berpoligami jika dikhawatirkan akan kehilangan maslahat yang lebih besar.

Jadinya, korang fikirlah sendiri. Siapa yang dah kerja. Dah mampu sara anak orang cepat-cepatlah nikah. Benda baik tak baik tangguh kan? Jangan suruh aku kahwin. Pengsan aku 11 jam semalam. Gila! Kepala masih sakit=(

6 comments:

JIJI YU said...

ekek tgk2 pasal aku wat havoc je koleh wat n3 ni..

KuNanGKuNanG said...

camne erk nk kawin?skjp calon ada, skjp xde..;(

Sunah Mohammad said...

mubah tu harus kan? so, u da leh kawin da ni...

AI said...

- cikgu dah kuarkan hukum2...

- cikgu...jgn marah ye...

:: noremy bte rahmat :: said...

p/s:jemput JOIN giveaway nie
http://noremyrahmat.blogspot.com/2011/06/1st-giveaway-princess-house.html

Eera Shera said...

hehe..cepat2 la cari calon..

PERINGATAN

Assalamualaikum dan selamat sejahtera kepada yang bukan ISLAM.

1.Saya selaku tuan punya blog ingin menegaskan sebarang peniruan amat tidak digalakkan. Sebarang pengambilan info, sila kreditkan kepada blog ini.

2. Idea yang dicetuskan oleh saya hanyalah pendapat peribadi. Sekiranya anda tersinggung harap dimaafkan. Segala kesulitan saya memohon ampun dan maaf.
Daisypath Anniversary tickers