CORETAN TERBARU NADH

Dari Dapur Seri Iman 43

ASSALAMUALAIKUM DAN SELAMAT SEJAHTERA kepada yang bukan beragama ISLAM
Hari ni aku masak tengahari tapi sebenarnya untuk makan pagi. Biasalah bangun lewat. Semalam punya kerja. Selamat pagi tadi ada yang kejut subuh. Thanks mum. Oh ya aku nak share resepi senang. Nasi goreng. Tak ada gambar.

Biasanya korang masak letak garam bila? Ni aku nak share ni. Pak ngah aku kata kalau nak letak garam dan lada sulah letak masa nasi tu masih putih. Mula ramas nasi tu dengan tangan. Bagi berderai. Mana ada orang makan nasi goreng macam nasi kepal kan? Lepas tu baru letak garam dan lada sulah. Gaul-gaul. Barulah start nak tumis apa kat kuali tu.

Lagi satu tips. Nasi tu janganlah dipotong-potong guna sudip tu. Habislah nasi tu hancur. Sebab tu kena ramas nasi tu bagi berderai dulu. Pesanan ini dari aku sendiri. Tak suka nasi goreng hancur!

Tips dari ibu pulak. Nasi yang digoreng tu pastikan berasap. Jadi dia tahan lama dari nasi yang digoreng separa. Sebab dah cukup masak.

Bahan;
Nasi semalam tak habis=P
Setengah biji bawang
3 ulas bawang putih
Cili boh dua sudu
Belacan sepotong kecil
Telur sebiji
Ikan bilis kalau nak
Kacang panjang potong halus
Lobak merah hiris memanjang
Garam
Minyak
Lada sulah

Tumis bawang. Letak cili boh. Tumis lagi.
Masukkan ikan bilis, belacan.
Masukkan nasi. Kacau.
Masukkan telur di tengah nasi. Kacau perlahan.
Masukkan sayur mayur.
Kacau-kacau. Nak letak kicap pun boleh. Aku tak letak tadi. Biar nampak merah je. Hehe
Kacau sampai nasi berasap. Siap.

No comments:

PERINGATAN

Assalamualaikum dan selamat sejahtera kepada yang bukan ISLAM.

1.Saya selaku tuan punya blog ingin menegaskan sebarang peniruan amat tidak digalakkan. Sebarang pengambilan info, sila kreditkan kepada blog ini.

2. Idea yang dicetuskan oleh saya hanyalah pendapat peribadi. Sekiranya anda tersinggung harap dimaafkan. Segala kesulitan saya memohon ampun dan maaf.
Daisypath Anniversary tickers