CORETAN TERBARU NADH

Kasih ibu yang tak bertepi

Aku memandang sebabak demi sebabak. Hati aku rawan. Ingin saja aku jerit di situ juga. Ibunya masih setia di sisi. Aku cemburu. Ku lihat ke sisi ibuku tiada. Tiada yang menemani. Bukan aku mahu berteman. Cuma aku cemburu melihat kanak-kanak itu.

Ada ketikanya kanak-kanak itu berdengkur. Penat sangat gamaknya. Aku tak henti meneka sakit apakah dia? Kahak kedengaran terlalu banyak hingga menyukarkan dia bernafas. Ibunya tiada. Mana? Oh di bilik air bersebelahan saja.

"Ibu! Mana ibu ni?" Kuat memenuhi bilik yang kami huni.
"Ibu!" Tangisan mula kedengaran. Aku jengkel. Enak saja die menjerit sebegitu rupa. Sedang ibunya hanya meninggalkan barang seketika. Aku merengus.

Terkocoh-kocoh ibunya datang.
"Ibu ada ni sayang. Dah bangun ye?" Lantas hati aku terusik. Sedih.
"Ibu pergi mana?" Nada manja teramat buat aku mual seketika. Mujur saja dia kanak-kanak.
"Ibu ke tandas. Kenapa sakit ke?" Aku melihat kanak-kanak itu baring semula. Lesu kelihatan diraut wajahnya.

Begitulah keadaan seharian. Si ibu masih di sisi. Dalam bilik ini hanya ada 4 katil. Hanya aku yang dewasa. Yang lain mungkin masih kategori kanak-kanak. Semuanya ada ibu di sisi mereka. Hanya seorang ayah meneman si kecil.

Hati aku terdetik. Ke manakah lelaki bergelar bapa? Adakah hanya ibu penjaga setia? Tapi aku tahu hati ibu mana yang sanggup biarkan anak jauh keseorangan. Antara ibu dan bapa pastilah ibu lembut hatinya. Sebab tu hanya ibu beria menjaga. Bapa bukan tak sayang cuma kasih ibu melebihi segala.

Ps: Harap dia jadi bapa yang baik kelak.
Published with Blogger-droid v1.7.4

21 comments:

Anonymous said...

itulah kan kasih ibu tak dewk penggnti..

mas saari said...

ibu memang camtu... tak akan biarkan anaknya sendirian!

Anonymous said...

setuju..!!!
bkn bapa x syg anak..
tp kasih ibu ni lg dlm lg...
bapak tu biasenya dia tak tnjuk sgt dia,x macho kot kalo bapak wt cm ibu..
ekekeke

Unknown said...

bila Eza sakit, mama dan abah eza yang jaga kat wad. Um, Eza juga harap..Dapat suami yand ada sifat penyayang macam abah Eza. :)

fizafantagiro said...

yepp..betul tu..kasih ibu membawa ke syurga..

Farhanhanif91 said...

si bapa mencari rezeki untuk menampung perbelanjaan perubatan si anak...hehe =)

Elly Jade said...

hope iffah pun jadi ibu yg baik
:)

Naniey TJ said...

ksih ibu bawa ke syurga..... jgn jeles ngn budak tu.... aq da srh dr n nurse temankn kau.....huhuhuhu

Fasihah Supian said...

waktu ni memg ibu lah yg berada sentiasa dgn kita..semoga terus bertabah!

QasehSuci said...

kasih ibu membawa ke syurga...kasih ayah sanggup berpisah...

Nong Andy said...

Tersentuh hati 'ibu' aku baca n3 ni... teringin luangkan masa lebih buat si dotter yg dok taska!

fazrulnoor said...

saya seorang bapa

Unknown said...

mesti dia rindukan kasih sayang ayah

KaK LimAh Si SupiR said...

ibu :(

Unknown said...

ibu......iloveyuuuu

teha said...

yeah , kasih ibu smpi ke syurga :)

Eera Shera said...

tu la kasih ibu..harum sepanjang masa ;)

maszull said...

assalamualaikum iffah...kasih ibu membawa ke syurga kan...:)

aamalinaazman said...

huuuu
sayuuu
emmmm
dpt ase kann...
T_________T

Kira Sakura said...

ayah die gi keje kowt.. :D

slalu nye ayah nie mmg ssh nk tunjuk yg diorang sayang... mcm la papa akak, tp akak tau die sayangkn akak sgt

Dayang Deno said...

setuju sangat!

ayah bukan tak sayang.....

deno time tinggal di wad, ma dan abah gilir2 jaga deno... siang abah jaga, bila malam ma jaga deno.. jadi masa deno duk wad, hari2 bleh jumpa ma abah... :)

PERINGATAN

Assalamualaikum dan selamat sejahtera kepada yang bukan ISLAM.

1.Saya selaku tuan punya blog ingin menegaskan sebarang peniruan amat tidak digalakkan. Sebarang pengambilan info, sila kreditkan kepada blog ini.

2. Idea yang dicetuskan oleh saya hanyalah pendapat peribadi. Sekiranya anda tersinggung harap dimaafkan. Segala kesulitan saya memohon ampun dan maaf.
Daisypath Anniversary tickers