CORETAN TERBARU NADH

Cikgu geli

ASSALAMUALAIKUM DAN SELAMAT SEJAHTERA kepada yang bukan beragama ISLAM
Tajuk pembuka bicara petang. Aku sebetulnya baru sampai pukul 5.30 tadi. Sebab dari sekolah pergi ke hostel. Jumpa lecturer dua tiga orang. Baru dapat balik rumah. Sejam jugak dari Melaka. Penat sangat. Cabaran sebagai cikgu praktikal pada hari pertama.

Aku nak cerita pasal anak-anak murid kat sekolah tu. Rata-rata selsema. Biasalah kalau bebudak berhingus. Ya memang geli. Mujur ada PPM yang memang sporting. Dialah yang tolong lapkan. Guru pembimbing kitorang katalah jadi cikgu tak boleh geli. Kalau budak terkencing terberak kita uruskan kalau PPM tak ada.

Gulp! Aku masih belum biasakan diri. Tapi kalau dah tak ada siapa aku balun jugak. Sebab anggap macam adik sendiri. Adiklah. Bukan anak. Kitorang kan muda lagi. Tapi serius jadi cikgu Prasekolah, cikgu pendidikan khas memang tak boleh geli. Cabaran kan? Korang penggeli tak? 

Nota Iffah: Sangat busy. Idea nak menaip pun kontang. Sadis kan? Kalau aku ada masa aku balas jejak korang. Daaaa...

23 comments:

Unknown said...

xjejak pun xpe iffah..cikgu iffah lagi busy ...ehhe..all the best..jadilah penyayang,,jangn geli2.

aDisH.sHidA said...

hehehehe akak pun boleh dikatakan seorg penggeli,selalu kena bebel dengan family

Lydia Miza said...

salam iffah..akak pernah jd PPM dulu. nmpk N17, tp duk cebuk budak kecik, kena urus fail, surat, ABM cikgu..ayoyo..smpi buku murid pun dia suh kita tanda..alamak, tak minat la akak. Bukan tak minat urus anak kecil tp sbb semua benda nak kena buat. cam kena buli je rasa, lum kira kena suruh buat kerja2 kerani lagi, buat kewangan..arghhh kena buli kan?


bab geli?haha..mmg la geli sedangkan akak dulu kerja sek cina dan india.leh bayangkan tak?haha...sedangkan anak2 tu nak manja2 duk atas riba, nak peluk2 dgn hidung hijau. so mmg kena bersihkan mereka bg cumil2 semula..hehe.

tugas dgn anak kecik ni byk pahala, tp kena ikhlas. hati pun terhibur. tp selalu je sakit dada sbb kadang2 nakal gak..moga iffah seronok berdepan dgn si cumil ye.

Unknown said...

pergh....kalo bdk darjah 6 terberak dlm suar cm ner ek??? =D

maszull said...

assalamualaikum iffah...betul tu dah tugas cikgu prasekolah mmg mcm tu terpaksalah lakukn dgn ikhlas yer...:)

Anonymous said...

haccummm

-dia-

akoo said...

err kalo akoo pon geli kot.hee
gudluck2..=)


*sis ifah, akoo nak try tulih cerpen jugak lah.heeehe

Nong Andy said...

hehehe.. cikgu iffah. tulah cabarannya!

Rasanya aku tak tahan dgn kanak-kanak jadi sebab tu aku tak di takdirkan jadi guru walaupun dulu kononnya bila cikgu tanya cita-cita nak jadi apa? aku ckp "cikgu"

* Aku pun bz je kalau weekday :)

EruzuLiyana said...

cabaran seorang cikgu :)

Hafizin Jamil said...

kau ni jenis penggeli ke?tak tahu la plak...haha

Lea Isnawi said...

selamat pagi cikgu ipah :)

Cik Pulau said...

samalah..
ai pun bz giler ni.huhu

Unknown said...

Awal-awal je mencabar..
lama-lama nanti, alah bisa tegal biasa.. :)

Unknown said...

Aunty Eza mengajar budak pendidikan khas. Banyak cerita yang Eza dengar dari dia. Cabaran tu memang banyak. Karenah students memang beza. Budak jenis ni suka cium2, peluk. Yup, dah takdir dorang macam tu. Tapi, semuanya akan normal macam biasa kalau iffah dah biasa nanti. InsyaAllah. :D

Budak tu lebih mulia dari kita di sisi Allah :)

Fasihah Supian said...

belajar membiasakan dengan keikhlasan ;)

CikTeddyCorner said...

cik sngt penggeli.huhu

Unknown said...

banyak betol dugaan guru prasekolah ye

L said...

waa, dh start prektikal ehh. huhu

p/s saper yg mhu dipuji?

Woofer Storm said...

dulu geli gak..sampai rasa nak berhenti belajar..

#bila dah kerja ni,rasa puas pula dpat tolong orang..walaupun ada juga patient yang mengila,tetap ada juga yang baik hatinya..syukur padaNya

.........cP~ said...

Kalau saya penggeli, tak boleh jadi nurse dah la.

Admin said...

dear, major prasekolah ea?
praktikum sekolah mana?

Kira Sakura said...

xpe.. pengalaman akan mematangkn kita.. nanti bila dh ada anak sendiri Iffah tak kekok dah nak uruskan semuanya sndiri... :)

Dayang Deno said...

hehehh.. deno pun penggeli jugak.. xbleh bayang kalo adabudak terberak dalam kelas

PERINGATAN

Assalamualaikum dan selamat sejahtera kepada yang bukan ISLAM.

1.Saya selaku tuan punya blog ingin menegaskan sebarang peniruan amat tidak digalakkan. Sebarang pengambilan info, sila kreditkan kepada blog ini.

2. Idea yang dicetuskan oleh saya hanyalah pendapat peribadi. Sekiranya anda tersinggung harap dimaafkan. Segala kesulitan saya memohon ampun dan maaf.
Daisypath Anniversary tickers