CORETAN TERBARU NADH

Bukan macam tu nak didik anak

Aku tau aku tak layak langsung nak menegur. Tapi sebab aku rasa ada perikemanusiaan lagi sebab tu aku nak tegur jugak. Semua orang dah sedia tahu orang melaka khususnya suka menggunakan bahasa kasar seperti bodoh, bangang, celaka dan pelbagai lagi. Lahabau?

Masalahnya, bila anak dimarah. Dicaci dengan kata-kata yang kurang enak didengar. Orang sekeliling pun tak sedap hati. Bukan nak curi dengar. Tapi kuat sangat suara orang tu.

Situasinya:
Aku tengah main tanah liat sendiri. Mak dia bising sebab anaknya tak boleh menjawab soalan baginya mudah.

Mak: Kau kenapa lambat pickup sangat? Lalai. Sebab tulah benda senang susah nak jawab. 2X3 takkan tak tahu? Malas sangat nak hafal sifir. Kau ni takkan ke mana tau tak?

Dan keadaan berlanjutan lebih kurang setengah jam. Bayangkan anaknya dah lah ada darah beku kat otak. Jadi otaknya lain dari kanak-kanak biasa. Kenalah sedar hakikat tu. Memang pada kita benda tu mudah. Pada dia?

Aku jadi sedih. Sedih dengan nasib budak tu. Dahlah marah di depan khalayak. Ada 10 orang juga. Yang lain tak berani masuk campur. Kalau aku jadi budak tu aku dah down sangat dah. Kot iya pun nak mendidik bukan itu caranya. Ada beza tegas dan garang ye makcik!

Ps: Dia mesti bangga sebab ada orang teruja sejak kemunculannya sebagai Anon!
Published with Blogger-droid v1.7.4

17 comments:

Ku Azhar said...

stuju2!!!!! jom buat persatuan jom! :)

Rozuan Ismail said...

x habisanon dia.aiyok mak cik.apa citer.haha

.........cP~ said...

Suka iklan Palace of the Golden Horse-

"When love observed, love preserved"

Nong Andy said...

Dia memang makcik yang ntah apa-apa! #@!*_+%$# grrrrr!

Tapi dia juga manusia biasa.. dia mungkin tensen dgn tahap iQ anaknya- sekalipun itu tak patut- manusia biasa slalu buat hal2 yg tak patut!

kalaulah dia boleh baca blog ni. tentu bagus- nak tegur tak berani. nak ajar dia tu 'Makcik' akhirnya tinggal rasa simpati.. :(

reenapple said...

heh.. bangang Lol.. tak baik tau didik anak macam tu. nak marah pun berpada-pada.. ish3...

JIJI YU said...

makcik tu kena didik camtu jgk kot

yana-feehily said...

kata-kata ibu tu satu doa..

so sebut la perkataan baik2 kat anak nnt :)

Nur Zulaikha said...

agak tak patut lah makcik tu kan..

~~zAnAfAhMi~~ said...

Mungkin dia stress, dilepaskan pd budak tu...

Nurul Iman Rosman said...

hmm, makcik makcik -,-

KaK LimAh Si SupiR said...

btl tuu iffah

mira maisara said...

makcik tu garang ngat..huhuk

QasehSuci said...

ya allah...x baik ckp mcm tu...doa tu...

Gen2Merah said...

mmg salah didik anak macam tu.. patut nya ibu perlu didik dengan cara yang berhemah da penyayang, bukan buatkan dia down... huhu

diana said...

tak layak dia nak ajar anak dia sedangkan dia sendiri gagal dalam mendidik..

deno said...

itu ajar anak ke? tak patut betul!

Cik Pulau said...

teringat ai marah adik ai malam tadi..
errr...

PERINGATAN

Assalamualaikum dan selamat sejahtera kepada yang bukan ISLAM.

1.Saya selaku tuan punya blog ingin menegaskan sebarang peniruan amat tidak digalakkan. Sebarang pengambilan info, sila kreditkan kepada blog ini.

2. Idea yang dicetuskan oleh saya hanyalah pendapat peribadi. Sekiranya anda tersinggung harap dimaafkan. Segala kesulitan saya memohon ampun dan maaf.
Daisypath Anniversary tickers