CORETAN TERBARU NADH

Ada apa dengan baucer RM 200

ASSALAMUALAIKUM DAN SELAMAT SEJAHTERA kepada yang bukan beragama ISLAM
Ya aku tahu ramai budak IPT sibuk dengan baucer. Sampai Bookstore Popular padat semalam. Aku ingat ada acara back to school. Semua macam tak keruan. Rambang mata memilih barangan yang boleh dibeli. Ada sekali dengan alat tulis ye?

Aku tak nafikan baucer ni sedikit sebanyak membantu bebudak IPT yang tak ada duit nak tanggung harga buku. Kadang mencecah ratusan. Aku pun pelajar. Aku tahu semua tu. Tapi kami warga IPG tak dapat baucer tu. Tak cemburu pun. Sebab nasib kami jauh lebih baik dari pelajar IPT. Takkan nak tamak lagi?

Masalahnya baucer tu seakan disalah guna. Yalah benda free. Ramailah yang berduyun ke kedai nak habiskan baucer. Novel? Ya aku setuju. Kalau aku dapat pun aku akan beli novel. Tapi bila fikir-fikir baucer tu dari kerajaan. Duit kerajaan dari cukai. Cukai dari hasil gaji emak bapak kita.

Jadi samalah dengan membelanjakan duit mak bapak kan? Hargailah baucer tu seadanya. Jangan ikutkan nafsu membeli semata-mata. Aku pun ingatkan diri aku jugak. Sayanglah baucer tu disalah guna. Langsung habiskan baucer dengan novel. Tak ke tak baik tu? Beli buku untuk belajar bukan main liatnya kan? Aku juga begitu. Sama-sama muhasabah.

Ps: Nak pau baucer dia je rasa. Haha

21 comments:

reenapple said...

betul jugak... sib baik aku ni bukan kaki novel.. hehe. =)

Hanim Irsyad said...

setuju-2. sume wet kerajaan ney dtg dari wet mak bapak kite. kena la hrgai btul-2. huhu.
rm200 tak cukup nx beli buku tuk sem dpn actually. tpi bersyukur la ngan ape yg ada :)

.........cP~ said...

Dah habiskan duit kerajaan beli macam-macam buku masa pesta buku haritu dah. Huhu. Tak bazir kot. Buku berilmu jugak

mas saari said...

dah bagi disalahgunakan, patutnya bersyukur!

Aien Not Alien said...

guna sebaiknya...lain orang lain ragamnya nak habiskan baucer tu..hehee

QasehSuci said...

huhuh...Qaseh dapat jgk...tapi bg kat adik jer...sbb semua buku nota universiti dah bg...tak tau nk beli apa..jd bg adik jer..

Mira Maisara said...

betol tu..xya la guna baucer kt jln yg slh kn?

KaK LimAh Si SupiR said...

xdpt baucer p0n T_T

Anonymous said...

klu CK d beri baucer tuu.. memang rambang mata jugak la. nasib bek x dpt hehehe

Ummi Aqilah said...

yessss terbaek.cukai dr mak bapak kita.gunalah sebaiknya kan iffah.

jg diri ye, sok mlm akak nk gi umrah x leh lwt iffah

Kira Sakura said...

akak ada baucer cuci gmbr jer...

Unknown said...

belom pakai lg voucher tuh

Bidadari Syurga said...

tumpang jeles boleh? ngeh ngeh ngeh....

Cik Pulau said...

okey.. ai tak dapat baucer tu..
jelez ngan sume orang yang dapat.. errr..
boley tak?

Dayang Deno said...

deno dah dapat baucer tu tapi tak belanja pun lagi... tak tahu nak beli buku apa coz buku audit utk blaja dah beli bulan 12 baru nie... buku2 lain pun dah beli... agak2 ifah kan, nak beli apa ya ngan baucer tu...? emmmm

Unknown said...

kita salah seorang nak beli novel..tetapi ada buku yg lebih menarik dari novel kita nak beli iaitu...novel..atau buku inspirasi..

Nong Andy said...

Kalau aku layak dapat voucher tu.. aku nak beli komik heeeeeeeee! eh? tak boleh? salah guna? ah.. mak bapak aku tak bayar tax.. aku guna duit tax mak bapak org lain la tu kan.. heeeeeee!

* Tak guna punya thinking! cis...

Anonymous said...

cadangan sy:belila A4 paper, kertas kajang =watcontengan utk revision and print paper for assignment yg sgt byk..kertas mahal sekarang.., kale xde buku pelajaarn nak beli,beli la sesuatu yg bermanfaat utk kini dan mase depan,xde modal gak ade lebih..beli buku yg bgs2,hadiahkan kat sape2 yg berkenan..sebarkan ilmu..

Unknown said...

Eza pun tak dapat boucher tu. haha. tengoklah siapa yang sudi belanja :P

Woofer Storm said...

untunglah dapat baucar buat mereka..takpe anda tak dapat baucar,tapi dapat elaun bulan2..syukur apa yang ada..

#pau jgn tak pau...

Sunah Sakura said...

ape kejadahnya i gi godek entri2 u nak baca komen si anon ni..hahahahhahahha

PERINGATAN

Assalamualaikum dan selamat sejahtera kepada yang bukan ISLAM.

1.Saya selaku tuan punya blog ingin menegaskan sebarang peniruan amat tidak digalakkan. Sebarang pengambilan info, sila kreditkan kepada blog ini.

2. Idea yang dicetuskan oleh saya hanyalah pendapat peribadi. Sekiranya anda tersinggung harap dimaafkan. Segala kesulitan saya memohon ampun dan maaf.
Daisypath Anniversary tickers