CORETAN TERBARU NADH

Kubur | Jangan pandang remeh

ASSALAMUALAIKUM DAN SELAMAT SEJAHTERA kepada yang bukan beragama ISLAM



Manakala hukumnya adalah haram jika kubur dibina menggunakan marmar (marble) dan seumpamanya, kerana amat berlawanan dengan ajaran Rasulullah shallallaahu ‘alaihi wa sallam, juga kerana terdapat pembaziran harta yang ditegah syarak serta terdapat sifat bermegah dan menunjuk yang amat dimurkai Allah subhanahuwata’ ala.

Dari ustaz azhar idrus pula: hias kubur dgn marmar atau lain2 bahan yg mahal adalah membazir dan bida'ah yg dilarang.

Binaan hanya diharuskan dari bahan yang murah dangn bertujuan menjaga kubur dari digali binatang buas atau dilangkah orang bukan dengan tujuan mencantikkan kubur atau menghiasinya.


Kubur apa ni? Sumber google
Apa yang aku nak ketengahkan ni pasal kubur. Kadang tengok kubur mengerlip. Berkilat marmar. Siap ada jubin warna warna. Tapi kita boleh buat. Cuma tak boleh berlebihan. Macam arwah anak buah aku. Ayah aku tak letak batu bata pun. Just ada pokok. Aku bising. Tanya kenapa tak letak batu nisan ke apa ke. Bagi jadi bukti tu kuburnya.

Jadi ayah aku buatlah. Letak batu bata tepi-tepi. Atasnya tabur batu-batu putih yang selalu ada kat akuarium tu. Jadi aku angguk. Ini baru betul Jadi orang tak adalah terpijak kubur lagi. Sebab aku selalu terpijak. Sebab tanah tak menimbun. Ada batu nisan. Jadi tak tahu hala mana kubur tu. Bersepah.

Buat sekadar nak bezakan kubur dan tanah rata. Bukan untuk bermegah. Agama lain memang mementingkan kubur. Takkan kita nak ikut diorangnya budaya? Takkan. Lagipun, dalam tanah tu ada ulat jugak. Tak ada bezakan? Jadi cukuplah bersederhana. Buat apa nak bermegah? Orang tu dah meninggalkan dunia pun. 

Ps: Aku betul-betul dah jadi ustazah ni. Hehe banyak lagi ilmu agama yang aku belum tahu. Jahil pulak rasa=(

6 comments:

.fariza. said...

kecik sungguh diri bila ingat pasal kematian.

Nur Syahida said...

betol tu..

cik azeya said...

ouh. pakai marmar haram ea. kalau kubur kaler pink boleh tak. :(

fRaMe+LenSeS said...

sikit pn kongsi ja. :) nak tunggu banyak bila tahun nak berkongsi kan? :)

cik azeya said...

ouh. faham! thanks sebab bagitahu. saye cume terfikir. :)

Sunah Mohammad said...

pakcik n makcik i mana tau benda ni... depa buat ja... nak terangkan pun tak berdaya... :(

PERINGATAN

Assalamualaikum dan selamat sejahtera kepada yang bukan ISLAM.

1.Saya selaku tuan punya blog ingin menegaskan sebarang peniruan amat tidak digalakkan. Sebarang pengambilan info, sila kreditkan kepada blog ini.

2. Idea yang dicetuskan oleh saya hanyalah pendapat peribadi. Sekiranya anda tersinggung harap dimaafkan. Segala kesulitan saya memohon ampun dan maaf.
Daisypath Anniversary tickers