CORETAN TERBARU NADH

Cinta oh cinta

ASSALAMUALAIKUM DAN SELAMAT SEJAHTERA kepada yang bukan beragama ISLAM
Ehem aku pagi-pagi bangun nak update pasal cinta. Semalam lagi terfikir. Masa chat dengan blogger. Dia kata boleh ke jatuh cinta dengan budak-budak.

Aku mestilah kata boleh. Korang rasa?

Senang je. Cinta ni dikurniakan oleh Allah. Bila kita suka sesuatu, kita akan sayangkan dia. Bila sudah sayang, lama-lama perasaan tu akan menjadi cinta. Cuba kita tengok. Pakwe ke sesiapa yang kita sayang. Memula tak ada niat pun nak bercinta kan?

Macam kes kawanlah. Selalu bersembang, selalu keluar sama. Tak mustahil rasa cinta akan terbit. Walaupun hubungan korang atas dasar kawan. Cintakan kawan. Cinta kan universal. Cinta untuk anak, cinta untuk mak ayah, cintakan alam sekitar.

Jadi tak pelik bila seorang guru jatuh cinta dengan muridnya. Memanglah masyarakat pandang serong. Lagi-lagi cikgu perempuan tua dan anak murid lelaki muda. Cinta tak kenal usia. Kalau dia bukan muhrim kita boleh je kahwin. 

Janji dia dah boleh pikul tanggungjawab sebagai suami. Ada apa dengan umur? Yang tua pun tak matang. Tak pandai uruskan rumah tangga. Sibuk cari perempuan lain kerana nafsu. Yang muda pun ada perasaan. Walaupun sepuluh tahun tua perempuan tu.

Contohi Rasulullah S.A.W. Nabi kita. Kan isterinya Khadijah lebih tua daripadanya. Rileks je. Bila isterinya meninggalkan dunia. Nabi Muhammad tetap rindukan isteri pertamanya. Kenapa orang suka jumudkan fikiran iaitu sempitkan fikiran yang orang muda tak layak bercinta dengan yang tua.

Kalau benar dah jodoh. Tak kisahlah tua setahun ke, dua tahun ke, tiga tahun ke, kalau Allah kata kun fa ya kun. Maka kahwinlah korang. Jangan susah hati pasal jodoh. Mesti ada untuk kamu. Kalau tak di dunia. Di syurga sana dia menanti.

ps: Apapun cinta memang tak kenal usia. Aku jatuh cinta dengan murid aku sendiri. Dia bijak tapi pelat. Muhamad Adam Hafis comel! Rindu dia. Selasa kita jumpa ye Hafis!

4 comments:

FasiHaH SupiaN said...

setuju...definisi cinta yg sebenarnya pun luas, dalam agama sendiri, cinta pada Allah, Rasulullah....sekalian manusia...

suhaili sarif said...

kenapa selasa?huhu
akak ajar skola rendah
so cm xde hrpn suka murid sndri.hehe

amboi awlnya fasihah on9.hehe

missina said...

sebenarnya yang menyulitkan cinta tu diri kita sendri,,,tapi kdgkala kita terpaksa dengar cakap2 orang dan fikir kembali pendpt org,,tapi keputusan terletak pada kita,,,klu hati dah suka tak boleh nak tahan kan,,huhu

sergeant keroro said...

wah wah, hehe XD

p/s : ehem ehem :P

PERINGATAN

Assalamualaikum dan selamat sejahtera kepada yang bukan ISLAM.

1.Saya selaku tuan punya blog ingin menegaskan sebarang peniruan amat tidak digalakkan. Sebarang pengambilan info, sila kreditkan kepada blog ini.

2. Idea yang dicetuskan oleh saya hanyalah pendapat peribadi. Sekiranya anda tersinggung harap dimaafkan. Segala kesulitan saya memohon ampun dan maaf.
Daisypath Anniversary tickers